2012-12-13, 15:28
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry-Brown
Om ett komplext tal är z=e^(x+iy), blir alltid |z|=e^x=1 då? Jag förstår varför det blir e^x men enligt vissa exempel verkar det som att det alltid är 1 och jag vet inte varför.

Nej om z = e^(x+iy) så blir |z| = |e^(x+iy)| = |e^x*e^(iy)| men |u*v|=|u|*|v| så det blir |e^x|*|e^(iy)| men e^(iy)=cos(y)+i*sin(y) så |e^(iy)| = sqrt(cos(y)^2+sin(y)^2)=1 så det blir |e^x|*1. Bara om x = 0 blir det identiskt med 1.

Dvs om du tar |e^(w)| där w är ett komplext tal blir |e^(w)|=1 bara om Re(w)=0.
Citera
2012-12-13, 15:29
Medlem
Åh, vad jag har klurat på detta. Föklara gärna som för en 3-åring tack!

Jag har en planka med två vågar i ändarna. Plankans tyngd är låt oss säga 10N. Om jag lägger plankan med 0 grader mot golvet kommer vågarna visa 5N vardera.

Om jag nu höjer ena vågen så att vinkeln mot golvet blir X, vad visar de båda vågarna nu? Vad finns där för samband mellan utslagen och vinkeln X.

Har provat det mesta, Cos , Sin och Tan, men inte lyckats finna lämpligt samband. Om vinkeln X = 90 blir ju utslagen 10N i ena vågen och 0 i den andra. Summan av utslagen på vågarna kommer alltid vara 10N.
Senast redigerad av jaketheamazingsnake 2012-12-13 kl. 15:31.
Citera
2012-12-13, 15:48
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slowie
Behöver fortfarande hjälp med den här, delvis. Jag deriverar först funktionen och sen sätter jag lika med noll och undersöker max- och minimipunkt. Men jag är inte riktigt hundra på hur jag ska derivera andra termen, första (A/3) måste väl bli 1/3. Men vad blir derivatan av den andra termen√(A/6pi)?

Edit: Såg att jag hade skrivit andra termen fel. Det ska vara √(A/6pi).

Nej så skall du inte göra. A är ett givet fixt värde på arean!

Burken är formad som en cylinder, med med bottenradien r och höjden h säg.
Teckna först burkens area A (som alltså är given) uttryckt r och h.
Lös ut h (du får då h som fkn av r).

Teckna sedan burkens volym V uttryckt i r och h. Stoppa in h enl ovan i V-uttrycket,
så att du får V = V(r), där A ingår som en konstant.

Derivera sedan, dV/dr = ..., etc
Citera
2012-12-13, 15:53
Medlem
Harry-Browns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Nej om z = e^(x+iy) så blir |z| = |e^(x+iy)| = |e^x*e^(iy)| men |u*v|=|u|*|v| så det blir |e^x|*|e^(iy)| men e^(iy)=cos(y)+i*sin(y) så |e^(iy)| = sqrt(cos(y)^2+sin(y)^2)=1 så det blir |e^x|*1. Bara om x = 0 blir det identiskt med 1.

Dvs om du tar |e^(w)| där w är ett komplext tal blir |e^(w)|=1 bara om Re(w)=0.

Tackar!
Citera
2012-12-13, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Nej så skall du inte göra. A är ett givet fixt värde på arean!

Burken är formad som en cylinder, med med bottenradien r och höjden h säg.
Teckna först burkens area A (som alltså är given) uttryckt r och h.
Lös ut h (du får då h som fkn av r).

Teckna sedan burkens volym V uttryckt i r och h. Stoppa in h enl ovan i V-uttrycket,
så att du får V = V(r), där A ingår som en konstant.

Derivera sedan, dV/dr = ..., etc

Tyckte det blev en väldig röra efter ett tag för mig. Tack för att du upplyste mig.
Citera
2012-12-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaketheamazingsnake
Åh, vad jag har klurat på detta. Föklara gärna som för en 3-åring tack!

