Definitionen säger att en funktion "f" är injektiv om f(a)=f(b) vilket implicerar a=b.
Funktionen "f" är injektiv: f(a)=f(b). Det innebär att a + 2 = b + 2 efter subtrahering med 2 i båda led blir a=b. Alltså är f(a)=f(b) vilket implicerar a=b.
Funktionen "h" är injektiv: h(a) = h(b):
7a/2 + 2 = 7b/2 + 2
7a/2 = 7b/2 Alltså injektiv.
e)
fattar inte.
såhär löd min uppgift;
Låt f vara en funktion från Z till Q definierad genom f(a)=a+1/3
Låt g vara en funktion från Z till Z definierad genom g(a)=2a
Låt h vara den sammansatta funktionen av g och f, det vill säga h(a)=f(g(a)) .
a) Bestäm h:s definitionsmängd och målmängd. Motivera ditt svar.
b) Bestäm h(0), h(1) och h(2).
c) Bestäm värdemängden. Motivera ditt svar.
d) Ange om funktionen h är injektiv. Motivera ditt svar.
e) Ange om funktionen är surjektiv. Motivera ditt svar.
Min lösning till detta, som blev godkänd;
a) vi kan se att g´s målmängd är densamma som f´s defintionsmängd. Den sammansatta funktionen h kommer alltså få sin defintionsmängd som Z och målmängd Q utav h(a)=f(g(a)).
b)h(0)=2*0+1/3=1/3
h(1)=2*1+1/3=7/3
h(2)=2*2+1/3=13/3
c) värdemängden för h kommer vara alla tal (h(a)|a tillhör Z)=(2a+1/3|a tillhör Z) dvs alla jämna heltal (kan inte träffa udda heltal), plus en tredjedel.
d) funktionen h är injektiv eftersom skilda tal går skilda vägar, dvs antar olika värden. Om vi antar h(a)=h(b) så ska detta bli a=b.
h(a)=2a+1/3=2b+1/3=h(b) ---> 2a=2b , dvs a=b vilket innebär att funktionen är injektiv.
e)funktionen är inte surjektiv då vi aldrig kan träffa ett udda tal med funktionen vi har (sedan plus tredjedelen)
Det är siffror, det bara råkar ha en enhet. Krysset är inte ett x, det är ett gångertecken. Dessutom är det inte en ekvation (likhet), för det har inget likhetstecken.
Låt f vara en funktion från Z till Q definierad genom f(a)=a+1/3
Låt g vara en funktion från Z till Z definierad genom g(a)=2a
Låt h vara den sammansatta funktionen av g och f, det vill säga h(a)=f(g(a)) .
a) Bestäm h:s definitionsmängd och målmängd. Motivera ditt svar.
b) Bestäm h(0), h(1) och h(2).
c) Bestäm värdemängden. Motivera ditt svar.
d) Ange om funktionen h är injektiv. Motivera ditt svar.
e) Ange om funktionen är surjektiv. Motivera ditt svar.
Min lösning till detta, som blev godkänd;
a) vi kan se att g´s målmängd är densamma som f´s defintionsmängd. Den sammansatta funktionen h kommer alltså få sin defintionsmängd som Z och målmängd Q utav h(a)=f(g(a)).
b)h(0)=2*0+1/3=1/3
h(1)=2*1+1/3=7/3
h(2)=2*2+1/3=13/3
c) värdemängden för h kommer vara alla tal (h(a)|a tillhör Z)=(2a+1/3|a tillhör Z) dvs alla jämna heltal (kan inte träffa udda heltal), plus en tredjedel.
d) funktionen h är injektiv eftersom skilda tal går skilda vägar, dvs antar olika värden. Om vi antar h(a)=h(b) så ska detta bli a=b.
h(a)=2a+1/3=2b+1/3=h(b) ---> 2a=2b , dvs a=b vilket innebär att funktionen är injektiv.
e)funktionen är inte surjektiv då vi aldrig kan träffa ett udda tal med funktionen vi har (sedan plus tredjedelen)
Luft stängs in i en cylinder av en friktionsfritt rörlig kolv. Cylindern ser ut som en del av ett rör
som står vertikalt med dess nedersta ände helt tillsluten. Kolven är tung och tät och ligger ovanför
luften så att den håller trycket i luften konstant vid 200 kPa. Från början är temperaturen 20 °C i
luften och den fyller en volym V1 = 1,0 liter. Luften tillförs 100 J värme och dess volym ökar till V2.
Under uppvärmningen utför luften arbetet W = p(V2 − V1).
a) Beräkna temperaturen i luften efter uppvärmning.
b) Beräkna det arbete, W, som luften utför under uppvärmningen.
c) Beräkna ändringen i luftens inre energi under uppvärmning.
Luft stängs in i en cylinder av en friktionsfritt rörlig kolv. Cylindern ser ut som en del av ett rör
som står vertikalt med dess nedersta ände helt tillsluten. Kolven är tung och tät och ligger ovanför
luften så att den håller trycket i luften konstant vid 200 kPa. Från början är temperaturen 20 °C i
luften och den fyller en volym V1 = 1,0 liter. Luften tillförs 100 J värme och dess volym ökar till V2.
Det här är en mattetråd. Och varför beskriver du inte dina egna tankar om uppgiften? Hur har du försökt?
Citat:
Ursprungligen postat av Phozonee
Det här är en mattetråd. Och varför beskriver du inte dina egna tankar om uppgiften? Hur har du försökt?
Använde i (a) denna ekvation : Q = C * m * T
massan räknade jag ut genom att använda luftens densitet (1,2 kg/m3), kan man använda den eller gäller det bara vid NTP (normal tryck och temp). Vilken ska jag använda i så fall?
I (b) ska jag använda formeln: W = p(V2 − V1).
Men först måste jag räkna ut V2 och då använder jag allmänna gaslagen : p * V = n * R * T
men hur räknar jag V om jag inte har (n)
Det där var mycket bättre. Nu slipper ju de som svarar svara på sådant som du redan löst. Nog för att detta är en fysik- och inte mattefråga, men tänk på följande:
Du behöver kanske inte känna till värdet av alla variabler i pV = nRT - det räcker med att tänka på vilka som hålls konstanta och vilka som inte.
R är ju konstant. n likaså, då inga luftmolekyler tillkommer. Enligt uppgiften är det givet att p också är konstant. Alltså är förhållandet mellan V och T hela tiden intakt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!