2016-08-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Så som frågan är skriven kan den omformuleras med ord som : "Vad blir heltalsresten när 17 divideras med 8?"

Jo, men sedan finns det ju ett samband mellan 17 och 1 eftersom dessa är kongruenta modulo 8. Innebär detta att de får samma rest vid division med talet de är kongruenta modulo? I det här fallet 8?
Citera
2016-08-16, 18:18
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jo, men sedan finns det ju ett samband mellan 17 och 1 eftersom dessa är kongruenta modulo 8. Innebär detta att de får samma rest vid division med talet de är kongruenta modulo? I det här fallet 8?

Japp, det stämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamKis
Tack så mycket för hjälpen.Ska skriva ner allt detta och gå igenom detta några gånger så att jag förstår stegvis hur man räknar ut det. Men undrar hur skriver man detta på ett papper:
2*((x²/2) + x - 4) = 2*0 vilket ger x² + 2x - 8 = 0. ?? ska inom parantes tecknen vara med? Antar att den i mitten inte ska det,eftersom den indikerar att x² ska vara delat med 2.Men undrar parantesen som det hela talet står i,ska man skriva ner det på ett papper?

Paranteser "( )" är ett sätt att gruppera matematisk text för att visa vad som tillhör vad och hur det beräknas.

(x²/2) menar att x² delas med 2. På papper skriver man ett riktigt bråk med täljare och nämnare (så som det ser ut i din uppgift). Läs mer här

De yttre paranteserna i "2*((x²/2) + x - 4)" måste vara med, då det visar att "2*" gäller alla termer i parantesen. D.v.s. "2*((x²/2) + x - 4)" = 2*(x²/2) + 2*x - 2*4.
Citera
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag söker alltså det tal som är kongruent med 17 vid division med 8? Här är problemet, kan lösa uppgiften men inte riktigt formulera vad b är i sammanhanget:

17/8 = 2 rest 1. Alltså är resten 1. 17 ≡ 1 (mod 8), alltså: både 17 och 1 får resten 1 vid division med 8? Är det så jag ska tolka kongruens?
Yes.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Japp, det stämmer.

Det var nog mest språkligt klurigt
Citera
2016-08-16, 18:50
Bannlyst
Någon som har en aning om hur man ska tänka här?Det är matematik 2

http://www.ladda-upp.se/bilder/qwaauvbfrygwnx/
Citera
2016-08-16, 19:07
Medlem
Citat:
Någon som har en aning om hur man ska tänka här?Det är matematik 2

Börja med att försöka skriva upp hur mycket pengar hon har vid första ränteutbetalningen. Sedan är det samma princip nästkommande år, med skillnaden att det hon har i banken är lite mer än vid det första året.

Exempel: Jag sätter in 100 kr får 5 % i ränta vid årsskiftet, (1 + 0,05)100 kr = 105 kr
År två (1 + 0,05)105 kr
osv.

Egen fråga: Har fått fyra punkten angivna och skall nu visa att dessa ligger i samma plan samt hitta en ekvation till dessa. När jag tar fram normalen använder jag kryssprodukten, måste jag då utgå från samma punkt när jag beräknar de två vektorerna? Exempelvis (ABC) - (DDD) = u och (DFG) - (DDD) = v. Eller kan jag använda mig av olika "ortspunkter" så länge dessa två vektorer ej är parallella?
Citera
2016-08-16, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svea123
Börja med att försöka skriva upp hur mycket pengar hon har vid första ränteutbetalningen. Sedan är det samma princip nästkommande år, med skillnaden att det hon har i banken är lite mer än vid det första året.

Exempel: Jag sätter in 100 kr får 5 % i ränta vid årsskiftet, (1 + 0,05)100 kr = 105 kr
År två (1 + 0,05)105 kr
osv.

Egen fråga: Har fått fyra punkten angivna och skall nu visa att dessa ligger i samma plan samt hitta en ekvation till dessa. När jag tar fram normalen använder jag kryssprodukten, måste jag då utgå från samma punkt när jag beräknar de två vektorerna? Exempelvis (ABC) - (DDD) = u och (DFG) - (DDD) = v. Eller kan jag använda mig av olika "ortspunkter" så länge dessa två vektorer ej är parallella?

Jag gjorde detta dock så var det inte så min lärare ville ha det(även fast svaret var rätt).Läraren ville att jag skulle använda mig utav logaritmer och begrepp o.s.v.

Någon som vet hur man gör?
Citera
2016-08-16, 20:01
Medlem
iPhone43s avatar
Tjenare. Detta blir mitt sista inlägg här på ett tag och jag vill bara verkligen tacka alla som hjälpt mig de senaste dagarna, ni är guld värda!

I alla fall, till min fråga.

Hur vet man när det är lämpligt att byta plats på talen i nämnaren så som dem gjort vid denna lösning? Om man inte gör detta så får man ju verkligen ett helt annat svar. (8+4x+x^2)

http://imgur.com/a/BUtP4

mvh
Citera
2016-08-16, 20:01
Bannlyst
Jag tror jag löst a och b i denna matematik 2 uppgift.Någon som vet hur man gör på C och D?

Citera
2016-08-16, 20:07
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Hur blir det om man hade haft e^{x^2} hur gör du förresten e²ˣ?

Då stopppar du in x² istället för x i serieutvecklingen av eˣ.

För att skriva upphöjda tecken här så kopierar jag helt enkelt från den här artikeln.
Citera
2016-08-16, 20:16
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Jag tror jag löst a och b i denna matematik 2 uppgift.Någon som vet hur man gör på C och D?

På c och d är det bara att ställa upp en tabell för hur mycket räntan blir varje år och räkna fram några år. Det är inte så många steg för att hitta svaren på båda. Du kan använda Excel eller liknande för att göra det enklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in