2013-01-06, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Imorgon ska jag tenta endimensionella för andra gången gilt och det känns faktiskt ganska bra. Dock är det en uppgift som jag har problem med:
Lös olikheten:
x + x^2 + x^3 + x^4 + x^5 + x^6 < 0
Min lösning som renderade noll poäng när jag tentade var följande i form av en skriftlig argumentation:
Talet kommer att bli positivt för alla tal där x<-1. Detta eftersom att de negativa potenserna inte kommer att kunna "växa" om x^6 eftersom att de även motverkas av en positiv potens. Exempel:
-2 + -2^2 + -2^3 + -2^4 + -2^5 + -2^6 = -2 + 4 - 8 + 16 - 32 + 64 = 74-40. Sedan förde jag något bizarrt resonomang om att -1/2, -1/3 os v alltid kommer att vara mindre än noll. Utifrån detta drog jag sedan slutsatsen att olikhetens lösning är -1<x<0 vilket även var korrekt enligt facit.

Jag är införstådd med att min lösning var pinsamt dålig och att noll poäng var välförtjänt men däremot förstår jag inte LTH:s egen lösning:
De väljer att skriva om det hela som:
x(x^6-1)/(x-1) < 0
Därefter löser de det genom att via teckenschema studera (två-sidiga) värden för -1, 0, 1 (där olikheten inte är definierar) for att sedan komma till samma slutsats som mig. Det jag funderar över:
Är det faktorsatsen de har använt här? Själva lösningsmodellen är jag klar över men däremot inte omskrivningen. Lösningen i sin helhet återfinns här:
http://www.maths.lth.se/media/exams/endimb1/solution_2012-10-26.pdf (fråga fyra c)
x + x^2 + x^3 + x^4 + x^5 + x^6 = { bryt ut x }
= x (1 + x + x^2 + x^3 + x^4 + x^5) = { parentesen är en geometrisk summa }
= x (x^6 - 1)/(x - 1)

Uttrycket är negativt omm ett udda antal av faktorerna x, x^6 - 1 och x - 1 är negativa, så det är bara att studera tecknet på dessa.
Citera
2013-01-06, 17:33
Medlem
S-cups avatar
Hej

Derivatan av 500 * e^(-4t) + 2 * 3^t

ska enligt facit bli någonting helt annat än vad jag räknat ut. Det jag inte får rätt på är denna del + 2 * 3^t

Jag har en känsla av att facit har fel, men ni får gärna berätta vad svaret ska bli.
Citera
2013-01-06, 17:45
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
x + x^2 + x^3 + x^4 + x^5 + x^6 = { bryt ut x }
= x (1 + x + x^2 + x^3 + x^4 + x^5) = { parentesen är en geometrisk summa }
= x (x^6 - 1)/(x - 1)

Uttrycket är negativt omm ett udda antal av faktorerna x, x^6 - 1 och x - 1 är negativa, så det är bara att studera tecknet på dessa.
Ah, tack så mycket. Nu förstår jag!
Citera
2013-01-06, 17:53
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Har du provat att Laplacetransformera?

Mjo, och får en lösning som verkar stämma, men jag får med termerna u(0) och u'(0), som jag inte har någon aning om vad de skall vara (har inte fått några begynnelsevillkor)...

Det rör sig om lösningen av Schrödinger-ekvationen för en partikel nära en potential formad som Diracs Delta. Jag skall ur svaret även få ut vad energin är, men det känns omöjligt att lösa ut utan någon mer information... Eller har ni någon aning om hur u(0) respektive u'(0) skall se ut om potentialen är -V*d(x)?

EDIT:

Hittade precis följande artikel på wiki, som löser exakt det problem jag har, så det löste sig
http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_potential_well
Senast redigerad av bjornebarn 2013-01-06 kl. 18:04.
Citera
2013-01-06, 18:09
Medlem
thewakka35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
E[X] = λ
Var(X) = λ²
Enligt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Exponentialf%C3%B6rdelning
För här säger de att parametern är beta och då är väntevärdet beta. Men du ville ju bestämma väntevärdet för 3X - X^2. Och det är ju en annan femma.

Men som du ser så vet du ju att väntevärdesfunktionen är linjär, därför kan vi skriva om den.
E[3X-X²] = 3E[X]-E[X²]
Sedan vet vi att:
Var(X) = E[X²]+E[X]² ⇔
Var(X)-E[X]² = E[X²]
Då gäller:
E[3X-X²]=
3E[X]-E[X²] =
3E[X]+E[X]²-Var(x) =
3λ+3λ²-λ² =
3λ+2λ²

Nej, jag tror att du tänker fel här.
3E[X]-E[X²] =/= 3E[X]+E[X]²-Var(x)

Edit: Fel av mig. Du har HELT RÄTT. Jag fick för mig att formeln hade andra addition och substraktionstecken.

