2013-10-25, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huffpuffen
1 - ((x-2)/(4-x^2)) - ((2-x)/(x^2-4))

Jag gissar på att man ska försöka få en gemensam nämnare, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.
Gemensam nämnare kan vara 4-x^2. Den är bara minus den andra nämnaren.

1-((x-2)/(4-x^2)) - ((2-x)/(x^2-4))=1-((x-2)/(4-x^2)) + ((2-x)/(4-x^2))=1-(x-2+2-x)/(4-x^2)=1
Citera
2013-10-25, 03:01
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Gemensam nämnare kan vara 4-x^2. Den är bara minus den andra nämnaren.

1-((x-2)/(4-x^2)) - ((2-x)/(x^2-4))=1-((x-2)/(4-x^2)) + ((2-x)/(4-x^2))=1-(x-2+2-x)/(4-x^2)=1

Hm, förstår inte riktigt. Skulle du kunna utveckla det där? Svaret ska bli (1 + 2/(x+2)), men lyckas inte få till det med din förenkling.

Tack för att ni ta er tid till att hjälpa en stackare i nöd!
Citera
2013-10-25, 03:14
Medlem
QuantumFools avatar
Citat:
Ja, tack så mycket! Nästan så man skäms över att inte kunna dessa räknemetoder när man börjat ett civilingenjörsprogram, haha! Får skylla på att det var några år sedan man satt i skolbänken.

Om du (eller någon annan) har lust, har jag en sista jag undrade över.

Förenkla:

1 - ((x-2)/(4-x^2)) - ((2-x)/(x^2-4))

Jag gissar på att man ska försöka få en gemensam nämnare, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Just sådana här ekvationer har en tendens att dyka upp på tentorna, så det skulle vara bra om jag fick reda på hur man går tillväga.
Ledtråd: skriv först om de två nämnarna med hjälp av konjugatregeln:
4-x^2 = (2-x)(2+x),
x^2-4 = (x-2)(x+2).
Citera
2013-10-25, 03:18
Medlem
Citat:
Hm, förstår inte riktigt. Skulle du kunna utveckla det där? Svaret ska bli (1 + 2/(x+2)), men lyckas inte få till det med din förenkling.

Tack för att ni ta er tid till att hjälpa en stackare i nöd!
Jag såg fel på parenteserna.

1-(x-2)/(4-x^2) - (2-x)/(x^2-4)=1+(x-2)/(x^2-4)+(x-2)/(x^2-4)=1+2(x-2)/(x^2-4)=1+2(x-2)/((x-2)(x+2))=1+2/(x+2)
Citera
2013-10-25, 03:33
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumFool
Ledtråd: skriv först om de två nämnarna med hjälp av konjugatregeln:
4-x^2 = (2-x)(2+x),
x^2-4 = (x-2)(x+2).

Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Jag såg fel på parenteserna.

1-(x-2)/(4-x^2) - (2-x)/(x^2-4)=1+(x-2)/(x^2-4)+(x-2)/(x^2-4)=1+2(x-2)/(x^2-4)=1+2(x-2)/((x-2)(x+2))=1+2/(x+2)

Tack så mycket, nu börjar det klarna upp lite.
Citera
2013-10-25, 07:12
Medlem
Hej allihopa, här kommer jag med ännu ett inlägg =) jag märker att det finns en hel del kunniga personer här inne, lärare rent utav, och jag undrar därför;
Jag som inte läst matte på 11 år och nu sa försöka klara av 2 statistik och matematik kurser känner att det här med trigonometrin helt går över mitt huvud.
Frustrerande eftersom jag inte hade några problem alls i gymnasiet! Tog mig igenom matte D helt utan problem.

Har ni några tips på hur man kan få in trigonometrin? Några tanketricks? Eller kanske rent av någon bok eller sajt att rekommendera som förtydligar reglerna?
Boken jag har har givetvis ett kapitel om trigonometri, men där saknas givetvis basnivån, vilket gör det svårt att hänga med.

Tacksam för svar!
Citera
2013-10-25, 07:17
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truly.Unruly
Hej allihopa, här kommer jag med ännu ett inlägg =) jag märker att det finns en hel del kunniga personer här inne, lärare rent utav, och jag undrar därför;
Jag som inte läst matte på 11 år och nu sa försöka klara av 2 statistik och matematik kurser känner att det här med trigonometrin helt går över mitt huvud.
Frustrerande eftersom jag inte hade några problem alls i gymnasiet! Tog mig igenom matte D helt utan problem.

Har ni några tips på hur man kan få in trigonometrin? Några tanketricks? Eller kanske rent av någon bok eller sajt att rekommendera som förtydligar reglerna?
Boken jag har har givetvis ett kapitel om trigonometri, men där saknas givetvis basnivån, vilket gör det svårt att hänga med.

Tacksam för svar!

Finns inte så många bra råd förutom att lösa uppgifter tills det sitter och klarnar.

Det är väldigt välspenderad tid att se till att man verklgien förstår enhetscirkeln och omvandling grader->radianer och hur sinus och cosinus blir i de olika kvadranterna. En bra förståelse av den underlättar att komma ihåg alla räkneregler med funktionerna.
Citera
2013-10-25, 08:47
Medlem
Missmepleases avatar
Någon som kan hjälpa mig?

Ett föremål rör sig enligt s(t) = 2t2 + 4t , där s mäts i meter och t i sekunder.

Bestäm hastigheten efter 3 sekunder
Citera
2013-10-25, 09:25
Medlem
bombastixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missmeplease
Någon som kan hjälpa mig?

Ett föremål rör sig enligt s(t) = 2t2 + 4t , där s mäts i meter och t i sekunder.

Bestäm hastigheten efter 3 sekunder

när du har en s(t) funktion så är derivatan av s'(t) = v(t)

Så derivera funktionen och ersätt t med 3
s(t) = 2t^2 +4t
s'(t) = 4t +4
s'(3) = ?
Citera
2013-10-25, 10:11
Medlem
Esteems avatar
Har lite problem med linalgen igen...

Fråga 1:
Hur kontrollerar jag att vissa vektorer är en ortonomerad följd? Ortogonala och med längd 1?

Fråga 2:
http://imgur.com/ZxiZIlZ
Hur bestämmer jag ON-bas när ingen är ortogonal? Ska jag använda projektionformeln?
Citera
2013-10-25, 10:18
Medlem
Dammerts avatar
Tydligen är integralen av 2x/(2sqrt(1-x^2))=sqrt(1-x^2). Har att göra med att 2x är derivatan av 1-x^2, men jag begriper mig fortfarande inte på det. Någon som vill förklara?
Citera
2013-10-25, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dammert
Tydligen är integralen av 2x/(2sqrt(1-x^2))=sqrt(1-x^2). Har att göra med att 2x är derivatan av 1-x^2, men jag begriper mig fortfarande inte på det. Någon som vill förklara?

Primitiva funktionen till x/(sqrt(1-x^2)) är sqrt(1-x^2) ja. Lättast att se det är att derivera primitiva funktion och se att det stämmer. Om man inte vet det på förhand är det däremot svårare, det är sådant man lär sig genom att göra och få en vana för det. Det jag bruakr gör är att leta efter den "jobbiga delen", alltså 1/(sqrt(1-x^2). Jag vet att den primitiva funktionen till den är "typ" sqrt(1-x^2).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in