2012-05-22, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eafr
För en funktion y= f(x) vet man att f(a) = c och att den genomsnittliga förändringshastigheten av y med avseende på x är k i intervallet från x = a till x = b. Bestäm f (b)

Skulle gärna ha hela uppgiften gjord :P
f(b) = k(b-a)+c
Citera
2012-05-22, 23:57
Medlem
Tlagnojs avatar
Hur löser man följande? Frågar åt min flickvän och hon behövde lite fingervisningar hur hon skulle starta, har inte läst flervarren så är helt clueless själv. Boken hade inga tydliga liknande exempel.

Bestäm flödet ur sfären x^2+y^2+z^2=1 om hastighetsfältet är (x^2,-2xy,z^2)?

Finn en potential till (p,q)=(-2xsin(x^2)+ycos(xy),xcos(xy)) och beräkna integralen 1,2_∫_0,0(pdx+qdy)?
Citera
2012-05-23, 00:06
Medlem
Har problem med en fourierserie! Har börjat tråckla lite själv men är inte helt säker på att jag är på rätt spår!

h(x) = {9+x , 0<x<pi
-9+x , -pi<x<0}

h(x) = h(x+2pi) =) Perioden 2L = 2pi =) L=pi

Jag började med att plotta h(x) och noterade att det var en udda funktion.

a0 = 1/2pi * (int(-pi till pi) h(x)dx) = 0 ty områdena i funktionen h(x) tar ut varandra.

an = 1/pi * (int(-pi till pi) h(x)*cos((n*pi*x)/pi) dx) = 0 för n >= 1 ty h(x) är en udda fnkt och cos är en jämn funktion.

bn = 1/pi * (int(-pi till pi) h(x) * sin((n*pi*x)/pi) dx) två udda funktioner, udda * udda = jämn funktion

Detta ger =) 2* (int(0 till pi) (9+x) * sin((n*pi*x)/pi) dx)

När jag sedan integrerar det här får jag ett oerhört oroväckande uttryck som får mig att tro jag snurrat till det rejält. Någon som kan ge mig en knuff i rätt riktning?

Edit: Skrev om integralerna så att ni slipper lösa ett chiffer för att förstå uppgiften.
Senast redigerad av Helmutan 2012-05-23 kl. 00:24.
Citera
2012-05-23, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helmutan
Har problem med en fourierserie! Har börjat tråckla lite själv men är inte helt säker på att jag är på rätt spår!

h(x) = {9+x , 0<x<pi
-9+x , -pi<x<0}

h(x) = h(x+2pi) =) Perioden 2L = 2pi =) L=pi

Jag började med att plotta h(x) och noterade att det var en udda funktion.
___________pi
a0 = 1/2pi * S h(x)dx = 0 ty områdena i funktionen h(x) tar ut varandra.
___________-pi
--------------pi
an = 1/pi * S h(x)*cos((n*pi*x)/pi) dx = 0 för n >= 1 ty h(x) är en udda fnkt och cos är en jämn
__________-pi
funktion.
__________pi
bn = 1/pi * S h(x) * sin((n*pi*x)/pi) dx två udda funktioner, udda * udda = jämn funktion
_________-pi
______________pi
Detta ger =) 2* S (9+x) * sin((n*pi*x)/pi) dx
______________0
När jag sedan integrerar det här får jag ett oerhört oroväckande uttryck som får mig att tro jag snurrat till det rejält. Någon som kan ge mig en knuff i rätt riktning?

Ditt sätt att skriva integraler på är ganska förvirrande.
Skriv om integralen till 2* int(0 till pi) ((9+x) * sin((n*x)/) )dx. Det var onödigt att ha med pi i sinusfunktionen eftersom ditt intervall är mellan -pi och pi. Du kan använda partiell integrering för att integrera x*sin(nx). Annars ser väl det hela ok ut.

edit: eller just, jag tror du glömt ett pi utanför integralen. Det bör väl stå 2/pi som faktor där utanför.
Senast redigerad av bretteur 2012-05-23 kl. 00:27.
Citera
2012-05-23, 00:39
Medlem
Hej, skulle nån vilja förklara för mig steg för steg vad som händer här:

lim(n-->inf) ((-1)^n n sin 1/n) = lim(n-->inf) sin(1/n)/(1/n) = lim(x-->0+) (sin x)/x = 1

Tack!
Citera
2012-05-23, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bretteur
Ditt sätt att skriva integraler på är ganska förvirrande.
Skriv om integralen till 2* int(0 till pi) ((9+x) * sin((n*x)/) )dx. Det var onödigt att ha med pi i sinusfunktionen eftersom ditt intervall är mellan -pi och pi. Du kan använda partiell integrering för att integrera x*sin(nx). Annars ser väl det hela ok ut.

edit: eller just, jag tror du glömt ett pi utanför integralen. Det bör väl stå 2/pi som faktor där utanför.

Tack för hjälpen bretteur!

Detta ger mig bn koefficenten = 2 * ((9*n + sin(pi*n) - (9+pi)*n*cos(pi*n))/ (pi*n^2)) måste jag förenkla denna på något sätt nu?

