2012-08-31, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoogBeat
Du ska inte pröva de möjligheter som gäller för exemplet i artikeln, du ska pröva de möjligheter som gäller för just din ekvation.

Hur vet man detta? Tja, teoremet är bevisat och beviset finns i artikeln. Det gäller dock inte för alla ekvationer, utan endast för polynomekvationer (vilket din ekvation är).

Jag förstår inte hur jag ska räkna ut de där "möjligheterna" som gäller för min ekvation. Du kan inte försöka förklara för mig hur man gör det? Artikeln hade ingen bra förklaring då jag inte är bäst på engelska...:/
Citera
2012-08-31, 00:42
Medlem
koppen89s avatar
Dagens sista uppgift innan jag lägger mig.
räkna ut |u*w|

u=1+i w=3i
Jag har tidigare räknat ut u*w till -3+3i

Blir denna uppgift då √(3^2+3^2)=√18 ?
Citera
2012-08-31, 00:46
Medlem
MoogBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonflickan
Jag förstår inte hur jag ska räkna ut de där "möjligheterna" som gäller för min ekvation. Du kan inte försöka förklara för mig hur man gör det? Artikeln hade ingen bra förklaring då jag inte är bäst på engelska...:/

Då är det inte artikelns förklaring det är fel på, det är dina engelskakunskaper det är fel på.

Såhär använder du teoremet:

Se först till att högerledet i polynomekvationen är lika med noll.

Först identifierar du koefficienten framför den variabel i din ekvation som har högst grad. I ditt fall har x^3 högst grad och koefficienten framför den är 1.

Sedan identifierar du konstanttermen i din ekvation. Den är 2.

Nu behöver vi de alla faktorer som ingår i koefficienten och alla faktorer som ingår i konstanttermen.

Koefficienten (=1) har bara en faktor, och den är 1.

Konstanttermen (=2) har två faktorer, 1 och 2.

Nu kan vi ta fram alla möjliga rationella lösningar till ekvationen genom att skriva lösningarna som alla kombinationer av plus/minus en faktor i konstanttermen dividerat med en faktor i koefficienten.

Så våra möjliga rationella lösningar blir +1/1, +2/1, -1/1 och -2/1.

Hängde du med?
Senast redigerad av MoogBeat 2012-08-31 kl. 00:50.
Citera
2012-08-31, 00:57
Medlem
MoogBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Dagens sista uppgift innan jag lägger mig.
räkna ut |u*w|

u=1+i w=3i
Jag har tidigare räknat ut u*w till -3+3i

Blir denna uppgift då √(3^2+3^2)=√18 ?

Ja.
Citera
2012-08-31, 09:23
Medlem
x/3 = Sin V

Handlar om trigonometriska ekvationer. Vad är X?
Citera
2012-08-31, 09:30
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettinject
x/3 = Sin V

Handlar om trigonometriska ekvationer. Vad är X?
Det enda man kan få ut är att x = 3sin(V). Så vad är V?
Citera
2012-08-31, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Det enda man kan få ut är att x = 3sin(V). Så vad är V?

Såhär står det:

I de följande trigonometriska ekvationerna ska du lösa ut x. Observera att ditt svar inte blir ett tal, utan ett uttryck som tex x=5 sin v.

X/3 = sin v.

Fattar inte hur man får reda på x?
Citera
2012-08-31, 09:34
Medlem
adequates avatar
Citat:
Såhär står det:

I de följande trigonometriska ekvationerna ska du lösa ut x. Observera att ditt svar inte blir ett tal, utan ett uttryck som tex x=5 sin v.

X/3 = sin v.

Fattar inte hur man får reda på x?
Jaha ja, isåfall är ju svaret att x = 3sin(v), vilket du får ut genom att multiplicera båda sidor med 3.

Edit: Och för all del, sluta blanda stora och små bokstäver; X och x är inte samma sak.
Citera
2012-08-31, 09:41
Medlem
Citat:
Jaha ja, isåfall är ju svaret att x = 3sin(v), vilket du får ut genom att multiplicera båda sidor med 3.

Edit: Och för all del, sluta blanda stora och små bokstäver; X och x är inte samma sak.

Stort tack! Ja jag märkte det sen efter att jag publicerat inlägget. Ska försöka undvika det
Hur kommer det sig att du besitter såna Matematikkunskaper? Har sett att du är aktiv här inne.
Citera
2012-08-31, 09:43
Medlem
adequates avatar
Citat:
Stort tack! Ja jag märkte det sen efter att jag publicerat inlägget. Ska försöka undvika det
Hur kommer det sig att du besitter såna Matematikkunskaper? Har sett att du är aktiv här inne.
Delvis mycket pluggande under många år, och delvis en naturlig fallenhet för matematik.
Citera
2012-08-31, 09:45
Medlem
Citat:
Delvis mycket pluggande under många år, och delvis en naturlig fallenhet för matematik.

Dina kunskaper uppskattas iallafall Är sämst på matte men vill lära mig!
Citera
2012-08-31, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoogBeat
Då är det inte artikelns förklaring det är fel på, det är dina engelskakunskaper det är fel på.

Såhär använder du teoremet:

Se först till att högerledet i polynomekvationen är lika med noll.

Först identifierar du koefficienten framför den variabel i din ekvation som har högst grad. I ditt fall har x^3 högst grad och koefficienten framför den är 1.

Sedan identifierar du konstanttermen i din ekvation. Den är 2.

Nu behöver vi de alla faktorer som ingår i koefficienten och alla faktorer som ingår i konstanttermen.

Koefficienten (=1) har bara en faktor, och den är 1.

Konstanttermen (=2) har två faktorer, 1 och 2.

Nu kan vi ta fram alla möjliga rationella lösningar till ekvationen genom att skriva lösningarna som alla kombinationer av plus/minus en faktor i konstanttermen dividerat med en faktor i koefficienten.

Så våra möjliga rationella lösningar blir +1/1, +2/1, -1/1 och -2/1.

Hängde du med?

Ja jag tror jag förstår nu. Tackar så mycket för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in