Jag har en planka med två vågar i ändarna. Plankans tyngd är låt oss säga 10N. Om jag lägger plankan med 0 grader mot golvet kommer vågarna visa 5N vardera.

Om jag nu höjer ena vågen så att vinkeln mot golvet blir X, vad visar de båda vågarna nu? Vad finns där för samband mellan utslagen och vinkeln X.

Har provat det mesta, Cos , Sin och Tan, men inte lyckats finna lämpligt samband. Om vinkeln X = 90 blir ju utslagen 10N i ena vågen och 0 i den andra. Summan av utslagen på vågarna kommer alltid vara 10N.

Varför skulle vågarna visa olika om vinkeln ökar? Om man har en liknande situation där en planka är fastsatt med ett rep i varje ände blir kraften i varje rep lika stor då plankan är vågrät mot marken. Om man höjer vinkeln till exv. 90° är kraften i varje rep fortfarande lika stor eftersom viktfördelningen inte ändras. Vilken av vågarna skulle visa 10 N och vilken skulle visa 0 N då X=90°?
Citera
2012-12-13, 18:32
Medlem
yulbrynners avatar
Uppgift ur boken:

Citat:
Hitta på två problem som handlar om negativa tal. Problemen måste vara skrivna med egna ord. Tänk på att kontrollera så att du har räknat rätt innan du visar problemen för din kamrat!

Jag kommer inte på någonting.

Det ska vara som en kort berättelse tror jag. Alltså inte bara -5 -8 = -13

Någon som har ett förslag? Eller ett tips?
Senast redigerad av yulbrynner 2012-12-13 kl. 18:34.
Citera
2012-12-13, 18:36
Medlem
waste0ftimes avatar
Beräkna gränsvärdet för:

2^x + (x^2)(ln(x))

3^x + x^10

Då lim -> oändligheten

Någon vänlig här som vill hjälpa till lite att få igång mina tankekugghjul?
Citera
2012-12-13, 18:39
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Uppgift ur boken:

Jag kommer inte på någonting.

Det ska vara som en kort berättelse tror jag. Alltså inte bara -5 -8 = -13

Någon som har ett förslag? Eller ett tips?
Det är rätt svårt faktiskt. Men jag tänker mig att om någon är pank och på det är skyldig någon annan, säg, 100 kronor, så kan man säga att denne äger -100 kronor. Något åt det hållet borde du nog kunna använda.
Citera
2012-12-13, 18:58
Medlem
SparTyres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waste0ftime
Beräkna gränsvärdet för:

2^x + (x^2)(ln(x))

3^x + x^10

Då lim -> oändligheten

Någon vänlig här som vill hjälpa till lite att få igång mina tankekugghjul?

Du skulle kunna dela upp täljaren i dess två termer:

2^x/(3^x+x^10)+(x^2*lnx)/(3^x+x^10)

Term två är ganska uppenbar då du endast har en exponentialfunktion så den slår ut båda faktorerna i täljaren.
I term två har vi en exponentialfunktion även i täljaren, men eftersom exponenten i nämnaren är större vinner den. För att få en klar bild av det kan du bryta ut 2^x ur första termen så blir det mer uppenbart.
Citera
2012-12-13, 19:15
Medlem
waste0ftimes avatar
Tack så mycket
Citera
2012-12-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCobalt
Varför skulle vågarna visa olika om vinkeln ökar? Om man har en liknande situation där en planka är fastsatt med ett rep i varje ände blir kraften i varje rep lika stor då plankan är vågrät mot marken. Om man höjer vinkeln till exv. 90° är kraften i varje rep fortfarande lika stor eftersom viktfördelningen inte ändras. Vilken av vågarna skulle visa 10 N och vilken skulle visa 0 N då X=90°?

Tja, du har ju en poäng ang. Plankan.

Men om man håller en avlång vikt mellan sina händer och höjer och sänker sina händer känner man ju tydlig att vikten skiftar mellan händerna. Ju större vinkel, ju större vikt i handen som är lägst. Jag vet inte, jag kanske blandar ihop kraftriktningar och dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in