Eller har jag nu löst uppgiften och får Fourier serien

h(x) = Sum(n=1 till oo) (2 * ((9*n + sin(pi*n) - (9+pi)*n*cos(pi*n))/ (pi*n^2)) * sin((n*pi)/pi)*x)
Citera
2012-05-23, 01:09
Medlem
Hej på er!

Jag skulle vilja veta hur man beräknar en approximativ fördelning för volymen av en cylinder baserat på fördelningarna för höjden och basytans omkrets.

Säg att höjden är normalfördelad med väntevärdet 14,9 cm och standardavvikelsen 2,1 cm. Omkretsen på basytan är normalfördelad med väntevärdet 12,6 cm och standardavvikelsen 1,3 cm. Korrelationen mellan dessa uppskattas till 0,8.

Från höjd och omkrets beräknas ju volymen som:

(höjden * omkrets^2) / (4 * pi).

Så jag antar att väntevärdena enkelt kan sättas samman med samma formel och ge volymens väntevärde som 188 cm^3.

Men hur beräknar man standardavvikelsen? Omkretsen förkommer ju två gånger i formeln, så jag antar att man först måste beräkna en fördelning för dess kvadrat, om det inte finns en bra formel för att gångra samman tre fördelningar?

Snälla bullen, hjälp mig, och låt er inte avskräckas av storheternas implikationer.

Redigering:
Ok, så E(XY) = korr(X,Y)*sigma-X*sigma-Y + E(X)*E(Y). Detta måste göras för omkretsen^2 samt för höjden*omkretsen^2. För omkretsen är dock korr = 1. Konstanterna är dock linjära. Tror jag.

Aha, det blir en ny fördelning av omkretsen^2, för vilken jag måste ha en standardavvikelse. Så det stannar redan där. Attans.
Senast redigerad av Punggung 2012-05-23 kl. 01:45.
Citera
2012-05-23, 01:15
Medlem
DrDownss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wd50
Hej, skulle nån vilja förklara för mig steg för steg vad som händer här:

lim(n-->inf) ((-1)^n n sin 1/n) = lim(n-->inf) sin(1/n)/(1/n) = lim(x-->0+) (sin x)/x = 1

Tack!

Hmm, ser lite konstig ut. Om jag förstår det rätt så står det lim n→∞ ((-1ⁿ)*n*sin(1/n) vilken kommer växla mellan positivt och negativt. Alltså finns det två gränsvärden.

Om vi bortser från (-1)ⁿ är ju n * sin(1/n) = sin(1/n)/(1/n), då n går mot oändligheten går 1/n mot 0 (1/n = x; lim n→∞ (1/n) = lim x→0⁺ (x) ). alltså lim x→0⁺ sin(x)/x = 1 som är ett standardgränsvärde som jag inte orkar bevisa men googla limes sinx/x.
Citera
2012-05-23, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helmutan
Tack för hjälpen bretteur!

Detta ger mig bn koefficenten = 2 * ((9*n + sin(pi*n) - (9+pi)*n*cos(pi*n))/ (pi*n^2)) måste jag förenkla denna på något sätt nu?

Eller har jag nu löst uppgiften och får Fourier serien

h(x) = Sum(n=1 till oo) (2 * ((9*n + sin(pi*n) - (9+pi)*n*cos(pi*n))/ (pi*n^2)) * sin((n*pi)/pi)*x)
vilka värden kan sin(pi*n) anta för n = 0,1,2,...? Vilka värden kan cos(pi*n) anta? Man bör alltid förenkla en bit till.
Citera
2012-05-23, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDowns
Hmm, ser lite konstig ut. Om jag förstår det rätt så står det lim n→∞ ((-1ⁿ)*n*sin(1/n) vilken kommer växla mellan positivt och negativt. Alltså finns det två gränsvärden.

Om vi bortser från (-1)ⁿ är ju n * sin(1/n) = sin(1/n)/(1/n), då n går mot oändligheten går 1/n mot 0 (1/n = x; lim n→∞ (1/n) = lim x→0⁺ (x) ). alltså lim x→0⁺ sin(x)/x = 1 som är ett standardgränsvärde som jag inte orkar bevisa men googla limes sinx/x.

Tack, fattade nu. På nåt sätt var det bytet 1/n=x som rörde till det. Det sista gränsvärdet känner jag till! Ty n goodnight!
Citera
2012-05-23, 10:26
Medlem
R = {(1,1),(2,2),(2,1),(1,2),(3,3),(4,4),(5,5),(4,5),( 5,4),(6,6)}

Är en ekvivalensrelation på mängden
A = {1,2,3,4,5,6}

a) Bestämt alla ekvivalensklasser

b)Vilka Partion av A ger R upphov till?

Har jag ens fattat begreppet rätt?
En partion är en del utav A så att
Unionen av alla a som tillhör A = A och snittet av alla a som tillhör A är tomt?

Men hur hittar jag partionerna? och klasserna för den delen?

Förklara gärna vad som är en klass och hur man får reda på hur många klasser det finns!
Tack!
Citera
2012-05-23, 10:37
Medlem
Behöver lite hjälp här inför nationella i matte c.

Lös ekvationen

X^3-x(8x-16)=0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in