2016-09-05, 12:18
Medlem
E.T.Fs avatar
Hallå!
Har en uppgift här jag fastnat på, skulle vara kul om någon kunde hjälpa. Simpelt, men hjärnan har varit pausad i två år från pluggande, så den är rätt fryst för tillfället.

1. Simplify the following expression
(a^2-9 / 2a^2-6a) - 7/a

Fastnade efter att ha fått det till:
(-9/a(a-6)) - 7/a
Citera
2016-09-05, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.T.F
Hallå!
Har en uppgift här jag fastnat på, skulle vara kul om någon kunde hjälpa. Simpelt, men hjärnan har varit pausad i två år från pluggande, så den är rätt fryst för tillfället.

1. Simplify the following expression
(a^2-9 / 2a^2-6a) - 7/a

Fastnade efter att ha fått det till:
(-9/a(a-6)) - 7/a

Ska det vara (a^2-9) / (2a^2-6a) - 7/a?
I så fall, konjugatregeln på a^2-9, Bryt ut 2a i nämnaren
Citera
2016-09-05, 14:17
Medlem
håller på med en ekvation med högre grad tal än 2.

uppgiften är x^4+8x^2+7=0 jag började med att substituera x^2 mot t.

för att skapa ekvationen t^2+8t+7=0 sedan stopade jag in det i pq forlmen t=-8/2+-sqrt(8/2)^2-7

och fick svaret -4+-3 och röterna t=-1 och t=-7

bytte tecken och fick x^2=-1 och x^2=-7.

sedan (här har jag gjort fel) fick jag x1=-1 och x2=-7.

men eftersom gradtalet var 4 så skall det vara 4 rötter hur får jag fram dessa?
Citera
2016-09-05, 14:59
Medlem
Hur ska jag rita en graf för denna funktion?

f(x) = x om 0<=x<=1 och 2-x om 1<x<=2

Jag har inget facit, men jag kan berätta hur jag har resonerat och jag antar att det är fel eftersom grafen ser ganska orimlig ut enligt mig.

den har alltså lutningen 1 mellan 0 och 1. så jag drar en linje till punkten (1,1).

2-x om x större än 1 och mindre eller lika med 2 y.

Jag tänker på y = kx + m

y = -x + 2

så lutningen -x mellan 1 och 2? då drar jag en linje till (2,0).
Citera
2016-09-05, 15:17
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Hur ska jag rita en graf för denna funktion?

f(x) = x om 0<=x<=1 och 2-x om 1<x<=2

[...] så lutningen -x mellan 1 och 2? då drar jag en linje till (2,0).
Det låter som att du har resonerat rätt. Är du osäker, rita då upp y = x för alla x och en funktion y = 2-x för alla x och se om det ser ut att stämma med det du har ritat inom de intervall som är givna.

Det bör se ut som en likbent triangel med höjd 1 och bas 2 med vänstra nedre hörnet i origo och det låter som att det är så du har ritat.

Förövrigt är lutningen -1 (se fetstilt) och inte -x, men det var nog ett slarvfel då du skrivit lutningen 1 i det första intervallet.
Citera
2016-09-05, 15:20
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felixsnyggsomfan
håller på med en ekvation med högre grad tal än 2.

uppgiften är x^4+8x^2+7=0 jag började med att substituera x^2 mot t.

för att skapa ekvationen t^2+8t+7=0 sedan stopade jag in det i pq forlmen t=-8/2+-sqrt(8/2)^2-7

och fick svaret -4+-3 och röterna t=-1 och t=-7

bytte tecken och fick x^2=-1 och x^2=-7.

sedan (här har jag gjort fel) fick jag x1=-1 och x2=-7.

men eftersom gradtalet var 4 så skall det vara 4 rötter hur får jag fram dessa?

Lös ekvationerna x^2=-1 och x^2=-7.
e.g. x^2=-1 ⇒ x=±i
Citera
2016-09-05, 15:34
Medlem
[quote=starke_adolf|58388925]Det låter som att du har resonerat rätt. Är du osäker, rita då upp y = x för alla x och en funktion y = 2-x för alla x och se om det ser ut att stämma med det du har ritat inom de intervall som är givna.

