Citat:
Ursprungligen postat av anonymously
Har en liten fundering.
Om jag får en andragradsfunktion som ser följande ut: f(x) = 3x^2 + 8 = 0.
Ja det är nästan så funktionen ser ut, det du har gjort dock är dock att skriva att den är lika med 0. Varför har du gjort det? Vad var ditt syfte med att skriva att funktionen är lika med 0? Fundera på denna fråga, för den kommer att lära dig oerhört mycket.
Funktionen är i alla fall:f(x) = 3x²+8
Och uppgiften är precis som du skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av anonymously
Jag ska hitta nollställen, symmetri linjen och maximipunkt/minimipunkt.
Vad är ett nollställe? Vi fokuserar på ett problem i taget och funderar noggrant på vad nollställe egentligen betyder. Vad är det för skillnad på nollställe, rot och lösning?
Om du verkligen verkligen vill lära dig förstå detta är det extremt fördelaktigt om du tar till dig mina frågor på största allvar, det är mycket svåra frågor att svara på men dessa ger dig förståelse. Om du är osäker spelar det absolut ingen roll, skriv det du tror så skall vi problematisera det lite till och jag skall hjälpa dig att förstå skillnader och likheter dessa emellan.
Vad är en symmetrilinje? Rita ett valfritt exempel på en parabel på ditt papper! Gör det! Och sedan ritar du ut symmetrilinjen. Varför är vi så intresserade av den? Vad gör den speciell? Hur relaterar man symmetrilinjen till vertex? Vertex är samlingsnamn för maximi- och minimipunkt. Vertex kan alltså vara både min eller maxpkt.