Citat:
Ursprungligen postat av
Servigin
Yes, det är några år sedan jag intresserade mig för matte men fick en nyck nu när jag är hemma och sjukskriven ett par dagar. Jag är okej, mest blåslagen, jag hade en himla tur men det var en ordentlig smäll. Tänkte därför att det vore kul att gå igenom situationen matematiskt för att se vilka krafter det rör sig om.
Om du blev påkörd bakifrån vid ett övergångställe bör bilisten anses vållande till olyckan. Tur att du klarade dig hyfsat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Servigin
Insåg att man kan ju räkna detta utifrån ett annat perspektiv, att jämföra bromssträckan. Efter att ha granskat olycksplatsen vet jag att den var minst 7 meter, eventuellt 8 meter. I detta fall antar jag att bilen bromsar för fullt (och bortser från energiförlusten när bilen träffar motorcykeln).
Formel: s = v2 / (250 * f)
[...]
Med en bromssträcka på 8 meter ger det oss en hastighet av 40 km/h, vilket jag tror är nära din ursprungliga beräkning om man inkluderar energiåtgången för deformationen av bilen.
OK, v = 40 km/h om reaktionssträckan kan försummas.
Utnyttja att fordonens sammanlagda rörelsemängd bevaras under kollisionen (antag rätlinjig rörelse):
MV = Mv + mu ... (*), där
M = bilens massa, m = motorcykelns massa,
V = bilhastighet omedelbart före krock,
v = bilhastighet omedelbart efter krock,
u = mc-hastighet omedelbart efter krock.
Enligt ovan är v = 40 km/h.
Vi behöver ett till samband för att bestämma V.
Stöttalet e definieras
e = |relativ hastighet efter stöt| / |relativ hastighet före stöt|,
dvs i vårt fall, e = (u-v)/V. Notera att e är ett tal mellan 0 och 1.
Sätt (förslagsvis) e = 1/2, vilket ger u - v = V/2.
Insättning av u = v + V/2 i (*) ger sedan
MV = Mv + m(v + V/2) => (M - m/2)V = (M + m)v, så
V = (M + m)v /(M - m/2) = { med M = 2000 kg, m = 300 kg } ≈ 50,0 km/h.