2014-10-16, 20:19
Medlem
Angående bevis för triangelolikhet för komplexa talplanet: Om |Z+W|≤|Z|+|W|, medför detta då att även |Z-W|≤|Z|+|W| ? Jag tänker inte klart idag.

Tackar i förväg för hjälp.
Citera
2014-10-16, 20:20
Medlem
QuantumFools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpms00
Är (h^2-h/h+1)/h -> h^2-h/h+1 gånger 1/h

eller:

(h^2-h/h+1)/h -> h^2-h/h+1 gånger h/1

tack
Dina parenteser är oklara, men om din fråga är om
a/b
är lika med
a*(1/b),
eller
a*(b/1),
så är det första alternativet korrekt.
Citera
2014-10-16, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pongpong123
Angående bevis för triangelolikhet för komplexa talplanet: Om |Z+W|≤|Z|+|W|, medför detta då att även |Z-W|≤|Z|+|W| ? Jag tänker inte klart idag.

Tackar i förväg för hjälp.
Ja.

|Z-W|=|Z+(-W)|≤|Z|+|-W|=|Z|+|W|
Citera
2014-10-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lookimgreen
Bestäm

arg (1+i)(-2-2i)
--------------- (Notera divisionen med i)
i

Jag får fram:

(-2-4i)/i <=> (förenklat multiplikationen)
i(-2-4i)/i^2 <=> (multiplicera båda leden med i)
(-2i+4)/-1 =2i-4 (göra i^2 till -1)

men svaret ska vara 180 grader, vad är det jag gör för fel
Ett annat sätt att beräkna ett argument är att använda att de adderas vid multiplikation och subtraheras vid division.

arg((1+i)(-2-2i)/i)=arg(1+i)+arg(-1)+arg(2+2i)-arg(i)=45+180+45-90=180 grader
Citera
2014-10-16, 20:58
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Okej, men du har ju 5 tillstånd, {0, 1, 2, 3, 4}. Säg att den befinner sig i 0, enda möjligheten är då att den övergår till 1.
Då den befinner sig i 1 så har du följande möjligheter.

Du tar en röd kula från A och en röd från B, vilket innebär att du övergår till 1 igen.
Du tar en röd kula från A och en vit från B, vilket innebär att du övergår till 0.
Du tar en vit kula från A och en röd från B, vilket innebär att du övergår till 2.
Du tar en vit kula från A och en vit från B, vilket innebär att du övergår till 1.

Räkna ut alla dessa sannolikheter och sedan är det bara att skriva ned övergångssannolikheterna i matrisen. Fortsätt på samma sätt genom alla tillstånd.

Sedan för att bestämma den stationära fördelningen så beräknar du egenvektorn tillhörande egenvärdet 1 för matrisen.

Får se om jag har förstått det här:
Varje tillstånd representerar en kombination av färger i urnorna. Låt T vara antalet vita kulor i uran A i tillstånd 1 så har vi att det är 4-T st vita i urna B, 4-T st röda i urna A och T st röda i urna B.
Beroende på vilka kulor man drar upp och lägger ner i motsatt urna kommer färgkombinationerna (=tillståndet vi befinner oss i) ändras eller vara samma.

Är det här rätt tolkning?

Isåfall är jag väg att ta fram övergångsmatrisen.
Senast redigerad av General.Maximus. 2014-10-16 kl. 21:00.
Citera
2014-10-16, 20:59
Medlem
mpms00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumFool
Dina parenteser är oklara, men om din fråga är om
a/b
är lika med
a*(1/b),
eller
a*(b/1),
så är det första alternativet korrekt.

Precis. Tänkte fel.

En annan fråga!

(3x^2 + 2xh +h^2) - 3x^2, när jag tar bort parentesen här behöver jag inte ändra tecknen inne i parentesen som om det tillexempel hade stått, 3x^2 - (3x^2 + 2xh + h^2) ?
Citera
2014-10-16, 21:00
Medlem
Luness avatar
Antar att vatten (eller i mitt fall juice) som står i rumstemperatur också har samma värme som temperaturen den står i, utgår i min frågeställning från det men om jag har fel i sak år det gärna påpekas. (Hör väl mer till fysik)

Så till frågan: om jag har 6 liter vatten på 70 grader och tillsätter 4 liter vatten på 5 grader till det, för att sedan tillsätta 10 liter rumstempererad juice (runt 18 grader), vad blir då temperaturen på blandningen (20 liter)?
Senast redigerad av Lunes 2014-10-16 kl. 21:10.
Citera
2014-10-16, 21:05
Medlem
ett kadavers avatar
Hello mathlovers.

Går bet på denna:

Citat:
En Jordbrukare använder en pump för att lyfta vatten från en älv till en åker som ligger 5,0 m högre än älven. Pumpen utvecklar en elektrisk effekt på 1,0 kW, men bara 65% utnyttjas till lyftarbetet.

Hur mycket vatten pumpas upp på en minut?

Jag får det 795 kg men svaret i facit är 790 kg. Har det med värdesiffror att göra? Känns vrickat att 795 skulle avrundas nedåt för att behålla två värdesiffror... Eller har jag gjort något grundläggande fel och av en slump kommit fram till ett väldigt snarlikt svar?

Jag utgår från formeln W = mgh där W = 39kJ. 39kJ är för övrigt enl. facit (annan delfråga) den korrekta mängden arbete. gh är givetvis 9,81 m/s^2 * 5,0 m.

Tacksam för hjälp!
Citera
2014-10-16, 21:26
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Får se om jag har förstått det här:
Varje tillstånd representerar en kombination av färger i urnorna. Låt T vara antalet vita kulor i uran A i tillstånd 1 så har vi att det är 4-T st vita i urna B, 4-T st röda i urna A och T st röda i urna B.
Beroende på vilka kulor man drar upp och lägger ner i motsatt urna kommer färgkombinationerna (=tillståndet vi befinner oss i) ändras eller vara samma.

Är det här rätt tolkning?

Isåfall är jag väg att ta fram övergångsmatrisen.

Det låter som du har tolkat det rätt. Själva tillståndet är alltså antalet röda kulor i urna A.
Citera
2014-10-16, 22:30
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Det låter som du har tolkat det rätt. Själva tillståndet är alltså antalet röda kulor i urna A.

Fått ut en matris nu men vet inte om den är rätt, övergångsmatrisen.

Det står på plats (i,j) är ju då sannolikheten att gå ifrån tillstånd i till j.
Jag har kollat så att alla element längs varje rad blir till 1 så det stämmer iaf.
Citera
2014-10-16, 22:53
Medlem
QuantumFools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett kadaver
Hello mathlovers.

Går bet på denna:

Jag får det 795 kg men svaret i facit är 790 kg. Har det med värdesiffror att göra? Känns vrickat att 795 skulle avrundas nedåt för att behålla två värdesiffror... Eller har jag gjort något grundläggande fel och av en slump kommit fram till ett väldigt snarlikt svar?

Jag utgår från formeln W = mgh där W = 39kJ. 39kJ är för övrigt enl. facit (annan delfråga) den korrekta mängden arbete. gh är givetvis 9,81 m/s^2 * 5,0 m.

Tacksam för hjälp!
Är 39 kJ exakt, d.v.s. är det verkligen 39000 J?
Citera
2014-10-16, 22:53
Medlem
QuantumFools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpms00
Precis. Tänkte fel.

En annan fråga!

(3x^2 + 2xh +h^2) - 3x^2, när jag tar bort parentesen här behöver jag inte ändra tecknen inne i parentesen som om det tillexempel hade stått, 3x^2 - (3x^2 + 2xh + h^2) ?
Korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in