2012-08-30, 21:11
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders.jonsson.86
Är det ett tal som måste lösas med pq formeln?
Är inte så duktig på den än.

Derivatan blir -((2x)/(x^4+2x^2+1))

Deriveringen verkar inte rätt. Använd kvotregeln.

Edit: Ser att svaret finns till fullo ovan så då väljer jag att skriva om formuleringen. När man skriver på nätet (och allmänt på dator utan LaTeX eller motsvarande så är det viktigt med parenteser. Tänk på räknereglerna när man skriver.

Vill man dubbelkolla så att det man skrivit verkligen är det man menar (som i ditt exempel ovan) så går det att skriva in uttrycket i t.ex. WolframAlpha och se vad resultatet blir. Man bör dock bara använda den som kontroll och försöka lära sig det grundligt. Det har man nytta av senare.

Nu kan det verka som om jag hänger ut dig men detta är inte kritik mot dig utan ett generellt påpekande. Bläddrar jag tillbaka 10 sidor i denna tråd så hittar jag minst lika många poster där man p.g.a felaktigt parentesanvändande skriver ett uttryck helt annat än det skribenten avser.
Senast redigerad av t0xx0m 2012-08-30 kl. 21:15.
Citera
2012-08-30, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Nej, inte riktigt. Låt se, vi har funktionen x/(1+x²). Kvotregeln säger oss att (f/g)' = (f'g - fg')/g². I detta fall är f = x och g = 1+x² så f' = 1 och g' = 2x. f'g - fg' blir då 1·(1+x²) - x·2x = 1 + x² - 2x² = 1 - x². Hela derivatan är således (1 - x²)/(1 + x²)².

När är då detta lika med noll? Jo, en kvot är lika med noll då täljaren är lika med noll. Alltså kan vi för en stund strunta i nämnaren och kolla när täljaren är lika med noll. Vi ansätter alltså:
1 - x² = 0
vilket ger oss
x² = 1
så alltså
x = ± 1
För säkerhets skull kollar vi så inte nämnaren blir noll och derivatan således odefinierad för något av dessa två x. (1 + 1²)² = 4 och (1 + (-1)²)² = 4 så det är lugnt, och vi kan konstatera att derivatan är lika med noll för x = 1 och för x = -1.

Oj, det var mer jobb än jag trodde, men det hela ser väldigt logiskt ut.
En fråga bara, svaret blir ju +- 1, men om vi sätter i -1 i täljaren så blir den ju inte noll?

Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Nu kan det verka som om jag hänger ut dig men detta är inte kritik mot dig utan ett generellt påpekande.

Ska tänka på det i fortsättningen, och tar absolut inte illa vid mig
Citera
2012-08-30, 21:36
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders.jonsson.86
Oj, det var mer jobb än jag trodde, men det hela ser väldigt logiskt ut.
En fråga bara, svaret blir ju +- 1, men om vi sätter i -1 i täljaren så blir den ju inte noll?
Öh, jo? Täljaren är ju 1 - x². 1 - (-1)² = 1 - 1 = 0.
Citera
2012-08-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Öh, jo? Täljaren är ju 1 - x². 1 - (-1)² = 1 - 1 = 0.

Ja, ser det nu, förlåt.
Det var det gamla minus minus blir plus som spelade mig ett spratt där
Citera
2012-08-30, 22:04
Medlem
Jake88s avatar
Hej..

Vi har börjat med absolutbelopp nu och jag fattar inte riktigt hur man vänder på det till intervall och växlar mellan dem...
Uppgift Beskriv följande intervall med hjälp av absolutbelopp.
](1/6),(1/3)[ 1/6<x<1/3

Bok matematik för ingenjörer sid 16 uppgift 14,c
Citera
2012-08-30, 22:55
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Hej..

Vi har börjat med absolutbelopp nu och jag fattar inte riktigt hur man vänder på det till intervall och växlar mellan dem...
Uppgift Beskriv följande intervall med hjälp av absolutbelopp.
](1/6),(1/3)[ 1/6<x<1/3

Bok matematik för ingenjörer sid 16 uppgift 14,c
Beloppet av en differens kan tänkas som avståndet mellan talen. Precis som en cirkelskiva är alla punkter inom ett visst avstånd (radien) från centrum, så är ett intervall alla punkter inom ett visst avstånd (halva intervallets bredd) från dess centrum.

