2016-09-18, 17:26
Medlem
Lyckades lösa föregående uppgifter, nu behöver jag istället hjälp med följande:

Hitta en vektor som har samma riktning som enhetsvektorn {-5,5}
Citera
2016-09-18, 17:29
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiming-HIGH
Lyckades lösa föregående uppgifter, nu behöver jag istället hjälp med följande:

Hitta en vektor som har samma riktning som enhetsvektorn {-5,5}

Normalt sett brukar man använda begreppet "enhetsvektor" om en vektor som har normen 1, men vektorn (-5,5) har inte normen 1.

Är uppgiften egentligen att hitta en enhetsvektor med samma riktning som (-5,5)? I så fall är det bara att beräkna normen av (-5,5) och dividera (-5,5) med denna norm.
Citera
2016-09-18, 17:33
Medlem
chilibanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Sätt u = x/4 - 6, g(u) = arcsin(u) och tillämpa kedjeregeln:

f′(x) = dg(u)/du * du/dx = 1/√(1-u²) * 1/4.

Vad blir f′(24)?

Tack så mycket!
Citera
2016-09-18, 17:35
Medlem
chilibanans avatar
Jag skall beräkna detta, hur gör jag?

lim x→0 (cos(3x)-(cos(3x))³)/x²
Citera
2016-09-18, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Sätt
S = 2,5 + 5 + 10 + 20 + ... + 40960

Multiplikation med kvoten 2 ger
2*S = 5 + 10 + 20 + ... + 40960 + 2*40960.

Subtrahera:
2*S - S = -2,5 + 0 + 0 + ... + 0 + 2*40960

dvs
S = 81920 - 2,5 = 81917,5

Ovan lösning är snyggare än min.

Citat:
Ursprungligen postat av jooonas99
Tack! men hur får du 14+1? Ska det inte bara vara upphöjt till antal termer, dvs 14?

Kolla på formeln för geometrisk summa på wikipedia (a^(n+1)):
Under exempel förstår man formeln genom härledning
https://sv.wikipedia.org/wiki/Geometrisk_summa
Citera
2016-09-18, 17:44
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chilibanan
Jag skall beräkna detta, hur gör jag?

lim x→0 (cos(3x)-(cos(3x))³)/x²

Använd Taylorserieutvecklingen av cos(x). Den finns här om du inte kan den utantill.
Citera
2016-09-18, 17:48
Medlem
Soulwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Nej, x = ±1 är inte stationära punkter till den funktionen. Endast x = 0 är en stationär punkt.

För att avgöra huruvida ett extremvärde är lokalt eller globalt så är det vanligen enklast att se vilka funktionsvärden man får för x som är mycket större respektive mycket mindre än de x som utgör stationära punkter.

Den specifika funktionen ovan har inte något globalt maximum eller minimum eftersom gränsvärdet då x går mot -∞ är -∞ och gränsvärdet då x går mot ∞ är ∞.

Ursäkta, det skulle vara x / (1 + x^2)

Måste en stationär punkt vara en inflexionspunkt och vice versa och huruvida avgör man det?
Citera
2016-09-18, 17:51
Medlem
Citat:
Normalt sett brukar man använda begreppet "enhetsvektor" om en vektor som har normen 1, men vektorn (-5,5) har inte normen 1.

Är uppgiften egentligen att hitta en enhetsvektor med samma riktning som (-5,5)? I så fall är det bara att beräkna normen av (-5,5) och dividera (-5,5) med denna norm.

Ursäkta, uppgiften handlar såklart om enhetsvektorer och att hitta en enhetsvektor med samma riktning och längden 1.

Jag får magnituden av vektorn till 5*sqrt(2). Vi säger att detta = a.

För att sedan dividera vektorn med A, ska jag räkna (-5*a,5*a)? Är detta korrekt tankesätt?
Citera
2016-09-18, 17:52
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulwell
Ursäkta, det skulle vara x / (1 + x^2)

Måste en stationär punkt vara en inflexionspunkt och vice versa och huruvida avgör man det?

OK, i så fall så blir det lite annorlunda. Den funktionen kommer att ha ett globalt maximum för ett positivt x och ett globalt minimum för ett negativt x (nämnaren är ju alltid positiv och gränsvärdena i båda oändlighetsriktningarna är noll). Dessa globala extrempunkter kommer att antas för x = a respektive x = -a för något a eftersom funktionen är symmetrisk runt x = 0 bortsett från tecknet.

En inflektionspunkt är en punkt där andraderivatan byter tecken. Det behöver inte vara fallet i alla punkter där förstaderivatan är noll.
Citera
2016-09-18, 17:53
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiming-HIGH
Ursäkta, uppgiften handlar såklart om enhetsvektorer och att hitta en enhetsvektor med samma riktning och längden 1.

Jag får magnituden av vektorn till 5*sqrt(2). Vi säger att detta = a.

För att sedan dividera vektorn med A, ska jag räkna (-5*a,5*a)? Är detta korrekt tankesätt?

Nja, enhetsvektorn blir (-5/a,5/a). Om du multiplicerar med a så blir ju den nya vektorn längre än den ursprungliga.
Citera
2016-09-18, 17:56
Medlem
Citat:
Nja, enhetsvektorn blir (-5/a,5/a). Om du multiplicerar med a så blir ju den nya vektorn längre än den ursprungliga.

Menade att skriva dividerat-tecknet men fingrarna levde sitt egna liv Tackar så mycket för hjälpen!
Citera
2016-09-18, 18:07
Medlem
chilibanans avatar
Citat:
Använd Taylorserieutvecklingen av cos(x). Den finns här om du inte kan den utantill.

Förstod ärligt inte så mycket av den. När jag satt med uppgiften tänkte jag börja täljaren osv, är det fel eller? För i min uppgift stod det också att jag kan använda standardgränsvärdet lim x→0 sin(x)/x=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in