Det bör se ut som en likbent triangel med höjd 1 och bas 2 med vänstra nedre hörnet i origo och det låter som att det är så du har ritat.

Förövrigt är lutningen -1 (se fetstilt) och inte -x, men det var nog ett slarvfel då du skrivit lutningen 1 i det första intervallet.[/QUOTE]

Tack för noteringen . En annan sak jag funderar på eftersom det verkar stämma. Varför är det 1<x<=2 och inte 1<=x<=2 ?
Citera
2016-09-05, 15:39
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Tack för noteringen . En annan sak jag funderar på eftersom det verkar stämma. Varför är det 1<x<=2 och inte 1<=x<=2 ?
Det är för att punkten x=1 ingår i det tidigare intervallet. f(x) skulle annars vara definierad som två olika funktioner i en och samma punkt. Båda funktionerna i intervallen antar dock värdet y=1 i punkten x=1.
Citera
2016-09-05, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det är för att punkten x=1 ingår i det tidigare intervallet. f(x) skulle annars vara definierad som två olika funktioner i en och samma punkt.

Tack!
Citera
2016-09-05, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Har du testat om partialderivatan med avseende på y existerar? Båda måste existera för att funktionen ska vara differentierbar. Det räcker inte att partialderivatan med avseende på x existerar.
Citat:
Nja, deriverar du med avseende på y så finns det ju en term i täljaren som bara innehåller y och inget x. Då hjälper det alltså inte att sätta in x = 0 utan man måste faktiskt ta ett gränsvärde där y går mot noll. Troligen är det där felet ligger, att det gränsvärdet inte är definierat.

Hmm okej, så det vara bara det, att det finns en term som inte innehåller ett x (i det här fallet?) och därför är den inte deffiretierbar?

Och ang Det är en klassificering av funktioner. En funktion tillhör klassen C¹ om den kan deriveras minst en gång. En funktion tillhör klassen C² om den kan deriveras minst två gånger osv, men det kan ju min funktion åtminstone till klass C²?
Citera
2016-09-05, 17:21
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Hmm okej, så det vara bara det, att det finns en term som inte innehåller ett x (i det här fallet?) och därför är den inte deffiretierbar?

Och ang Det är en klassificering av funktioner. En funktion tillhör klassen C¹ om den kan deriveras minst en gång. En funktion tillhör klassen C² om den kan deriveras minst två gånger osv, men det kan ju min funktion åtminstone till klass C²?

Nja, du måste undersöka det mer noggrant än så. Att jag skrev så var bara för att visa att resonemanget som visade att partialderivatan med avseende på x existerar i origo inte med automatik medför att även partialderivatan med avseende på y existerar i origo. Den ursprungliga funktionen är ju inte symmetrisk i x och y.
Citera
2016-09-05, 17:33
Medlem
Citat:
Nja, du måste undersöka det mer noggrant än så. Att jag skrev så var bara för att visa att resonemanget som visade att partialderivatan med avseende på x existerar i origo inte med automatik medför att även partialderivatan med avseende på y existerar i origo. Den ursprungliga funktionen är ju inte symmetrisk i x och y.

Men då kollar jag på den här, http://www.ladda-upp.se/bilder/iobyzxdkvfbgfi/ ,

Okej såhär;

då ges formeln av f(a+h,b+h)-f(a,b) där

h = r cosθ
k = r sinθ
a,b = (0,0)

så stoppar vi in dom och får

f(rcosθ,rsinθ) = (2r²cos²θ·rsinθ·r³sin³θ) / r²
= (r(2rcos²θ·sinθ·r²sin³θ)) / r²
= (2rcos²θ·sinθ·r²sin³θ) / r och r→0. Därför blir den 0? Alltså har vi det i origo? Och därför tycker jag den är defirenterbar? :S :S

(Sen för att kolla kontinuerligteten så såg jag att om lim x→a f(x) =f(a)
och vi har ju x=0 och a=0, så därför stämmer det?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in