2012-11-16, 23:45
Medlem
Måste derivera den här implicit (16/5)x^2y-3xy^2 -25
Nån som vet hur?
Citera
2012-11-16, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tubis
hängde tyvärr inte alls med.

om C=C1 få vi väl ln(0)?
Hjärnan var visst inte riktigt med mig. Låt oss ändra till "Om undre gränsen för integralen är 0 /.../".
Citera
2012-11-16, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkybeat
Måste derivera den här implicit (16/5)x^2y-3xy^2 -25
Nån som vet hur?
Du har väl en ekvation, typ (16/5)x^2y-3xy^2 -25 = 0 ?

Se y som en funktion av x och derivera båda led av ekvationen.
Derivatan av x^2y blir t.ex. 2x y + x^2 y'.

Lös sedan ut y' som ett uttryck av x och y.
Citera
2012-11-17, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Bestäm värdemängden för funktionen x→

1
∫ lx^2 -t^2l dt . Bör jag först få bort absolutbeloppet? Hur?
0
Du har två fall: x^2 - t^2 > 0 samt x^2 - t^2 < 0.

Det första fallet, x^2 - t^2 > 0, gäller då |t| < |x|. Eftersom 0 < t < 1 blir villkoret 0 < t < |x|.
Det andra fallet, x^2 - t^2 < 0, gäller då |t| > |x|. Här blir villkoret i stället |x| < t < 1.

Du får alltså dela upp integralen i två delar:
∫ { 0 < t < 1} lx^2 -t^2l dt = ∫ { 0 < t < |x| } (x^2 - t^2) dt + ∫ { |x| < t < 1 } (t^2 - x^2) dt.
Citera
2012-11-17, 00:08
Medlem
tubiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Hjärnan var visst inte riktigt med mig. Låt oss ändra till "Om undre gränsen för integralen är 0 /.../".

ah! tack!
Citera
2012-11-17, 00:10
Medlem
aftonlusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Bestäm värdemängden för funktionen x→

1
∫ lx^2 -t^2l dt . Bör jag först få bort absolutbeloppet? Hur?
0

Det gäller ju att om f(x) = l ∫ x^2 -t^2dt l<=∫ lx^2 -t^2l

Så f(x)>= x^2 -1/3 så -1/3 är en undre gräns, men man kan se att funktionen inte kan vara negativ så man måste nog ytterligare analysera detta i intervallet för x i (-1,1). Men f(x)>= x^2 -1/3 måste ju gälla så problemet blir bara att hitta minsta värdet nu som fortfarande är positivt.

Är eventuellt helt ute och cyklar...
Citera
2012-11-17, 11:29
Medlem
Här kommer en till uppgift:: http://img40.imageshack.us/img40/9224/namnlser.png
Citera
2012-11-17, 16:07
Medlem
eradicos avatar
Sitter och repeterar inför tentan jag ska skriva om mer än en månad. Tänker att om jag jobbar kontinuerligt med matematiken nu i en månad så lär det ge betalning. I alla fall så kommer min fråga nu. Jag ska bestämma primitiv funktion till två tal. Vi börjar med det första:

ſcosx * 1/sinx = [t= sinx, dx/dt = cosx ---> dt = cosxdx] -->ſ1/t = ſ ln t --> ſ lnsinx (är medveten om att det ska vara absolutbeloppstecken mellan ln och sin). Är den här uträkningen korrekt? Som jag har förstått så "trollar" man bort den inre derivatan genom att sätta den som dt, vilket är en tidsförändring som därför faller bort.

Nu kommer vi dock till den riktigt roliga biten:
ſcosx*1/sin^2x. Här tänker jag att man kan göra samma sak med variabelbyte os v, men det blir ändå fel. Varför detta? Detta är ett problem som på sätt och vis är relaterat till ſ1/x^2 = -1/x vilket jag inte heller riktigt förstår fullt ut.
Citera
2012-11-17, 16:38
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Sitter och repeterar inför tentan jag ska skriva om mer än en månad. Tänker att om jag jobbar kontinuerligt med matematiken nu i en månad så lär det ge betalning. I alla fall så kommer min fråga nu. Jag ska bestämma primitiv funktion till två tal. Vi börjar med det första:

ſcosx * 1/sinx = [t= sinx, dx/dt = cosx ---> dt = cosxdx] -->ſ1/t = ſ ln t --> ſ lnsinx (är medveten om att det ska vara absolutbeloppstecken mellan ln och sin). Är den här uträkningen korrekt? Som jag har förstått så "trollar" man bort den inre derivatan genom att sätta den som dt, vilket är en tidsförändring som därför faller bort.

Nu kommer vi dock till den riktigt roliga biten:
ſcosx*1/sin^2x. Här tänker jag att man kan göra samma sak med variabelbyte os v, men det blir ändå fel. Varför detta? Detta är ett problem som på sätt och vis är relaterat till ſ1/x^2 = -1/x vilket jag inte heller riktigt förstår fullt ut.

cos(x)dx/sin^2(x)
t = sin(x)
dt = cos(x)dx

cos(x)dx/(sin^2(x)) = dt/t^2 = -1/t = -1/sin(x) = -csc(x)

Vad är det du fastnar på? Är det att integralen av 1/x^2 = -1/x som du undrar över? Testa då att derivera:
d/dx (-1/x) = d/dx (-x^(-1)) = -(-1)*x^(-1-1) = 1*x^(-2) = 1/x^2
Citera
2012-11-17, 17:32
Medlem
Carelesss avatar
Någon som vet hur man kan få wolframalpha/mathematica att ge ett algebraiskt maximivärdet av t.ex. x²+y²-2x-4y+8 i området x²+y²≤16?
Citera
2012-11-17, 17:43
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Någon som vet hur man kan få wolframalpha/mathematica att ge ett algebraiskt maximivärdet av t.ex. x²+y²-2x-4y+8 i området x²+y²≤16?

Nu kanske jag yrar i nattmössan (klockan är 2 här), men det går väl inte att finna en generell algebraiskt lösning till ditt problem? När det går så brukar det dessutom gå att ersätta siffrorna med variabler, så får man den algebraiska lösningen istället.

En numerisk lösning får du iaf av: http://www.wolframalpha.com/input/?i=max%28x%C2%B2%2By%C2%B2-2x-4y%2B8%29+for+x%C2%B2%2By%C2%B2%E2%89%A416%3F+

När wolfram har löst en uppgift algebraiskt brukar man även kunna trycka på en knapp för att se vilka steg den har använt, men det går inte för den där uppgfiten. Wolfram verkar således har beräknat det numeriskt.
Citera
2012-11-17, 17:55
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nu kanske jag yrar i nattmössan (klockan är 2 här), men det går väl inte att finna en generell algebraiskt lösning till ditt problem? När det går så brukar det dessutom gå att ersätta siffrorna med variabler, så får man den algebraiska lösningen istället.

En numerisk lösning får du iaf av: http://www.wolframalpha.com/input/?i=max%28x%C2%B2%2By%C2%B2-2x-4y%2B8%29+for+x%C2%B2%2By%C2%B2%E2%89%A416%3F+

När wolfram har löst en uppgift algebraiskt brukar man även kunna trycka på en knapp för att se vilka steg den har använt, men det går inte för den där uppgfiten. Wolfram verkar således har beräknat det numeriskt.
Åhå, jag visste inte att man med numerisk lösning kunde få ett exakt värde vid rotuttryck etc (vilket var vad jag felaktigt menade med algebraisk lösning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in