Jo det var så jag tänkte mig att det såg ut ( det blev dock väldigt mkt lättare med en bild framför sig =) ), dock verkar uppgifts texten inte tillhöra uppgiften men jag antar att vi söker sträckan BD.
Använd att trianglarna är likformiga, ( ty alla vinklar är samma i båda )
då får man att
En korridor med den konstanta bredden 1 m bildar ett hörn i 90° vinkel. Vilken är den största area som kan förflyttas horisontellt genom detta vinkelhörn? Begränsa till att börja med gärna uppgiften till
rektangulära föremål. Det kan t ex vara ett tungt piano, som inte får tippas.
Jag har klart för mig att en kvadrat blir 1x1m men hur ska man bevisa att det är den största arean som kan flyttas runt hörnet?
Hur stor kan en rektangel bli?
Vi har en normalfördelad stokastisk variabel med väntevärdet 75 (bra väder) och 70 (dåligt). Variansen är 16, antalet observationer man har gjort är n=9. Våra hypoteser (givna i frågan) är H0=75, H1=70.
Nollhypotesen förkastas om observerade värdet understiger 72.27
Vad är testets styrka?
Jag fick fram rätt svar, men ändå inte. Testets styrka är väl 1-β? Styrkan är iaf enligt facit 0.955.
Jag får dock att β=0.955 hehe. Nåt måste varit fel nånstans.
Beräkning:
β=P(X < 72.27|μ=70) -> P(x-70/sqrt(16/9) < 72.27-70/sqrt(16/9)) <-> P(Z< 1.7025) enligt tabellen för normalfördelningen är 1.7025= 0.95543.
1-0.95543=... blir ju sjukt lågt och helt fel enligt facit.
Hur bestämmer man asymptoter till f(x)100x+(225/x)+125arctan(x), sneda och lodräta. Håller egentligen på med derivering just nu, men kan man bestämma asymptoter med hjälp av derivata?