Citat:
Ursprungligen postat av Kaksi
Linjär algebra - bestäm ortogonal vektor
Hej! Har två liknande uppgifter i linjär algebra som jag skulle behöva lite tips till.
I den första uppgiften ska man bestämma en enhetsvektor som är ortogonal ("vinkelrät") mot en vektor u=(3, 4) given i en ON-bas.
Man ska även i uppgiften bestämma en enhetsvektor parallell med u vilket inte är svårt. Längden av u är 5 l.e. och således blir denna enhetsvektor w=(1/5)(3, 4)=(3/5, 4/5), finns det något samband här för hur man ska tänka för att beräkna den ortogonala vektorn?
I den andra ska man bestämma en enhetsvektor som är ortogonal mot vektorerna u=(1, 2, 3) och v=(-1 ,-1, 1) samtidigt, också här givet i en ON-bas.
Det fanns en liknande uppgift i vår övningsbok och i lösningsförslaget där skulle man utnyttja att u*w=0 och v*w=0 och ställa upp det i ett ekvationssystem vilket jag också provat att göra men verkar då få en parameterlösning vilket det tydligen inte ska bli enligt facit.
Det känns som att båda dessa uppgifter är rätt så basic egentligen men vet inte riktigt hur jag ska komma igång.
Hej! Har två liknande uppgifter i linjär algebra som jag skulle behöva lite tips till.
I den första uppgiften ska man bestämma en enhetsvektor som är ortogonal ("vinkelrät") mot en vektor u=(3, 4) given i en ON-bas.
Man ska även i uppgiften bestämma en enhetsvektor parallell med u vilket inte är svårt. Längden av u är 5 l.e. och således blir denna enhetsvektor w=(1/5)(3, 4)=(3/5, 4/5), finns det något samband här för hur man ska tänka för att beräkna den ortogonala vektorn?
I den andra ska man bestämma en enhetsvektor som är ortogonal mot vektorerna u=(1, 2, 3) och v=(-1 ,-1, 1) samtidigt, också här givet i en ON-bas.
Det fanns en liknande uppgift i vår övningsbok och i lösningsförslaget där skulle man utnyttja att u*w=0 och v*w=0 och ställa upp det i ett ekvationssystem vilket jag också provat att göra men verkar då få en parameterlösning vilket det tydligen inte ska bli enligt facit.
Det känns som att båda dessa uppgifter är rätt så basic egentligen men vet inte riktigt hur jag ska komma igång.
För första uppgiften utnyttja definitionen för ortogonalitet. <u , v> = 0 omm u,v är ortogonala. Så (3,4)*(a,b) = 3a + 4b = 0 så a = (-4/3)b så den ortogonala vektorn är ((-4/3)b,b) och längden är sqrt((16/9)b^2+b^2) = (5/3)b. För att det ska vara en enhetsvektor måste längden vara 1, dvs (5/3)b=1. Så b = 3/5 och den ortogonala enhetsvektorn är (-4/5,3/5). Observera att det finns en i motsatt riktning också: (4/5,-3/5).
För andra uppgiften utnyttja att kryssprodukten ger en vektor som är ortogonal mot båda. Alltså
u x v = det([i j k; 1 2 3,-1,-1,1])=(5,-4,1). Ser inget fel i att göra som lösningsförslaget, en parameter är ju bara ett godtyckligt värde. Så välj ett godtyckligt värde på parametern bara så har du en ortogonal vektor.
. Enligt ekvation 1. måste a och b ha olika tecken, om de har samma tecken uppfylls inte ekvationen. Så om du får a = 4/5 blir b -3/5. Ett annat sätt att se på saken är att den vektor som du blivit given: (3,4) har en riktning som ligger i första kvadranten i det kartesiska koordinatsystemet. För att en vektor ska kunna vara vinkelrät(ortogonal) mot den måste den ha en riktning som ligger i andra eller fjärde kvadranten. De kvadranter som svarar mot (-,+) eller (+,-).
) så jag bestämmer mig för att ställa upp i en graf, men det funkar ju inte heller... Ska jag dra bort m?