Edit 2: Men hur får du egentligen till
3E[X]+E[X]²-Var(x) = 3λ+3λ²-λ²
Senast redigerad av thewakka35 2013-01-06 kl. 18:21.
Citera
2013-01-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Hej

Derivatan av 500 * e^(-4t) + 2 * 3^t

ska enligt facit bli någonting helt annat än vad jag räknat ut. Det jag inte får rätt på är denna del + 2 * 3^t

Jag har en känsla av att facit har fel, men ni får gärna berätta vad svaret ska bli.
2 * 3^t = 2 * (e^(ln(3))^t = 2 * e^(ln(3) t)

Derivatan blir: 2 * ln(3) e^(ln(3) t) = 2 ln(3) e^t
Citera
2013-01-06, 18:47
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewakka35
Edit 2: Men hur får du egentligen till
3E[X]+E[X]²-Var(x) = 3λ+3λ²-λ²
Wikipedia säger att
E[X] = λ, om X ~ Exp(λ)
Var(X) = λ² om X ~Exp(λ)
Läs
Citera
2013-01-06, 19:05
Medlem
thewakka35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Wikipedia säger att
E[X] = λ, om X ~ Exp(λ)
Var(X) = λ² om X ~Exp(λ)
Läs

Jag menar, hur får du att E[X]² = 3λ²
Citera
2013-01-06, 19:27
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Jag förstår inte riktigt. Transitiva med avseende på vilken gruppverkan?

Man kan ju se Gal(g) som en delgrupp av S_{m+n}, där de alltså verkar på mängden av rötter till gh. Då är ju Gal(g) aldrig transitiv så länge deg h > 1, eftersom Gal(g) inte ändrar på rötterna till h.

Om man istället ser Gal(g) som en delgrupp av bara S_m, och där den bara verkar på rötterna till g, så gäller ju samma transitivitetskrav som annars: att g ska vara irreducibelt.

Jag vet inte själv faktiskt, helt lost här. Jag struntar i den tills vidare och ställer en fråga om satsen jag nämnde tidigare, alltså:

Let f be separable. If there exist G < Sm and H < Sp such that Gal(f) < GxH then there exist g,h of respective degrees m and p such that f=gh and up to a permutation Gal(g) < G < Sm and Gal(h) < H < Sp.

Proof: Set H := S1 x S(n-1) and assume that Gal(f) < GxH < Sm x Sp. Each (Sm x Sp)-orbit of Sn mod H contains a Gal(f)-orbit of Sn mod H...

Flera frågor: Varför kan man anta att H = S1 x S(n-1)? Vad innebär det att ta en (Sm x Sp)-bana, och varför tar man verkan på Sn mod H?

I fallet verkan av Sm x Sp, ta verkan av S2 x S2 på (x1-x2)(x3-x4)=:T. Hur utförs överhuvudtaget beräkningen ((12),(12))(x1-x2)(x3-x4)? (i det här fallet är f.ö. orb_(S2xS2)(T) = {T,-T})
Citera
2013-01-06, 19:48
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewakka35
Jag menar, hur får du att E[X]² = 3λ²
En trea för mycket helt enkelt. Om E[X] = λ, så gäller E[X]² = λ²
Citera
2013-01-06, 20:10
Medlem
anonymouslys avatar
Sitter på en andragradsfunktion:

-0,5x^2 - 5x - 17 -> (-0,5x^2 - 5x - 17) / 0,5
= -x^2 - 10x - 34

-x^2 betyder att grafen ska bli negativ(Munnen). Men det vet alla säkert redan som sitter här. Men grejen är när jag kör pq-formen så blir inte vertex ymax = 7 som i facit, det blir istället -59.

Någon som kan förklara hur jag räknar ut ett negativt x^2 med pq-formeln? En video på youtube kanske?
Citera
2013-01-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymously
Sitter på en andragradsfunktion:

-0,5x^2 - 5x - 17 -> (-0,5x^2 - 5x - 17) / 0,5
= -x^2 - 10x - 34

-x^2 betyder att grafen ska bli negativ(Munnen). Men det vet alla säkert redan som sitter här. Men grejen är när jag kör pq-formen så blir inte vertex ymax = 7 som i facit, det blir istället -59.

Någon som kan förklara hur jag räknar ut ett negativt x^2 med pq-formeln? En video på youtube kanske?

För att pq-formeln ska gälla måste konstanten framför x^2-termen vara ett, dvs inte -1 eller 3 etc...

Det du gör är helt enkelt att dividera med -1 överallt:

(-x^2 - 10x - 34)/-1 = x^2+20x+34

Sedan löser du som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in