Jag har ett komplext vektorrum V=[(1,-i,0),(0,1,-4i)] som jag första ska bestämma en ON-bas till och sedan utöka till en ON-bas för C^3.
Sedan ska jag uttrycka v=(1,0,0) i den nya basen.
Först tar jag (1,-i,0) som jag normerar. Tar sedan (0,1,-4i) och använder Gram-Schmidtsortogonaliseringsprocess och får den nya vektorn (-i/2, 1/2, -4i) som jag också normerar.
Jag tar sedan fram en vektor som är ortogonal mot båda dessa, denna vektor blir
(-4, -4i, 1). Normerar jag den har jag alltså en ON-bas för C^3.
Nu ska jag uttrycka v=(1,0,0) i nya basen och det är här det tar stopp.
Jag har visserligen fått ut en ON-bas, jag får verkligen inte till hur jag ska lyckas uttrycka v=(1,0,0) med hjälp av den.
Du ska ju kunna uttrycka: v = λ₁e + λ₂f + λ₃g. För att få ut λ₁, λ₂, λ₃ ta skalärprodukten av båda sidorna med e, f och g i tur och ordning. Eftersom du har en ON-bas kommer det bli väldigt enkelt.
Bestäm det reella talet a så att
Re (4 - 3i) / (a + i) = 0
Som alltid när det gäller komplex division så börjar man med att förlänga med nämnarens konjugat:
(4 - 3i) / (a + i) = ((4 - 3i)(a - i)) / ((a + i)(a - i)) = (4a - 3ia - 4i - 3) / (a² + 1) = ((4a - 3) + i(-3a - 4)) / (a² + 1).
Realdelen är nu (4a - 3) / (a² + 1). Sätt denna lika med noll och lös för a: (4a - 3) / (a² + 1) = 0 <=> 4a - 3 = 0 <=> 4a = 3 <=> a = 3/4.
Som alltid när det gäller komplex division så börjar man med att förlänga med nämnarens konjugat:
(4 - 3i) / (a + i) = ((4 - 3i)(a - i)) / ((a + i)(a - i)) = (4a - 3ia - 4i - 3) / (a² + 1) = ((4a - 3) + i(-3a - 4)) / (a² + 1).
Realdelen är nu (4a - 3) / (a² + 1). Sätt denna lika med noll och lös för a: (4a - 3) / (a² + 1) = 0 <=> 4a - 3 = 0 <=> 4a = 3 <=> a = 3/4.
På Wikipedia hittade jag:
Nämnaren kan heller aldrig bli 0 genom att man förlänger den med dess komplexkonjugat, om inte nämnaren redan var 0
Är detta anledningen till att nämnaren (a^2 + 1) försvinner?
Fartyget Balder befinner sig vid vid tiden t = 0 100 km rakt väster om båten Anna.
Balder rör sig sedan rakt söderut med hastigheten 35 km/h medan Anna går rakt norrut
med hastigheten 25 km/h.
Med vilken hastighet, v, ökar avståndet mellan Balder och Anna vid tiden T = 4 h ?
1: (-1+i*roten ur 3)/2. Hur löser man när det är division inblandat?
2: 2+i3. Här får jag argumentet till arctan 3/2, men det ska stå i decimalform, enligt facit 0.98. Men hur vet man det? Finns något sätt utan att slå på räknaren?
Senast redigerad av Dammert 2013-02-01 kl. 14:10.