Citat:
Ursprungligen postat av obex
Hej! Har kört fast på några uppgifter och behöver hjälp. Förklara gärna utförligt hur ni gick tillväga.
Ma2c Linjära modeller
Fråga 1
En rät linje L går genom punkten (6;-3) och den är parallell med linjen 1.5x-y+13=0. Linjen L och koordinataxlarna bildar en triangel. Bestäm triangelns area, lös uppgiften algebraiskt. Jag har löst den grafisk och fått rätt svar (48 a.e) men kan ej få till det algebraiskt.
Fråga 2
Lös ekvationssystemen med valfri algebraisk metod Dvs substitutionsmetoden, additionsmetoden och algebraisk metod.
Fråga a) y=3x-1 och 6x=2+2y.
Jag får svaret till 0 är det då oändligt med lösningar? Uträkning: -2*(y=3x-1= (-2y=-6x+2). 6x=2+2y redan här kunde jag se att talen tar ut varandra, har jag gjort rätt?
Fråga b) 2x-3y=11 och y=2x/3+2. Kan ej få fram rätt svar, hur gör man?
1:
Två parallella linjer har samma riktningskoefficient. Linjen L har alltså ekvation (enpunktsformeln) y-(-3)=1,5(x-6) <=> y=1,5x-12 och skär därmed axlarna i (0, -12) samt (8, 0). Dessa två punkter samt origo utgör hörnen i en triangel för vilken du söker arean. Jag litar på att du kan beräkna trianglars areor.
2:
Din notation när du multiplicerar båda leden av en ekvation genom att multiplicera hela ekvationen är för det första inte matematiskt korrekt, man ska multiplicera leden var och en för sig. För det andra bör du få ut ett gäng punkter, följdaktligen kan svaret inte vara "0". Säg att origo hade varit enda lösningen, då hade lösningen varit (0, 0).
a) Kollar man lite ser man att man har samma funktion skriven på två sätt. Du menar att du fått 0=0, detta motsvarar oändligt många lösningar. Lösningen till ekvationssystem a) är alltså alla punkter på linjen y=3x-1
b) 11=2x-3y=2x-3(2x/3+2)=2x-2x+2=2, eftersom 11 inte är lika med två någonsin saknar ekvationssystemet lösningar.