2016-11-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det är ju i princip givet i uppgiften redan. X är alltså antalet klagomål under en dag, och som det står i uppgiften: "Av erfarenhet vet man att antalet klagomål under en dag är 0, 1, 2 eller 3 och att dessa inträffar med sannolikheten 0,2; 0,4; 0,3; resp. 0,1". Alltså vet man att utfallet på X kan bli fyra olika värden med givna sannolikheter. Definitionen är inte mer än så.

jahaaa ja men då är jag helt med, hiding in plain sight ^^! tack för hjälpen!
Citera
2016-11-06, 14:53
Medlem
Soulwells avatar
En person har sökt arbete hos två företag, A och B. Personen bedömer sannolikheten att bli erbjuden
anställning hos företag A är 0,4 och att sannolikheten att bli erbjuden anställning hos företag B är 0,75. Antag att händelsen att bli erbjuden anställning hos företag A är oberoende av händelsen att bli erbjuden anställning hos företag B.

a) Bestäm sannolikheten att personen erhåller erbjudande om anställning både från företag A och B.

Är det inte Pa + Pb = 0,4 + 0,75 = 1,15.

b) Bestäm sannolikheten att personen erhåller minst ett erbjudande om anställning.

0,4 * 0,75 = 0,3 = 30 %

c) Bestäm sannolikheten att personen erhåller exakt ett erbjudande om anställning.

Fattar inte denna?

d) Bestäm sannolikheten att personen erhåller erbjudande om anställning från företag A men inte från företag B.

1 - 0,4 = 0,6 = 60 %

e) Bestäm sannolikheten att personen inte erhåller erbjudande om anställning från företag A och
inte från företag B.

1 - 0,75 = 0,25 = 25 %

Kan någon säkerställa att jag har gjort på dessa frågor, om inte, vad gör jag för fel?
Citera
2016-11-06, 16:14
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulwell
En person har sökt arbete hos två företag, A och B. Personen bedömer sannolikheten att bli erbjuden
anställning hos företag A är 0,4 och att sannolikheten att bli erbjuden anställning hos företag B är 0,75. Antag att händelsen att bli erbjuden anställning hos företag A är oberoende av händelsen att bli erbjuden anställning hos företag B.

a) Bestäm sannolikheten att personen erhåller erbjudande om anställning både från företag A och B.

Är det inte Pa + Pb = 0,4 + 0,75 = 1,15.

b) Bestäm sannolikheten att personen erhåller minst ett erbjudande om anställning.

0,4 * 0,75 = 0,3 = 30 %

c) Bestäm sannolikheten att personen erhåller exakt ett erbjudande om anställning.

Fattar inte denna?

d) Bestäm sannolikheten att personen erhåller erbjudande om anställning från företag A men inte från företag B.

1 - 0,4 = 0,6 = 60 %

e) Bestäm sannolikheten att personen inte erhåller erbjudande om anställning från företag A och
inte från företag B.

1 - 0,75 = 0,25 = 25 %

Kan någon säkerställa att jag har gjort på dessa frågor, om inte, vad gör jag för fel?
Inte ett enda rätt!
A) Låter det rimligt att han har 115% chans att bli erbjuden anställning från båda? Mer än 100%??
Svar: 0,75*0,4=0,3
B) 85%
C) 10+45=55%
D)10%
E) 15%
Om frågan vill veta sannolikheten av något OCH något annat gångrar du. Om den vill veta sannolikheten av att något inte ska ske tar du 1-något.
Senast redigerad av Unisertit 2016-11-06 kl. 16:16.
Citera
2016-11-06, 16:32
Medlem
Find equations of the planes satisfying the given conditions:

Passing through the line x + y = 2, y - z = 3, and are perpendicular to the plane 2x + 3y + 4z = 5

Man får x + y -2 + λ(y - z -3) = 0 hur ska man tolka λ? Varför lägger man till λ? Varför skriver man inte bara x + y -2 + (y -z -3) = 0 då ligger ju båda linjerna på planet. Min gissning är att λ beskriver alla möjliga linjer, men stämmer det?
Citera
2016-11-06, 17:47
Medlem
Hej! har en uppgift som jag skulle vilja dubbelkolla!

Det finns jobb A och jobb B. Sannolikheten att få jobb hos A är 0,4 och B 0,75. Dessa händelser är oberoende från varandra, alltså P(AnB)=P(A)xP(B)

Antag att personen erhållit minst ett erbjudande om anställning. Bestäm sannolikheten att företag B
erbjuder anställning.

Det jag vet är att P(AnB) är 0,3 P(AuB) är 0,85.

Det jag tänkte var att man kunde ta P(B I AuB)= P(B n (AuB)) / P(A)= (0,75x0,85)/0,85. Detta ger mig dock 0,75, är det ett rimligt svar? jag vet ju att de är oberoende men det känns konstigt.

Tack på förhand!
Citera
2016-11-06, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets

Passing through the line x + y = 2, y - z = 3, and are perpendicular to the plane 2x + 3y + 4z = 5

Man får x + y -2 + λ(y - z -3) = 0 hur ska man tolka λ? Varför lägger man till λ? Varför skriver man inte bara x + y -2 + (y -z -3) = 0 då ligger ju båda linjerna på planet. Min gissning är att λ beskriver alla möjliga linjer, men stämmer det?

En annan fråga angående det här. Vad exakt beskriver planets ekvation? om jag har planet 3x + y - 2z = 15. Vad beskriver 15?
Citera
2016-11-06, 18:29
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moonracer
Hej! har en uppgift som jag skulle vilja dubbelkolla!

