Men hur fortsätter man efter det, eller jag får fel svar i alla fall, det ska bli 6,35m/s men får ca 15 genom att multiplicera 2 med (9,82^2) och multiplicera det med 2,05 och sen roten ur resultatet
Och missade ^2 efter 9,82 i förra inlägget men det kanske var rätt att göra så lol?
Varför kvadrerar du 9,82? Det var korrekt innan; nu blev det fel.
Din formel är ju v = √(2gh), inte v = √(2g²h).
Annars bilda matrisen A med (1, 2, β + 2), (2, 8, 6), och (-1, β + 3, 3) som kolonner.
Beräkna determinanten av A (vilket blir en funktion av β).
det(A) = 2β² + 12β + 10 = 2(β + 1)(β + 5).
Om determinanten är skild från noll har systemet entydig lösning.
Om determinanten är noll så antingen saknar systemet lösning eller så har det oändligt många lösningar.
det(A) = 0 ⇔ β = -1 eller β = -5.
När determinanten är noll är kolonnvektorerna linjärt beroende, dvs de ligger i samma plan. Om högerledsvektorn (β + 4, 10, 7) ligger i samma plan har systemet oändligt många lösningar, annars saknas lösning.
För ett värde på β som ger det(A) = 0, bilda matrisen B genom att byta ut någon kolonn i A mot högerledsvektorn och beräkna determinanten av B. Är den noll ligger högerledsvektorn i samma plan och systemet har oändligt många lösningar. Är den skild från noll, så ligger inte högerledsvektorn i samma plan och då saknas lösning.
Om β = -1 bildar vi B med kolonnerna (1, 2, 1), (2, 8, 6), och (3, 10, 7),
vilket ger det(B) = 0. Alltså oändligt antal lösningar.
Om β = -5 bildar vi C med kolonnerna (1, 2, -3), (2, 8, 6), och (-1, 10, 7),
vilket ger det(C) = -128. Alltså saknas lösning.
Alltså lol, hade råkat sätta en 2:a för nära i mina anteckningar så trodde det satt ihop med talet, är som vanligt otroligt trött
Skönt att höra att det bara var ett skriftproblem. Jag hade börjat tro att det var kvadraten i enheten m/s² som du fick för dig betydde att värdet skulle kvadreras vid insättning.
Skönt att höra att det bara var ett skriftproblem. Jag hade börjat tro att det var kvadraten i enheten m/s² som du fick för dig betydde att värdet skulle kvadreras vid insättning.
Försöker förklara genom att sätta in storheterna med både mätvärde och enhet:
v = √(2gh) = √(2 * 9,82 m/s² * 2,05 m)
= { multiplicera mätvärden för sig och enheter för sig }
= √((2*9,82*2,05) (m/s²*m)) = √((2*9,82*2,05) (m/s²*m)) = √(40,26 m²/s²)
= { dra kvadratrot ur mätvärden och enheter för sig }
= √(40,26) √(m²/s²) = 6,34 m/s
Ser du att det bara är att stoppa in enligt formeln? Du kan stoppa in både mätvärden och enheter så som jag har gjort. Ibland är det en fördel för man kan kontrollera om slutenheten blir korrekt (i det här fallet m/s). Kolla inte på enheterna hur du skall stoppa in mätvärdena, utan kolla på formeln.
Försöker förklara genom att sätta in storheterna med både mätvärde och enhet:
v = √(2gh) = √(2 * 9,82 m/s² * 2,05 m)
= { multiplicera mätvärden för sig och enheter för sig }
= √((2*9,82*2,05) (m/s²*m)) = √((2*9,82*2,05) (m/s²*m)) = √(40,26 m²/s²)
= { dra kvadratrot ur mätvärden och enheter för sig }
= √(40,26) √(m²/s²) = 6,34 m/s
Ser du att det bara är att stoppa in enligt formeln? Du kan stoppa in både mätvärden och enheter så som jag har gjort. Ibland är det en fördel för man kan kontrollera om slutenheten blir korrekt (i det här fallet m/s). Kolla inte på enheterna hur du skall stoppa in mätvärdena, utan kolla på formeln.