Jag sitter just nu med Matte D och har ett prov imorgon. Dock så verkar det som att vart enda jävla svar i boken är fel, vilket gör det oerhört svårt att plugga.. Hur som helst så kommer här några uppgifter om integraler där jag inte lyckas få fram rätt svar på..
2235 b) Integraler
Beräkna arean av området som begränsas av:
y = √( x ) och y = x / 2
Svar: 1,33 a.e.
Svar: 86%
Svar: 15,75 a.e.
0 = x^2 - 2x (tar båda leden gånger två och sedan kvadrerar jag de båda)
0 = x( x - 2 )
x1 = 0, x2 = 2
Men när jag bara bruteforcar fram x1 och x2 så får jag x1 = 0 och x2 = 4! Vilket leder fram till rätt svar i facit. Hur ska jag göra för att få fram 0 och 4 istället för 0 och 2?
Den andra uppgiften får jag ju börja med att ta fram skärningspunkten mellan de båda linjerna, dvs. 5 - 2x = x / 3. Men jag får bara fram att skärningspunkten är 0,71 vilket inte kan stämma om man kollar på bilden!
Nästa steg är väll att ta fram punkten där 5 - 2x skär x-axeln? Sedan räknar man bara ut arean på de båda trianglarna och delar dem med varandra för att få svaret?
På den tredje uppgiften gör jag såhär:
Citat:
4S-3 ( 2 + 0,5x ) dx = [ 2x + 0,25x^2 ]
( 2 * 4 + 0,25 * 4^2 ) - ( 2 * -3 + 0,25 * -3^2 ) =
= 20,25
Hur är det meningen att jag ska göra denna uppgift egentligen? Eller är det fel i facit på denna?