Citat:
Ursprungligen postat av anonymously
Tack för att du tar din tid!
Dålig vana att skriva ut = 0 vet att om man vill använda pq-formeln ska man skriva = 0 men nu behövde jag kanske inte pq-formelns hjälp.
pq-formeln är ett bra lösningsverktyg
Citat:
Nollställen är där x1 och x2 skär en graf.
Inte riktigt, utan nollställen är de ställen där en funktion skär eller tangerar x-axeln. En andragradsfunktion kan ha 0, 1 eller 2 nollställen.
Citat:
Kvadratkomplittering och pq-formeln får x1 och x2 som svar.
Ja det är sant, båda metoderna är ekvivalenta.
Citat:
Men om diskriminant i pq-formeln är 0 blir det x1 = x2(dubbelrot).
Imponerande information, det är givet! Mycket bra att du förstår detta.
Citat:
Om diskriminant är negativ blir det bara ett x som svar x1. Rot,nollställen och lösning är väl samma sak?
Nej det är absolut inte samma sak. Rot och lösning är dock samma sak, men inte nollställen.
Citat:
Symmetrilinjen är alltid i mitten av kurvan på grafen. Hittar man ena sträcket på grafen kan man spegla den lika på andra sidan.
Absolut, och hur hänger symmetrilinjen ihop med vertex? Varför vill man ta reda på något om symmetrilinjen?
Fler frågor:
Varför sätter du din funktion lika med 0? Varför gör du det? Vem har sagt det till dig?
Det har inte med pq-formel, kvadratkomplettering och göra eller hur jag värderar din lösningsmetod, inget sådant utan bara varför sätter du den lika med 0? Den frågan är extremt viktig att svara på. Vem har berättat för dig att du skall sätta den lika med 0 och varför gör du det? Varför sätter du den inte lika med 8? Eller varför bestämmer du ens att den skall vara lika med något alls? Vad är det som motiverar att du sätter den lika med något.
Jag vill veta vad du vet, om du inte vet varför så kan vi ta reda på det tillsammans, detta är det essentiella steget i att lösa
alla sådana uppgifter. Forskning visar att över 80% av alla elever vet inte varför.