2012-12-13, 19:36
Medlem
-HKW-s avatar
Hej!

Hur löser jag en dubbelintegral som ser ut såhär?

SS (Sqrt(x²+y²-1)) dxdy

Eftersom polära koordinater passar uppgiften bra så är ju x²+y² = r och man får r - 1 under kvadratroten-tecknet. Men sen då? En substitution blir också knivig... eller?

TACK!
Citera
2012-12-13, 19:58
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -HKW-
Hej!

Hur löser jag en dubbelintegral som ser ut såhär?

SS (Sqrt(x²+y²-1)) dxdy

Eftersom polära koordinater passar uppgiften bra så är ju x²+y² = r och man får r - 1 under kvadratroten-tecknet. Men sen då? En substitution blir också knivig... eller?

TACK!
Vad är det för område du ska integrera över?
Citera
2012-12-13, 20:03
Medlem
Tjena!

Pluggar en civilingenjörutbildning. Vi läser just nu envariabelsanalys, dvs. integraler, serier och diffekvationer. Sitter och pluggar gamla tentor och får fan inte rätt på denna:

Bestäm den kurva i (x,y)-planet som passerar punkten (0,1) och uppfyller följande villkor: om P är en godtycklig punkt på kurvan i första kvadranten kommer sträckan längs kurvans normal från P till x-axeln att delas i två lika långa delar av y-axeln.

Det är all info man får. Jag tänkte att man kunde använda normalens ekvation och lösa den som en diffekv men jag kommer inte vidare därifrån. Hur hade ni löst den?
Citera
2012-12-13, 20:17
Medlem
-HKW-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Vad är det för område du ska integrera över?

Över 1 =< x²+y² <= 4 (enbart i första kvadranten). En kvarts donut alltså.
Citera
2012-12-13, 20:27
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -HKW-
Över 1 =< x²+y² <= 4 (enbart i första kvadranten). En kvarts donut alltså.
Då blir det ju 1 <= r <= 2, så det ser ut som att du ska använda polära koordinater.
Citera
2012-12-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaketheamazingsnake
Tja, du har ju en poäng ang. Plankan.

Men om man håller en avlång vikt mellan sina händer och höjer och sänker sina händer känner man ju tydlig att vikten skiftar mellan händerna. Ju större vinkel, ju större vikt i handen som är lägst. Jag vet inte, jag kanske blandar ihop kraftriktningar och dylikt.

Visserligen, men det beror på att den övre handen inte kan bära upp någon vikt så som man håller den. Att använda en våg blir svårt i praktiken då plankan ramlar ur den översta vågskålen, vilket gör att den visar noll. Testa att knyta fast ett snöre i vardera ände av en stav och håll ett snöre i varje hand medan du ändrar vinkeln.
Citera
2012-12-13, 20:55
Medlem
-HKW-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Då blir det ju 1 <= r <= 2, så det ser ut som att du ska använda polära koordinater.

Jo, det har jag listat ut. Ett misstag jag upptäckte nu var att jag ersatte x²+y² med r, inte med r². Med r² borde det kunna lösa sig....
Citera
2012-12-13, 21:05
Medlem
Niders avatar
2lg(1+x) = lg 4

Det jag har gjort hittills,
lg(1+x)^(2) = lg4

Hjälp.
Citera
2012-12-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nider
2lg(1+x) = lg 4

Det jag har gjort hittills,
lg(1+x)^(2) = lg4

Hjälp.
Nästa steg:
(1+x)^2 = 4

Klarar du dig härifrån?
Citera
2012-12-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCobalt
Visserligen, men det beror på att den övre handen inte kan bära upp någon vikt så som man håller den. Att använda en våg blir svårt i praktiken då plankan ramlar ur den översta vågskålen, vilket gör att den visar noll. Testa att knyta fast ett snöre i vardera ände av en stav och håll ett snöre i varje hand medan du ändrar vinkeln.

Så med andra ord, kraften riktad lodrätt nedåt i båda ändarna av plankan är lika stor oavsett vinkel?
Citera
2012-12-13, 21:11
Medlem
Niders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Nästa steg:
(1+x)^2 = 4

Klarar du dig härifrån?

Tveksamt, kan du beskriva mer utförligt, steg för steg?
Citera
2012-12-13, 21:51
Medlem
-HKW-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nider
Tveksamt, kan du beskriva mer utförligt, steg för steg?

(x+1)^2 = 4
x²+2x+1 = 4 (Kvadreringsregeln)
x²+2x-3=0 (Lös med PQ-formeln eller kvadratkomplettering - det får du kolla upp hur man gör!)

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in