2015-03-22, 09:22
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simdor
Hur ställer man upp denna:

Ett nystartat studentföretags månatliga inkomster och utgifter uppgick efter t månader till i(t)=2t respektive u(t)=6*sqrt(t)
a: När slutade företaget gå med förlust?
b: När har de tjänat ihop like mycket pengar som sina hittillsvarande kostnader?

Totala vinsten måste ju vara Vinst=inkomst-utgifter. Så när är dessa lika stora? Efter 9 månader är både inkomsten och utgifter=18. Alltså 2*9=18 och 6*sqrt(9)=18, men jag behöver hjälp med att ställa upp det som integral av tiden (om det nu är det man ska).
a) Löses genom att undersöka när i(t)=u(t). Man är intresserad av vinst/förlust just nu, och mycket riktigt bör man tolka att förlusten är det negativa värdet inkomst-utgifter.

b) Nu behöver vi använda integraler. Dels behöver vi ställa upp en integral för hur mycket man har haft i inkomster, dels en integral som beskriver hur mycket man har haft i utgifter. Nedre gränsen är 0 (månader efter start). Övre gränsen är den vi vill veta, så vi kan kalla den x.

Uttrycket som beskriver inkomsterna fås genom att integrera i(t) från 0 till x med avseende på t. Utgifterna fås på ett liknande sätt. Du vill veta när de två storheterna är lika.
Citera
2015-03-22, 10:01
Medlem
Problem 1

x →∞ ∑ ln(1 + (√x)(3√x))/ln(1 + (3√x)(4√x))

Siffrorna framför framför är vilken rot det handlar om, inte en konstant.

Hur ska jag ta mig ann detta? Ser inte riktigt något jag kan bryta ut eller förlänga med.

Problem 2

Försökte med att närma mig arctan x, men hamnar i ett mischmasch av bökiga integrationer som är milsvida från svaret.

∫ dx/(x^2 + 7x + 10)
0
Citera
2015-03-22, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Kan den visst det. Fart däremot kan inte vara negativ.
ja, ok då eftersom hastighet bara en skalär tänker du? ett tal?
Du har helt rätt, men å andra sidan, en vektor kan ju förlängas med en skalär, -1 , då kan man väl prata om negativa farter vid exempelvis ett imbromsande tåg, friktionen kan ses som en negativ fart eller? Det handlar väl om relativt till vad man menar? Om jag befinner mig på ett tåg och går till resturangvagnen för att avnjuta en kall öl som ligger motsat i tågets färdriktning kan jag prata om negativ fart relativt tågets fart?
Senast redigerad av AntiBus 2015-03-22 kl. 10:14.
Citera
2015-03-22, 11:05
Medlem
Bestäm den största rektangelarea som ryms inom området 0< y < 1/9+x^2, x>0

Hur sjutton gör man denna? Har suttit med den ett bra tag nu men vet inte ens om jag är på rätt spår. Om man tänker en rektangel med sidorna a och b och sedan utnyttjar partiallbråksuppdelning så tänker jag att man borde få sidornas längd. Hur skulle ni göra?
Citera
2015-03-22, 11:32
Bannlyst
När det gäller analys 1 är nog den svårare delen i kursen optimeringsproblem

Exempelvis den här

Vilken är den största arean av en likbent triangel inskriven i en cirkel med radie 1?
Citera
2015-03-22, 11:40
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Bestäm den största rektangelarea som ryms inom området 0< y < 1/9+x^2, x>0

Hur sjutton gör man denna? Har suttit med den ett bra tag nu men vet inte ens om jag är på rätt spår. Om man tänker en rektangel med sidorna a och b och sedan utnyttjar partiallbråksuppdelning så tänker jag att man borde få sidornas längd. Hur skulle ni göra?
Har du skrivit av uppgiften rätt? Det går att göra en oändligt stor rektangel med de begränsningar du har skrivit.
Citera
2015-03-22, 11:43
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aelgaegg
Problem 1

x →∞ ∑ ln(1 + (√x)(3√x))/ln(1 + (3√x)(4√x))

Siffrorna framför framför är vilken rot det handlar om, inte en konstant.

Hur ska jag ta mig ann detta? Ser inte riktigt något jag kan bryta ut eller förlänga med.

Problem 2

Försökte med att närma mig arctan x, men hamnar i ett mischmasch av bökiga integrationer som är milsvida från svaret.

∫ dx/(x^2 + 7x + 10)
0
Vad är den undre gränsen i summan i uppgift 1?

Uppgift 2 går att lösa med partialbråksuppdelning.
Citera
2015-03-22, 11:47
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
ja, ok då eftersom hastighet bara en skalär tänker du? ett tal?
Du har helt rätt, men å andra sidan, en vektor kan ju förlängas med en skalär, -1 , då kan man väl prata om negativa farter vid exempelvis ett imbromsande tåg, friktionen kan ses som en negativ fart eller? Det handlar väl om relativt till vad man menar? Om jag befinner mig på ett tåg och går till resturangvagnen för att avnjuta en kall öl som ligger motsat i tågets färdriktning kan jag prata om negativ fart relativt tågets fart?
Hastighet är en vektorstorhet.
Fart är en skalär storhet.

Nej du kan inte ha en negativ fart relativt tåget. Däremot kan du ha en negativ hastighet relativt tåget om ni rör er i motsatta riktningar.
Citera
2015-03-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
Har du skrivit av uppgiften rätt? Det går att göra en oändligt stor rektangel med de begränsningar du har skrivit.

y skall vara större eller lika med noll, och 1/9+x^2 skall vara större eller lika med y. x skall vara större eller lika med noll.
Citera
2015-03-22, 12:03
Medlem
Nails avatar
Citat:
y skall vara större eller lika med noll, och 1/9+x^2 skall vara större eller lika med y. x skall vara större eller lika med noll.

Menar du
(1/9) + x^2 ... eller ... 1/(9+x^2)
?
Citera
2015-03-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
Vad är den undre gränsen i summan i uppgift 1?

Uppgift 2 går att lösa med partialbråksuppdelning.

Den övre är ln(1 + 'roten av x' + 'tredjeroten av x')

Den undre gränsen är ln(1 + 'tredjeroten av x' + 'fjärderoten av x')
Citera
2015-03-22, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Menar du
(1/9) + x^2 ... eller ... 1/(9+x^2)
?

1/(9+x^2)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera