Tack så mycket, nu förstår jag. Men när lägger man till C/D osv i integral sammanhang? Gör man det alltid eller för jag vet bara att man ska lägga till det när man ska ange samtliga primitiva funktioner.
En godtycklig konstant läggs till för att få samtliga primitiva funktioner. Tekniskt sett har du en inhomogen differentialekvation av andra ordningen. Dina begynnelsevillkor var s(0)=29 och v(0)=3 vilket ger dig värden på konstanterna.
En godtycklig konstant läggs till för att få samtliga primitiva funktioner. Tekniskt sett har du en inhomogen differentialekvation av andra ordningen. Dina begynnelsevillkor var s(0)=29 och v(0)=3 vilket ger dig värden på konstanterna.
Okej tack. Har en annan fråga. Vet du hur jag tar fram lutningen på en tangent? Har ritat en tangent i en punkt på en kurva, väljer jag två punkter på tangenten och bestämmer k värdet bara?
hej. gällande konvexitet.
hur visar man att en funktion är konkav eller konvex? definitionen är ju att om funktionens andraderivata är positiv i ett intervall är funktionen konvex, och konkav om funktionens andraderivata är negativ i ett intervall.
jag har skrivit så här i min hemuppgift:
f’’1(x) är konkav i intervallet ]-1, -1/1000] och f’’2(x) är konvex i intervallet[1/1000, 4].
är det tillräckligt att visa? jag ska troligtvis ta ett större intervall iallafall. men hur brukar man göra vid sådana här problem?
För vilka a har ekvationssystemet icke triviala lösningar? Lös ekvationssystemet för dessa a.
x + y + z = ax
y + 2z = 0
x + y + z = 0
Såhär har jag tänkt/löst än så länge
Den triviala lösningen är när högerledet är noll, och det har jag nu nästan! Dock har jag ju variabeln a vid x.
Jag började med att skriva om systemet så att alla variabler är på en sida.
Nu undersöker jag för vilka värden på a så att determenanten blir noll.
Då löser jag ekvationssystemet såhär..
3a 1 1
0 1 2
1 1 1
Gausseliminerar koloon 3 med koloon 2..
3a 0 1
0 -1 2
1 0 1
sedan löser jag bara ut såhär
(-1)^2+2 * (-1)*
3a 1
1 1
Okej tack. Har en annan fråga. Vet du hur jag tar fram lutningen på en tangent? Har ritat en tangent i en punkt på en kurva, väljer jag två punkter på tangenten och bestämmer k värdet bara?
Tangenten till en kurva har samma lutning som kurvan i den punkt kurvan blir tangerad.
Låt h(x) = (x2 − 1)e^2x−4.
(a) Bestäm en ekvation f¨or tangenten till kurvan y = h(x) i den punkt p°a kurvan
som har x-koordinat 2.
(b) Anv¨and linj¨ar approximation i x = 2, dvs tangentlinjen, f¨or att uppskatta funktionsv
¨ardet h(2.1).
Jag behöver hjälp med (b), vad är det dom menar med linjär approximation?
Precis som dom skriver i uppgiften så ska du använda tangenten som approximation. Räkna alltså ut tangentens ekvation för x=2. Sätt sedan in x=2.1 i ekvationen för tangenten.