2016-11-06, 19:59
Medlem
Hej på er,

Jag skulle behöva hjälp med följande uppgift:

Sök avståndet mellan planen x+y+z=1 och x+y+z=2.

Alltså, jag har ett exempel i boken där avståndet från en punkt till ett plan bestäms, och jag antar att vi kan göra på snarlikt sätt här.
Jag känner mig bara osäker kring hur man väljer en " godtycklig punkt " i planet? Alltså, skriver vi om planets ekvation till parameterform och väljer därefter en punkt beroende på vad vi väljer för värde på riktningsvektorn?

För i exemplet i min bok skriver de bara, ur tomma intet " Utgå från någon punkt i planet, säg Q=(0,3,0)".....Jag har ingen aning hur de mer konkret valde den punkten.
Citera
2016-11-06, 20:09
Medlem
David Banners avatar
Lunchbuffén kostade 90kr för vuxna och 50kr för barn. När 115 lunchgäster har betalat hade restaurangen fått in 9545kr.

Hur många av lunchgästerna var barn ?
Citera
2016-11-06, 20:19
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etil
Hej på er,

Alltså, jag har ett exempel i boken där avståndet från en punkt till ett plan bestäms, och jag antar att vi kan göra på snarlikt sätt här.
Jag känner mig bara osäker kring hur man väljer en " godtycklig punkt " i planet? Alltså, skriver vi om planets ekvation till parameterform och väljer därefter en punkt beroende på vad vi väljer för värde på riktningsvektorn?

För i exemplet i min bok skriver de bara, ur tomma intet " Utgå från någon punkt i planet, säg Q=(0,3,0)".....Jag har ingen aning hur de mer konkret valde den punkten.

Man tar bara och gissar sig till en lösning till ekvationen, du behöver inte skriva om den på något sätt. Det är ju inte extremt svårt att gissa sig till en lösning till x + y + z = 1. Man kan ju annars exempelvis skriva om den som x = 1 - y - z och sedan väljer man y och z hur man än vill och så får man x från formeln (lättast är ju att välja y = z = 0).
Citera
2016-11-06, 20:25
Medlem
Okej, tack!
Citera
2016-11-06, 20:27
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Men om jag nu gör det, och använder...exempelvis P=(0,1,0) för ena planet och Q=(1,1,1) för andra planet...Så får jag att PQ=(1,0,1)

Om jag sedan beräknar Projektionen PQ på normalvektorn för planen( de har samma normalvektor) så får jag 2/sqrt3...Men rätt ska vara 1/sqrt3?

(1, 1, 1) ligger inte i det andra planet. 1 + 1 + 1 = 3 ≠ 2 så det är alltså inte en lösning till x + y + z = 2. Välj istället exempelvis (0, 2, 0).
Citera
2016-11-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Titta ett par inlägg upp så ser du att en annan användare redan postat samma uppgift och att det även postats en lösning.

haha ja jag såg det nu! verkar som vi läser på samma universitet! ^^ dock tar denne person inte upp min fråga vilken är fråga g MEN givet att svaret som den andra gav på en tidigare fråga (som knyter ann till min) så tror jag att mitt verkar vara rätt! tack!
Citera
2016-11-06, 20:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
Lunchbuffén kostade 90kr för vuxna och 50kr för barn. När 115 lunchgäster har betalat hade restaurangen fått in 9545kr.

Hur många av lunchgästerna var barn ?

Låt x = antal vuxna och y = antal barn. Det ger ett ekvationssystem:

90x + 50y = 9545
x + y = 115

Lös det på vanligt sätt.
Citera
2016-11-06, 21:20
Medlem
Nu fastnade jag igen

Beräkna avståndet från punkten (3,-1,0) till det plan, som går genom punkterna (2,-3,0) och (2,-2,2) samt är parallell med linjen (x,y,z)=(2,1,2)+t(1,1,-1).

Jag vet direkt, att linjens riktinigsvektor (1,1,-1) och planets normalekvation kommer att få skalärprodukten 0.

Jag vet dessvärre inte hur jag uttrycker planets ekvation med hjälp av två punkter?

Tack på förhand,

Etil
Citera
2016-11-06, 21:51
Medlem
Citat:
Nu fastnade jag igen

Beräkna avståndet från punkten (3,-1,0) till det plan, som går genom punkterna (2,-3,0) och (2,-2,2) samt är parallell med linjen (x,y,z)=(2,1,2)+t(1,1,-1).

Jag vet direkt, att linjens riktinigsvektor (1,1,-1) och planets normalekvation kommer att få skalärprodukten 0.

Jag vet dessvärre inte hur jag uttrycker planets ekvation med hjälp av två punkter?

Tack på förhand,

Etil

Bilda en vektor v med hjälp av de två punkterna som är givna i planet. Normalvektorn till planet får du genom att ta kryssprodukten av v och linjens riktningsvektor.
Citera
2016-11-06, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, du kan välja två valfria vektorer som ligger i planet och beräkna kryssprodukten för att få planets normalvektor. Det kan komma att se ut som olika ekvationer, men det kommer i praktiken att vara samma plan och det går således alltid att göra omskrivningar för att få ekvationen på samma form oavsett vilka vektorer man utgick från.

Tack!
Citera
2016-11-06, 22:08
Medlem
Nails avatar
Citat:
Hej på er,

De givna planen är parallella och linjen x = y = z = t skär båda planen vinkelrätt. Bestäm skärningspunkterna P och Q. Avståndet mellan planen = |PQ|.
Citera
2016-11-06, 22:12
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
De givna planen är parallella och linjen x = y = z = t skär båda planen vinkelrätt. Bestäm skärningspunkterna P och Q. Avståndet mellan planen = |PQ|.

Skulle säga att det faktiskt blir ännu smidigare om man känner till en geometrisk tolkning på vad d innebär då planet skrivs på formen ax + by + cz = d. Det är nämligen så att |d|/√(a² + b² + c²) är avståndet från planet till origo. Detta gör att man omedelbart ser att avståndet är 1/√(3).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in