2016-08-01, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moonracer
Blir icke rätt! Minsta värde skall vara ca -4,3 och största ca 4,3

Jag är visst lite rostig på trigonometriska omskrivningar.

df/dΘ borde vara 2*sin(Θ)*(6*cos(2*Θ)+1).

Så du har fallen 2*sin(Θ) = 0 alltså Θ = n*pi eller
6*cos(2*Θ)+1 = 0
Senast redigerad av IngetNick2 2016-08-01 kl. 14:43.
Citera
2016-08-01, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag är visst lite rostig på trigonometriska omskrivningar.

df/dΘ borde vara 2*sin(Θ)*(6*cos(2*Θ)+1).

oookkii som sagt så har jag inte räknat med cos sin och tan så du får gärna förklara vad du nyss gjorde samt vad den lilla cirkeln innanför sin( ) innebär! Men om max och minpunkten ligger på randen av cirkeln, kan jag inte derivera den och få max/min från det?
Citera
2016-08-01, 14:46
Medlem
Citat:
oookkii som sagt så har jag inte räknat med cos sin och tan så du får gärna förklara vad du nyss gjorde samt vad den lilla cirkeln innanför sin( ) innebär! Men om max och minpunkten ligger på randen av cirkeln, kan jag inte derivera den och få max/min från det?

Nej, eftersom funktionen inte har någon derivata på randen. Θ är en symbol för ett vinkelmått. Du kan använda x eller t om du är bekvämare med det.
Citera
2016-08-01, 14:55
Medlem
Citat:
Nej, eftersom funktionen inte har någon derivata på randen. Θ är en symbol för ett vinkelmått. Du kan använda x eller t om du är bekvämare med det.

hm hur menar du? Jag fick inte fram några svar på derivatorna, innebär inte det att den inte ligger inom området utan istället på randen?
Senast redigerad av Moonracer 2016-08-01 kl. 14:59.
Citera
2016-08-01, 14:57
Medlem
Citat:
hm ok men jag måste kunna/använda mig av cos sin och tan för att klara uppgiften menar du?

Lagrangemultiplikatorer är ju ett annat alternativ.

Dock så blir det nog inte enklare räkningar.
Citera
2016-08-01, 15:04
Medlem
Citat:
Lagrangemultiplikatorer är ju ett annat alternativ.

Dock så blir det nog inte enklare räkningar.

blev lite fel i citeringen. Ok men nu är jag inte riktigt med. Jag trodde att eftersom mina punkter för mina derivator inte låg inom området så var punkterna tvungna att ligga på randen? Detta skulle ha gjort att jag kunde derivera cirkeln och söka dess max/min? nu säger du dock att punkterna inte ligger på randen, var finns de då?

Sist nämner du nu även lagrangemultiplikatorer vilket jag känner igen men jag undrar om jag tänker på någon annan? den jag tänker på är F=f(x,y)+lambda g(x,y)??? och vad menar du med att räkningen inte blir lättare, hamnar jag fortfarande med cos och sin i knät?
Citera
2016-08-01, 15:07
Medlem
Citat:
blev lite fel i citeringen. Ok men nu är jag inte riktigt med. Jag trodde att eftersom mina punkter för mina derivator inte låg inom området så var punkterna tvungna att ligga på randen? Detta skulle ha gjort att jag kunde derivera cirkeln och söka dess max/min? nu säger du dock att punkterna inte ligger på randen, var finns de då?

Sist nämner du nu även lagrangemultiplikatorer vilket jag känner igen men jag undrar om jag tänker på någon annan? den jag tänker på är F=f(x,y)+lambda g(x,y)??? och vad menar du med att räkningen inte blir lättare, hamnar jag fortfarande med cos och sin i knät?

Jag var visst otydlig. Vad jag menade var att du måste parameterisera och derrivera för att hitta extrempunkterna på randen.

F = f(x,y)+lambda*g(x,y) är metoden med lagrangemultiplikatorer ja.
Citera
2016-08-01, 15:17
Medlem
Citat:
Jag var visst otydlig. Vad jag menade var att du måste parameterisera och derrivera för att hitta extrempunkterna på randen.

F = f(x,y)+lambda*g(x,y) är metoden med lagrangemultiplikatorer ja.

hm jag parametisera uppgiften lära jag inte klara eftersom jag inte känner igen det men mitt problem är att jag får fel när jag enbart räknar med lagrange! skulle du kunna räkna den med lagrange och visa hur du gör? eller kommer det sluta med cos och sin iaf för det gör mig inte klokare eftersom jag inte använt det tidigare?
Citera
2016-08-01, 16:23
Medlem
Citat:
Du vill få fram gränserna för området. Det gör du genom att hitta punkten där kurvan skär x-axeln i första kvadranten. Därefter behöver du bestämma vad som är överfunktion och vad som är underfunktion på intervallet.
Efter det så kan du teckna integralen.
Hur räknar man ut det? (Förlåt om jag låter korkad )
Citera
2016-08-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Testa att gå åt andra hållet, från HL till VL.

Lyckas dock inte lösa den helt, kommer fram till att:

tan(x/2) = sin(x/2)/cos(x/2) = 2sin(x/2)cos(x/2)/cos(x/2). Hur blir cos(x/2) = cos(x/2)*2cos(x/2)? Dubbla vinkeln för cosinus är ju cos²v - sin²v vilket i vårt fall skulle bli cos²(x/2) - sin²(x/2).
Citera
2016-08-01, 16:46
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Om man har en normalfördelad stokastisk variabel t.ex Y - N(4,13) och ska beräkna P(Y > 17), spelar det någon roll om man skriver det direkt som 1 - P(Y <= 17) eller om man istället beräknar och får P(Z > (17-4)/13) = P(Z > 1) och sen skriver det där som 1-P(Z <= 1)?

Om du räknar rätt så ska du få samma svar med båda tillvägagångssätten.
Citera
2016-08-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voun
Jag använder räkneregeln ln(x^a) = a*lnx

Fair enuff. men hur kan man på själva uppgiften vet att man ska göra så? jag hade fan typ, jag vet nite, inte kunna lösa den öht
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in