Jag ska räkna ut en budget och om Sverige står för 60% och kostar 50 000 kr i månaden, vad kostar då Danmark som står för 15%, Norge 15% och Finland 10%?
Jag ska räkna ut en budget och om Sverige står för 60% och kostar 50 000 kr i månaden, vad kostar då Danmark som står för 15%, Norge 15% och Finland 10%?
Du har % och belopp för Sverige, så du kan räkna ut totala kostnaden.
Ser ut som du har kommit fram till ett rimligt bevis, men lite kommentarer kan jag ge. Om du ska skriva ett bevis på en tentamen eller någon annanstans, så bör du förklara vad x2, x1 och c är (samt fylla i de missade orden i meningarna ). Strikt växande innebär även att x2 > x1 ⇒ f(x2) > f(x1), så det skulle vara nice om du fick fram denna olikhet i slutet av beviset.
Beräkna ett andra ordningens taylorpolynom kring x = 0 för funktionen sin(Pi/6 + 2x). Använd detta för att beräkna ett närmevärde till sin(Pi/6 + 1). Uppskatta absolutbeloppet av felet med hjälp av lagranges restterm.
f(x) = sin(Pi/6 + 2x)
f´(x) = 2cos(Pi/6 + 2x)
f´´(x) = -4sin(Pi/6 + 2x)
Lagranges resterm:
f´´´(x) = -8cos(Pi/6 + 2x)
P2(x) = 1/2 + (√3)x -2x^2 Taylorpolynomet av ordning 2. I det fetstilade står det endast -x^2 i facit. Stämmer det?
Närmevärde till sin(Pi/6 +1) är alltså 1/2 +(√3)*1 - 1^2
Varför blir x = 1?
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, i ett Taylorpolynom så ska man ju ha f(x) ≈ f(x₀) + f'(x₀)*(x - x₀) + f''(x₀)*(x - x₀)²/2 + ... (generellt så ska derivata nummer n divideras med n!). Du har alltså glömt dividera med 2.
Det är inte x som är 1 utan 2x som är 1. Du ska ju uppskatta sin(π/6 + 1) genom att använda sin(π/6 + 2x), och således är det alltså 2x som ersätts med 1.
Nu fastnade jag på det fetstilade istället. Jag förstår inte riktigt hur man ska göra där.
Man kommer ha | -4/3 *cos( pi/6 +2£) |
£ betecknar bokstaven i lagranges restterm. Hur går jag vidare därifrån?
Förstår inte riktigt vad du menar med det som jag markerade i fetstil. Har jag gjort fel där?
Hmm, det verkar som att jag skrev fel. Den ena roten för 2x är -π/3, och således är den andra roten (för 2x) π - (-π/3) = 4π/3, vilket ger att motsvarande rot för x ensam är 2π/3. Du skrev alltså rätt på den delen.