2014-02-28, 12:12
Medlem
Har fastnat på några uppgifter i boken, så skulle behöva lite hjälp. Uppgifterna är följande:

1. f(x) = x2
a) Bestäm f(1+h)
b) Förenkla f(1+h)-f(1)/h så långt som möjligt
c) Bestäm uttryckets värde (från b) då h går mot noll.
d) Vad har du fått fram genom att beräkna a, b, c ovan ?

2. En termos fylls med hett kaffe. Kaffet svalnar ju trots allt med tiden och
den processen beskrivs av funktionen
T(x) = 95e ^–0,1x
där T är temperaturen (grader Celsius) och x är tiden (timmar) efter påfyllningen.
a) Bestäm T ´(x)
b) Bestäm T ´(0)
c) Tolka vad T ´(0) betyder

3. Lös ekvationen g ´(x) = 0 då g(x) = 5x^2 – 3x + 17

4. f(x) = 5x^5 – 3x^3 Bestäm a) f ´(x) b) f ´(2)

Viktigast är att jag ser och förstår hur ni gjort så motivering i svaren uppskattas.
Citera
2014-02-28, 12:29
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napakettu
Man kan ta några regler, även om man har inte nämt de.
1. Alla siffror 0-9 förekommer.
2. Ingen av de 3 tal börjar med 0.
Då får man bara 2 lösningar.
Helt plötsligt en mycket intressantare uppgift.
Citera
2014-02-28, 13:00
Medlem
Knutbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Japp. Det har helt enkelt att göra med hur många olika "ord" av information man kan få ut.

Hmm. Har ett problem som är relaterat till detta. Jag gör följande:

1. Skapa slumptalsfröet x_0. Spara bitarna i bitposition 15...8 från slumptalsfrö som slumptal x_0.

2. Skapa nästa x_(n + 1) slumptal genom 25 173 * x_n + 13849 (mod 2^16). Spara bitarna i bitposition 15...8 som slumptal x_(n + 1).

---------------

Det verkar som att de första talen inte är periodiska. Men efter några upprepningar av steg 2 så kan man se att talen så småningom genereras periodiskt. Bör inte även de första talen i talsekvensen upprepas?
Citera
2014-02-28, 14:03
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Kan någon vänlig själ förklara på en femårings nivå hur 40-(-50) kan bli 90? Enligt matteboken så ger lika tecken plus och olika. Men är det då i det här fallet - och (-) som är lika, jag tänker att det egenligen står +40-(-50) och är därför olika teckan. alltså borde det bli -10

Sen tänker jag även med hjälp av temperaturskalan, alltså det är 40 grader varmt ute och sen blir det -50 alltså borde det bli -10 grader ute...Är helt lost...
Citera
2014-02-28, 14:28
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Kan någon vänlig själ förklara på en femårings nivå hur 40-(-50) kan bli 90? Enligt matteboken så ger lika tecken plus och olika. Men är det då i det här fallet - och (-) som är lika, jag tänker att det egenligen står +40-(-50) och är därför olika teckan. alltså borde det bli -10

Sen tänker jag även med hjälp av temperaturskalan, alltså det är 40 grader varmt ute och sen blir det -50 alltså borde det bli -10 grader ute...Är helt lost...
Det är de två minustecknena i rad som är de som är "lika". En skuld på 50kr borde ju vara att du har -50. Du har 40 och minskar en skuld på 50, då har du ju 90.
Citera
2014-02-28, 14:34
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutbollen
Hmm. Har ett problem som är relaterat till detta. Jag gör följande:

1. Skapa slumptalsfröet x_0. Spara bitarna i bitposition 15...8 från slumptalsfrö som slumptal x_0.

2. Skapa nästa x_(n + 1) slumptal genom 25 173 * x_n + 13849 (mod 2^16). Spara bitarna i bitposition 15...8 som slumptal x_(n + 1).

---------------

Det verkar som att de första talen inte är periodiska. Men efter några upprepningar av steg 2 så kan man se att talen så småningom genereras periodiskt. Bör inte även de första talen i talsekvensen upprepas?
Det är inte garanterat att alla tal upprepas vid en sån här algoritm. Jag orkar inte kolla igenom ditt exempel ordentligt, men det behöver som sagt inte vara så att "lägena" i algoritmen väljs bland alla möjliga lägen periodiskt.

Ett exempel är det s.k. game of life, där ett gäng pixlar byter färg beroende på grannpixlarna. Börjar man med en slumpad bild brukar en av två saker hända. Antingen stabiliseras bilden man ser till ett mönster, eller så byts bilden mellan några mönster. Det är alltså inte säkert att du kommer att få se startkonfigurationen igen.
Citera
2014-02-28, 17:14
Medlem
Knutbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Det är inte garanterat att alla tal upprepas vid en sån här algoritm. Jag orkar inte kolla igenom ditt exempel ordentligt, men det behöver som sagt inte vara så att "lägena" i algoritmen väljs bland alla möjliga lägen periodiskt.

Ett exempel är det s.k. game of life, där ett gäng pixlar byter färg beroende på grannpixlarna. Börjar man med en slumpad bild brukar en av två saker hända. Antingen stabiliseras bilden man ser till ett mönster, eller så byts bilden mellan några mönster. Det är alltså inte säkert att du kommer att få se startkonfigurationen igen.

Vad bra, då vet jag att detta beteende inte behöver bero på ett fel från min sida. Tack så mycket för din tid!
Citera
2014-02-28, 19:11
Medlem
Bestäm det exakta värdet av f´(pi/4) om f(x) = (sinx/2) - (cosx/3)

Facit vill att jag skall få fram: (√(2)/4) + (√(2)/6) = (5√(2)) /12

Med egen räkning lyckas jag få fram samma decimaltal, men hur jag för att komma fram till facits svar?
Citera
2014-02-28, 19:34
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarlicKnight

Med egen räkning lyckas jag få fram samma decimaltal, men hur jag för att komma fram till facits svar?

Vilken del var det du undrade över? Derivatan eller Trigonometrin?

Eller bråkräkningen?
Citera
2014-02-28, 19:47
Medlem
Kan någon lösa differentialekvationen N'(t)=0.01N(t)-0,01((N(t)*N(t))/12) åt mig? Har provat slå in det i wolframalpha men fick inget svar.
Citera
2014-02-28, 19:54
Medlem
Bu77ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarlicKnight

[;
f(x) = \frac{sin(x)}{2} - \frac{cos(x)}{3}
\\
f'(x) = \frac{cos(x)}{2} - \frac{-sin(x)}{3} = \frac{cos(x)}{2} + \frac{sin(x)}{3}
\\
f'(\frac{\pi}{4}) = \frac{1}{2}\cdot cos(\frac{\pi}{4})+ \frac{1}{3}\cdot sin(\frac{\pi}{4}) = ;]
[;
= \frac{1}{2}\cdot \frac{1}{\sqrt{2}} + \frac{1}{3}\cdot \frac{1}{\sqrt{2}} = \frac{1}{4}\cdot \sqrt{2} + \frac{1}{6}\cdot \sqrt{2} = \frac{5}{12}\cdot \sqrt{2}

;]
Citera
2014-02-28, 20:00
Medlem
Bu77ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voun
Kan någon lösa differentialekvationen N'(t)=0.01N(t)-0,01((N(t)*N(t))/12) åt mig? Har provat slå in det i wolframalpha men fick inget svar.

http://www.wolframalpha.com/input/?i...%28t%29^2%2F12
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in