Flashback bygger pepparkakshus!
2018-04-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Begriper inte varför man har 3 ekvation för 2 obekanta, men men... OK då...

2(I)-1(II)+1(III) ger

VL: 2x + 4y - y + 3x - x + y = 4x + 4y
HL: 2*6.5 - 4.5 - 0.5 = 8

Alltså är
4x+4y=8
vilket ger att vid division med 8 att
(x+y)/2 = 1,
Dvs. medelvärdet = 1

De tre ekvationerna har ingen explicit lösning för x,y f.ö.

Haha och jag som suttit ett tag och velat kasta mig från fönstret över att inte kunna lösa denna egentligen rätt enkla ekvation
Citera
2018-04-13, 21:42
Medlem
Vänner... behöver er hjälp desperat med en fråga:

---

“Hur många gäster finns det på festen?”

(1) Om antalet gäster som lämnar festen är dubbelt så stort som antalet gäster som tillkommer, så minskar antalet gäster med 70.
(2) Om 6 gånger så många nya gäster kommer till festen som de som lämnar festen, så ökar antalet gäster med 35.

Tillräcklig information för lösningen erhålls

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

---

Svaret är E. Jag har fått hjälp med denna förut, men lyckas ej förstå den... Hur vet vi att vi inte kan ställa upp en ekvation, såsom ett ekvationssystem till exempel, för att genom informationen vi fått i de båda informationspåståendena (de konkreta siffrorna) utmynna antalet i lokalen?

TUSEN tack på förhand.
Citera
2018-04-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunnyG

---

(1) Om antalet gäster som lämnar festen är dubbelt så stort som antalet gäster som tillkommer, så minskar antalet gäster med 70.
(2) Om 6 gånger så många nya gäster kommer till festen som de som lämnar festen, så ökar antalet gäster med 35.

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)

---

Svaret är E. Jag har fått hjälp med denna förut, men lyckas ej förstå den... Hur vet vi att vi inte kan ställa upp en ekvation, såsom ett ekvationssystem till exempel, för att genom informationen vi fått i de båda informationspåståendena (de konkreta siffrorna) utmynna antalet i lokalen?

TUSEN tack på förhand.

De frågar efter antalet gäster på festen, men ger bara information om antalet gäster som ansluter till/lämnar festen. Du kan då tänkas räkna ut antalet gäster som tillkommer och/eller lämnar festen, men det krävs mer information för att räkna ut hur många som faktiskt är på festen.
Citera
2018-04-13, 22:38
Medlem
Citat:

---

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)

---

TUSEN tack på förhand.
Fråga 1 säger bara att 140 lämnar och 70 kommer till. Antalet kan vara 150 eller 374 eller vad som helst från början.
Fråga 2 säger att det kommer 42 nya och 7 lämnar. Kan vara 15 eller 32 eller vad som helst från början.
Om det däremot fanns något sagt om en andel av antalet gäster så kunde det vara lösbart. Ex antalet som är kvar är tre gånger större än antalet som lämnar osv.
Och nu lämnar jag! Godnatt!
Citera
2018-04-13, 22:45
Medlem
Citat:

---

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)

---

TUSEN tack på förhand.

Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
De frågar efter antalet gäster på festen, men ger bara information om antalet gäster som ansluter till/lämnar festen. Du kan då tänkas räkna ut antalet gäster som tillkommer och/eller lämnar festen, men det krävs mer information för att räkna ut hur många som faktiskt är på festen.

xpqr12345 har helt rätt.

Vill man leka med siffror så:

Låt:
Δ vara nettotillskottet till festen mellan två tidpunkter, dvs. Δ = I-U
U = antal som lämnar festen
I = antal som kommer till festen

Med
U=2I
Δ = –70
fås:
–70 = Δ = I – U = I – 2I = – I
vilket ger I = 70 och U = 140.
Ingen information om antalet gäster.

Med
I=6U
Δ = 35
fås:
35 = Δ = I – U = 6U – U = 5U
vilket ger U = 7 och I = 42.
Ingen information om antalet gäster.

Slutsats: Vi vet inget om antalet gäster.
Citera
2018-04-14, 17:26
Medlem
Hur konverterar man e^(w*t) ( 0 + j1.92) till polär form?
Citera
2018-04-14, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boven541
Hur konverterar man e^(w*t) ( 0 + j1.92) till polär form?

1.92i = 1.92 * e^(iπ/2)

sedan lite potenslagar...
Citera
2018-04-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
1.92i = 1.92 * e^(iπ/2)

sedan lite potenslagar...

Tack
Citera
2018-04-15, 12:15
Medlem
KilledByProffsets avatar
Hej! Hade behövt hjälp med tre uppgifter.

1. Första talet i en geometrisk talföljd är 9 och det tredje är 16. Bestäm det andra talet. Ange a1 och k för talföljden.

Någon som kan förklara hur man löser ut en obekant mellan två tal i en geometrisk talföljd? Har googlat men hittar inte det.

2. Lös ekvationen x + x * 1,24 + x * 1,24^2 + ...... + x * 1,24^12 = 4500

3. Visa att en geometrisk summa sn=a1 + a1k + a1k^2 + .... + a1k^n-1 kan beräknas med formeln sn= a1(k^n -1) / k-1 genom att sätta ksn - sn

Fattar inte alls nummer 3. Tack på förhand!
Citera
2018-04-15, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KilledByProffset
Hej! Hade behövt hjälp med tre uppgifter.

1. Första talet i en geometrisk talföljd är 9 och det tredje är 16. Bestäm det andra talet. Ange a1 och k för talföljden.

Någon som kan förklara hur man löser ut en obekant mellan två tal i en geometrisk talföljd? Har googlat men hittar inte det.

2. Lös ekvationen x + x * 1,24 + x * 1,24^2 + ...... + x * 1,24^12 = 4500

3. Visa att en geometrisk summa sn=a1 + a1k + a1k^2 + .... + a1k^n-1 kan beräknas med formeln sn= a1(k^n -1) / k-1 genom att sätta ksn - sn

Fattar inte alls nummer 3. Tack på förhand!

Uppgift 1:
det första talet i en geometrisk serie är X. Alla efterföljande tal är föregående tal multiplicerat med någon konstant k. Tredje talet i serien blir då alltså x * k². I ditt fall vet du x och du vet det exakta värdet på tredje talet i serien. Ställ upp en ekvation och lös den.

För övriga uppgifter hänvisar jag till Wikipedia-artikeln om geometriska serier, främst avsnittet om summor.
Citera
2018-04-15, 13:44
Medlem
Ange det minsta tal a sådant att ekvationen

x|x-a|=3 har exakt en reell lösning.

Jag tänker mig att det finns två fall. Det ena då x-a>0 och det andra då x-a<0

Sen löser jag ekvationen för de olika fallen men kommer ej fram till något vettigt.

Svaret ska vara att det inte finns något sådant tal med den egenskapen.
Citera
2018-04-15, 13:46
Medlem
Behöver hjälp med den här uppgiften:

Bestäm arean av randen till K som ges av olikheterna x² + y² + z² ≤ 9; 1 ≤ z ≤ 2.

Jag ser att man bör använda sfäriska koordinater och jag får då integranden r⁴·sinφ men jag vet inte vilka gränser jag ska integrera från för trippelintegralen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in