Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Egentligen kemi, men ni kanske kan hjälpa mig eftersom det är vektorer
Three wavefunctions Ψ1, Ψ2 and Ψ3 are normalized and orthogonal. Normalize Ψa, Ψb, Ψc and Ψd. Which paors of are Ψa, Ψb, Ψc and Ψd orthogonal?
Ψa = Ψ1 + Ψ2,
Ψb = Ψ1 - Ψ2
Ψc = Ψ1 + Ψ2 + Ψ3
Ψd = Ψ1 - (1/roten ur 2)Ψ2 + ((roten ur(3/2))Ψ3
Förklara gärna detaljerat, för jag är inte så bra på det här, men vill förstå

Jag döper de till P eftersom lat. Eftersom P1,P2,P3,P4 är normaliserade till 1 (kan normalisera till N men vanligast 1) och ortogonala sinsemellan gäller att:
<Pi,Pj> = delta_(ij) där delta_(ij) är Kroneckers deltafunktion dvs:
delta_(ij) = 1 om i = j och 0 i övrigt. Exempelvis <P1,P1> = 1 medan <P1,P2> = 0. Börja med att normalisera:
<Pa,Pa> = 1 => § A*(P1 + P2)A*(P1* + P2*) dt där dt är volymselementet och A normaliseringskonstant och "*" innebär komplexkonjugat ger:
|A|^2 § P1 P1* + P1 P2* + P2 P1* + P2 P2* dt
= |A|^2 (<P1,P1> + <P1,P2> + <P2,P1> + <P2,P2>)
= |A|^2 (1 + 0 + 0 + 1)
= 2*|A|^2
= 1 ger |A|^2 = 1/2 så A = +- 1/sqrt(2) (vi kan välja komplexa svar också men nöjer oss med reella här). Välj A = 1/sqrt(2) till exempel.
Normalisera nu Pb,Pc,Pd på samma vis. Därefter kollar vi om de är ortogonala genom att ställa upp:
<Pa,Pb>, <Pa,Pc>, <Pa,Pd>, <Pb,Pc>, <Pb,Pd>, <Pc,Pd> och vi behöver inte räkna ut <Pb,Pa> eftersom om <Pa,Pb> = 0 är även <Pa,Pb> = 0. Vi kan naturligtvis använda bra-ket hela vägen, säg:
<Pa,Pa> = <P1+P2,P1+P2> = <P1,P1> + <P1,P2> + <P2,P1> + <P2,P2> direkt vilket ger mindre att skriva.