Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Näe, jag ser bara massa siffror och skumma saker

§, normaliseringskonstant och volymselement - whaaat?

Jag gjorde fel dessutom såg jag.
§ är ett integraltecken.
normaliseringskonstant är för att få integraler till 1, inom kvantmekaniken tolkar vi § P P* dt som en sannolikhet och därför ska den integralen bli 1. Dina funktioner blir inte 1 och därför behöver vi normalisera.
dt är ett volymselement, P har ju en utbredd i en rymd inte bara i en dimension. När vi integrerar till exempel § x dx så är ju dx en infinitesemal, integrerar vi över flera dimensioner behövs ett volymselement. Egentligen bör man skriva till exempel §§§ P P* dx dy dz om P är rumsberoende och ej tidsberoende.
Dirac införde den smidiga notationen bra-ket som innebär att vi kan skriva:
Pa = P1 + P2 som |Pa> = |P1> + |P2> vilket kanske inte ser ut att hjälpa, men komplexkonjugatet är Pa* = <Pa| = <P1| + <P2| och notationen säger nu att:
<A|B> är kortform för § A* B dt och att <A|B> kan vi tolka som produkten <A| * |B>. Med denna notation och att det är ortogonala och normaliserade sinsemellan innebär att:
<P_i|P_i> = 1 dvs § P_i* P_i dt = 1 där i=1,2,3 <-- normaliserade
<P_i|P_j> = 0 om i != j. <-- ortogonala
Utifrån det så behöver Pa,Pb,Pc skalas om så att de är normaliserade. Vi har ju skrivit att:
|Pa> = |P1> + |P2> men den är ej normaliserad dvs <Pa|Pa> != 1, därför inför vi en konstant A som ska se till att integralen blir 1.
|Pa> = A(|P1> + |P2>) och därför är
<Pa| = A*(<P1| + <P2|) och om vi nu ställer upp:
<Pa| * |Pa> = A*(<P1| + <P2|) A(|P1> + |P2>)
= A*A(<P1|P1> + <P1|P2> + <P2|P1> + <P2|P2>)
Nu är:
<P1|P1> = 1 <- normaliserad
<P1|P2> = 0 <- ortogonal
<P2|P1> = 0 <- ortogonal
<P2|P2> = 1 <- normaliserad
Därför blir det
<Pa|Pa> = A*A(1 + 0 + 0 + 1) = 2A*A men för komplexa tal gäller att A*A=|A|^2 och om nu Pa ska vara normaliserad ska <Pa|Pa> = 1 därför är 2|A|^2 = 1 och |A|^2 = 1/2 så |A| = 1/sqrt(2) vilket ger A = +- 1/sqrt(2), vilken vi väljer är oväsentligt eftersom vi ändå jobbar med kvadrater av vågfunktioner.
vet inte om det blev klarare, annars får du läsa på ... eller försöka säga mer exakt var du ej förstår.