Så du behöver hitta talet som är intervallets mittpunkt. 1/3 + 1/6 = 3/6, dividera med 2 ger 1/4. 1/4 är intervallets mitt. Och intervallets bredd är 1/3 - 1/6 = 1/6, dividera med 2 och vi får 1/12.

Svaret blir

|1/4 - x| < 1/2

alla punkter x som ligger max 1/12 ifrån (mittpunkten) 1/4
Citera
2012-08-30, 23:34
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Beloppet av en differens kan tänkas som avståndet mellan talen. Precis som en cirkelskiva är alla punkter inom ett visst avstånd (radien) från centrum, så är ett intervall alla punkter inom ett visst avstånd (halva intervallets bredd) från dess centrum.

Så du behöver hitta talet som är intervallets mittpunkt. 1/3 + 1/6 = 3/6, dividera med 2 ger 1/4. 1/4 är intervallets mitt. Och intervallets bredd är 1/3 - 1/6 = 1/6, dividera med 2 och vi får 1/12.

Svaret blir

|1/4 - x| < 1/2

alla punkter x som ligger max 1/12 ifrån (mittpunkten) 1/4

Komm framm till att jag ska leta mitt punkt efter ett tags grubblande dock så ser mitt svar inte ut som ditt. Multiplicerar jag mitt med 12 får jag exakt som i facit.

Edit: Tack!
Citera
2012-08-30, 23:40
Medlem
Uppskattar om någon kan förklara den här uppgiften för mig.

låt p (x) = x^3 + 3x^2+x+2. Visa att ekvationen p(x) =0 saknar rationella lösningar.

Jag har börjat med att flytta över 2an till högra ledet. Men sedan då? hur fortsätter jag att visa att det inte finns några rationella lösningar?
x^3 + 3x^2+x= -2
Citera
2012-08-31, 00:08
Medlem
MoogBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonflickan
Uppskattar om någon kan förklara den här uppgiften för mig.

låt p (x) = x^3 + 3x^2+x+2. Visa att ekvationen p(x) =0 saknar rationella lösningar.

Jag har börjat med att flytta över 2an till högra ledet. Men sedan då? hur fortsätter jag att visa att det inte finns några rationella lösningar?
x^3 + 3x^2+x= -2

Detta teorem ger dig alla möjliga rationella lösningar: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Rational_root_theorem

Pröva alla möjligheter och verifiera att ingen av dem löser ekvationen.

Om du inte förstår så kan jag förklara, men försök själv först.
Citera
2012-08-31, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoogBeat
Detta teorem ger dig alla möjliga rationella lösningar: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Rational_root_theorem

Pröva alla möjligheter och verifiera att ingen av dem löser ekvationen.

Du menar att jag ska ta 1, -1, 2, -2, 1/3, -1/3...osv och sätta in dem en efter en i ekvationen och se om någon av dem funkar? i såfall, hur vet man att det är just de här talen och är de talen svaret till alla rationella lösningar? oavsätt hur ekvationen ser ut?
Senast redigerad av Hallonflickan 2012-08-31 kl. 00:14.
Citera
2012-08-31, 00:17
Medlem
MoogBeats avatar
Citat:
Du menar att jag ska ta 1, -1, 2, -2, 1/3, -1/3...osv och sätta in dem en efter en i ekvationen och se om någon av dem funkar? i såfall, hur vet man att det är just de här talen och är de talen svaret till rationella lösningar? oavsätt hur ekvationen ser ut?

Du ska inte pröva de möjligheter som gäller för exemplet i artikeln, du ska pröva de möjligheter som gäller för just din ekvation.

Hur vet man detta? Tja, teoremet är bevisat och beviset finns i artikeln. Det gäller dock inte för alla ekvationer, utan endast för polynomekvationer (vilket din ekvation är).
Citera
2012-08-31, 00:27
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Du menar att jag ska ta 1, -1, 2, -2, 1/3, -1/3...osv och sätta in dem en efter en i ekvationen och se om någon av dem funkar? i såfall, hur vet man att det är just de här talen och är de talen svaret till alla rationella lösningar? oavsätt hur ekvationen ser ut?

vilken kurs läser du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in