Jag håller egentligen på med en fråga inom Ekonomi, men det är det matematiska i uppgiften jag har lite problem med..
Jag ska upprätta en resultatbudget för ett företag för år 1 och år 2.
Det jag vet ang. försäljningsinkomsterna i företaget är att de från år 1 ökar med 7 % till år 2 och blir då 33 800 kr. Men hur beräknar jag då försäljningen för år 1?
Det är mao samma princip som vid pålägg och avdrag av moms men då vet jag ju att det är 25% resp. 20 % jag ska använda. Så rent matematiskt. hur gör jag?
Jag håller egentligen på med en fråga inom Ekonomi, men det är det matematiska i uppgiften jag har lite problem med..
Jag ska upprätta en resultatbudget för ett företag för år 1 och år 2.
Det jag vet ang. försäljningsinkomsterna i företaget är att de från år 1 ökar med 7 % till år 2 och blir då 33 800 kr. Men hur beräknar jag då försäljningen för år 1?
Min polare fick den här frågan på matte diskret kursen idag:
Ett symmetriskt mynt med krona på ena sidan och klave på den andra singlas 141ggr i följd. Det totala antalet gånger man får klave blir då antingen udda eller jämnt. Är sannolikheten för att man får ett jämt antal klave precis en halv?
Motivera ditt svar med ett strängt matematiskt bevis!
Tack på förhand för hjälp!
Undersök Pascals triangel, vad den har att göra med fördelningen och hur den bildas.
Tjänare, jag sitter här och pluggar lite matematisk statistik..
Kan någon hjälpa mig lite med hur man löser följande frågor, utförligt steg för steg med vilken metod osv
raddar upp några frågor här, allt jag kan få hjälp med är jag jättetacksam över
1.
Provytor i Västerbottens kustland Enligt SKOGSDATA 2010 utgör den produktiva skogsmarken (cirka) 73 % av landarealen i Västerbottens kustland ("Vbtn kust").
A. Om vi lägger ut 10 provytor helt slumpmässigt i området "Vbtn kust", och alla provytecentra hamnar på land, hur stor är sannolikheten att 7 stycken av dem
hamnar på produktiv skogsmark?
B. Om vi istället på samma sätt lägger ut ett stort antal provytor så att 200 provyte-
centra hamnar på land, hur stor är sannolikheten att minst 140 av dem hamnar
på produktiv skogsmark?
Ett forskarteam önskade finna en metod för att ta reda på hur många gäss (av viss art) som flyger över en viss bukt. Som ett led i denna verksamhet flögs ett litet flygplan över bukten, och en ”erfaren fågelspanare” fick uppskatta mängden gäss (av den aktuella arten) i olika flockar som passerades. För att utröna om detta verkligen ger tillförlitliga resultat tog man dessutom fotografier av varje flock, och antalet gäss beräknades noggrant i efterhand med hjälp av fotografierna. Resultaten för tio stycken flockar presenteras i tabellen nedan:
Pröva med ett lämpligt ickeparametriskt test om det kan anses föreligga någon skillnad (i något slags genomsnitt) mellan de två metoderna att räkna gäss. Pröva på signifikans-
nivån 5 %.
Anmärkning: Antalet flockar var egentligen 45, men för att underlätta de beräkningar
som krävs för denna uppgift togs endast tio av dem med.
ni behöver inte hjälpa mig med alla frågor om det är avskräckande, en är också jättebra
Nej, snarare du som har glömt lite mer. Titta en gång till på sista raden som du citerade.
Det är inte jag som har räknat.
Frågan var z³ = 2 + 2i
Lös ekvationen.
Citat:
Ansätt z = re^(iv). Vi får av de Moivres att z³ = r³·e^(3iv).
Vi vill nu skriva om z³ = 2 + 2i på polär form. Vi börjar med att beräkna beloppet vilket ger oss att |z³| = |2 + 2i| = √(2² + 2²) = √8 = 2√2. Detta ger oss att: