Citat:
Ursprungligen postat av PhilMorris
Bare with me nu, jag är ingen hejare på matte. Jag har en prövning imorgon och vill gärna klara det. Jag försöker förstå mig på just DESSA ekvationer för de är de jag har synnerligen svårt för. Men jag tänker att man vill, i x² = 5, göra xet såklart fristående.
I boken så gör dom ju det genom att tvåan i x^2 gångras med 1/2, och så gör man det med 5an också. så det blir x = 5^(1/2). Är det rätt tänkt?
Helt rätt tänkt. Du får multiplicera hela exponenten med vilket tal du vill. Men om du gör att exponenten går från ett jämnt tal, dvs typ talen 2, 4, 6 eller 8 så måste du tänka på ytterligare en liten grej.
T.ex. att:
x⁵ = 2¹
Om jag
vill får jag då t.ex. skriva
x^(5·2) = 2^(5·1)
Men det vill vi ju inte göra! Dock
får vi göra det. Vad vi vill göra är ju att se till att vi får x¹. Vi måste då multiplicera med ett tal så att exponenten till x är lika med 1.
Alltså:x^(5*(1/5)) = 2^(1*(1/5))
Vi multiplicerar helt enkelt med en femtedel! För då är ju bara x¹, alltså x, kvar på vänsterledet.
Men i första ekvationen var exponenten jämn! Om den är det måste du också tänka på att x kan vara negativt.
Då skriver vi helt enkelt:x² = 5
x = ±(5)^(1/2)
Det är nog för dig mer känt som roten ur, men principen är nådd! Roten ur är alltså samma sak som upphöjt till en halv.
x = ±√5
Skall vi "ta bort" en jämn exponent, som t.ex. 2 måste vi komma ihåg att när detta är gjort skriver vi ± på antingen vänster- eller högerledet.