2012-09-22, 19:59
Medlem
Jake88s avatar
Hej. Ska lösa lite mer binomiska ekvationer idag.

Har den här som jag inte riktigt vet hur jag ska bete mig med.
Senast redigerad av Jake88 2012-09-22 kl. 20:00. Anledning: mer läsbar
Citera
2012-09-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Hej. Ska lösa lite mer binomiska ekvationer idag.

Har den här som jag inte riktigt vet hur jag ska bete mig med.
Duger inte det svaret? Särskilt mycket går det inte att förenkla.

Det går att skriva kortare, speciellt om man känner igen sqrt(3) som 2 * sqrt(3)/2 = 2 * cos(+-pi/6):

z^5 = sqrt(3) - i = 2 (sqrt(3)/2 - i/2) = 2 (cos(-pi/6) + i sin(-pi/6)) = 2 (cos(-pi/6 + n2pi) + i sin(-pi/6 + n2pi))
z = 2^(1/5) (cos(-pi/30 + n2pi/5) + i sin(-pi/30 + n2pi/5))
Citera
2012-09-22, 21:43
Medlem
Turkanals avatar
Hallå! Vilka är förutsättningarna för Greens formel i planet?
Citera
2012-09-22, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoonPie
Notera att det minsta avståndet mellan ett plan och en punkt är det vinkelräta avståndet mellan planet och punkten.

.....

Du har räknat som i det andra alternativet men gjort en miss när du har beräknat skalärprodukten mellan vektorerna som du kallar n och POP.
Det blir |nPOP| = 7.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_%28matematik%29
Tack så jättemycket! Jag hade fått rätt svar från början, 7/√6. Men tyckte att jag hade räknat fel när jag beräknade vektorn P0P. Jag räknade med P-P0 först, men efter en titt i boken tyckte jag att jag borde räknat med P0-P . Jag bör ägna morgondagen åt detta känner jag . Tack än en gång!
Citera
2012-09-22, 22:22
Medlem
Hej, jag sitter och håller på med lite ekvationssystem men får lite funderingar.

Det är rätt lätt att tänka sig om man bara har två ekvationer. Då de antingen möts i en punkt, går längs med varandra eller går i varandra. Vilket då ger: en lösning, inga lösningar eller oändligt med lösningar

Men har man tre eller fler ekvationer, så kan två av ekvationerna korsa varandra vid en punkt medan en annan ekvation korsar dem på ett annat ställe.
Hur skulle en sådan lösning se ut? och hur kan man då sätta dem i ett ekvationssystem och säga att de är lika med varandra?
Senast redigerad av FeedHurley 2012-09-22 kl. 22:24.
Citera
2012-09-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley
Hej, jag sitter och håller på med lite ekvationssystem men får lite funderingar.

Det är rätt lätt att tänka sig om man bara har två ekvationer. Då de antingen möts i en punkt, går längs med varandra eller går i varandra. Vilket då ger: en lösning, inga lösningar eller oändligt med lösningar

Men har man tre eller fler ekvationer, så kan två av ekvationerna korsa varandra vid en punkt medan en annan ekvation korsar dem på ett annat ställe.
Hur skulle en sådan lösning se ut? och hur kan man då sätta dem i ett ekvationssystem och säga att de är lika med varandra?

Nej.

http://www.wolframalpha.com/input/?i...C+y%3D10x%2B30

Det är samma som med två ekvationer, om du sätter dem i ett ekvationsystem måste de skära varandra i en punkt som är gemensam för alla ekvationerna.
Citera
2012-09-22, 22:45
Medlem
Hej. Skulle behöva hjälp med en uppgift här.

http://imageshack.us/a/img12/6893/namnlsgz.png
Citera
2012-09-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red-nuht
Nej.

http://www.wolframalpha.com/input/?i...C+y%3D10x%2B30

Det är samma som med två ekvationer, om du sätter dem i ett ekvationsystem måste de skära varandra i en punkt som är gemensam för alla ekvationerna.

Hmm, antingen missförstod du mig eller jag dig... för den där bilden visar ju att de tre ekvationerna inte skär varandra i en punkt (alltså är inte alla ekvationerna lika stora någon gång?).
Citera
2012-09-22, 23:07
Medlem
Citat:
Hmm, antingen missförstod du mig eller jag dig... för den där bilden visar ju att de tre ekvationerna inte skär varandra i en punkt (alltså är inte alla ekvationerna lika stora någon gång?).
Du har rätt. Om inte linjerna skär varandra i en punkt så finns ingen lösning.
Citera
2012-09-22, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkybeat
Hej. Skulle behöva hjälp med en uppgift här.

http://imageshack.us/a/img12/6893/namnlsgz.png
Du skall lösa matrisekvationen AX = CX + B, där A, B, C är kända och X okänd.
Skriv om ekvationen: (A-C)X = B och sedan X = (A-C)^(-1) B.
Beräkna alltså först A-C. Invertera sedan resultatet. Multiplicera slutligen inversen med B.
Nu har du X.
Citera
2012-09-22, 23:22
Medlem
Citat:

Citat:

Kolla på bilden igen, två ekvationer skär varandra i en punkt medans en tredje ekvation skär en av dessa ekvationer på ett annat ställe.
Citera
2012-09-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red-nuht
Kolla på bilden igen, två ekvationer skär varandra i en punkt medans en tredje ekvation skär en av dessa ekvationer på ett annat ställe.

Syftet med ekvationssystem är väl att få reda på när det alla skär i en och samma punkt? Det är ju enbart då de alla är lika stora
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in