Det finns jobb A och jobb B. Sannolikheten att få jobb hos A är 0,4 och B 0,75. Dessa händelser är oberoende från varandra, alltså P(AnB)=P(A)xP(B)

Antag att personen erhållit minst ett erbjudande om anställning. Bestäm sannolikheten att företag B
erbjuder anställning.

Det jag vet är att P(AnB) är 0,3 P(AuB) är 0,85.

Det jag tänkte var att man kunde ta P(B I AuB)= P(B n (AuB)) / P(A)= (0,75x0,85)/0,85. Detta ger mig dock 0,75, är det ett rimligt svar? jag vet ju att de är oberoende men det känns konstigt.

Tack på förhand!

Titta ett par inlägg upp så ser du att en annan användare redan postat samma uppgift och att det även postats en lösning.
Citera
2016-11-06, 18:34
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Den andra ekvationen, y - z = 3, är ju ekvivalent med y - z - 3 = 0, men även om man multiplicerar med en godtycklig konstant så blir det fortfarande noll i högerledet. Det är alltså ett sätt att se till att man inte förlorar några punkter som faktiskt uppfyller den ekvationen. Det innebär inte att man beskriver flera linjer samtidigt.

Citat:
En annan fråga angående det här. Vad exakt beskriver planets ekvation? om jag har planet 3x + y - 2z = 15. Vad beskriver 15?

Det är så att säga en nivåparameter. Om du ändrar 15 till ett annat tal så får du ett annat plan som är parallellt med det första men ligger över eller under.
Citera
2016-11-06, 19:36
Medlem
Citat:
Den andra ekvationen, y - z = 3, är ju ekvivalent med y - z - 3 = 0, men även om man multiplicerar med en godtycklig konstant så blir det fortfarande noll i högerledet. Det är alltså ett sätt att se till att man inte förlorar några punkter som faktiskt uppfyller den ekvationen. Det innebär inte att man beskriver flera linjer samtidigt.

Citat:

Det är så att säga en nivåparameter. Om du ändrar 15 till ett annat tal så får du ett annat plan som är parallellt med det första men ligger över eller under.

Första fetstilade:

Om man fortsätter med uppgiften, då står det att planet är Rätvinklig mot andra planet.

Kan jag då använda mig av u * v = 0?

Andra fetstilade: säg att man har x + y + z = 1 vad är då det rätvinkliga planet? Måste jag veta något mer för att avgöra det?
Citera
2016-11-06, 19:41
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Första fetstilade:

Om man fortsätter med uppgiften, då står det att planet är Rätvinklig mot andra planet.

Kan jag då använda mig av u * v = 0?

Andra fetstilade: säg att man har x + y + z = 1 vad är då det rätvinkliga planet? Måste jag veta något mer för att avgöra det?

Ja, det är vettigt att använda sig av att skalärprodukten ska bli noll.

När du har ett plan med ekvationen ax + by + cz = d så är planets normalvektor (a,b,c). Denna vektor är då alltså per definition vinkelrät mot planet. Ska du ta fram en ekvation för ett plan som är vinkelrätt mot det ursprungliga planet så är det vettigt att använda det ursprungliga planets normalvektor tillsammans med en annan vektor som ska ligga i det nya planet.

Sedan beräknar du kryssprodukten för att därmed få fram det nya planets normalvektor. Med hjälp av den normalvektorn kan du sedan skriva ekvationen för det nya planet.
Citera
2016-11-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ja, det är vettigt att använda sig av att skalärprodukten ska bli noll.

När du har ett plan med ekvationen ax + by + cz = d så är planets normalvektor (a,b,c). Denna vektor är då alltså per definition vinkelrät mot planet. Ska du ta fram en ekvation för ett plan som är vinkelrätt mot det ursprungliga planet så är det vettigt att använda det ursprungliga planets normalvektor tillsammans med en annan vektor som ska ligga i det nya planet.

Sedan beräknar du kryssprodukten för att därmed få fram det nya planets normalvektor. Med hjälp av den normalvektorn kan du sedan skriva ekvationen för det nya planet.

Tack! om man har tre punkter A=(1,1,1) B=(2,2,2) och C=(3,3,3) som alla ligger på planet

AB och AC vektorerna tar jag kryssprodukten av så får jag normalvektorn.

Däremot i Facit så använder dom sig av AB CB eller något liknande. Vilket gör att jag får ett helt annat svar. Får man "blanda" ordningen? På nästa uppgift så är det andra värden, då blir mitt svar rätt. Hur hade man kunnat bilda Vektorer av dom 3 punkterna? Som stämmer överens.

CB CA? BC BA? AB AC?
Citera
2016-11-06, 19:56
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Tack! om man har tre punkter A=(1,1,1) B=(2,2,2) och C=(3,3,3) som alla ligger på planet

AB och AC vektorerna tar jag kryssprodukten av så får jag normalvektorn.

Däremot i Facit så använder dom sig av AB CB eller något liknande. Vilket gör att jag får ett helt annat svar. Får man "blanda" ordningen? På nästa uppgift så är det andra värden, då blir mitt svar rätt. Hur hade man kunnat bilda Vektorer av dom 3 punkterna? Som stämmer överens.

CB CA? BC BA? AB AC?

Ja, du kan välja två valfria vektorer som ligger i planet och beräkna kryssprodukten för att få planets normalvektor. Det kan komma att se ut som olika ekvationer, men det kommer i praktiken att vara samma plan och det går således alltid att göra omskrivningar för att få ekvationen på samma form oavsett vilka vektorer man utgick från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in