2012-03-22, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faciteus
Jag fick också det men det är INTE rätt!!!

Citat:
Ursprungligen postat av vulkano
Tror att det kan vara:

(372-105)+(223-105)+105=490
Det är rätt.
Hur man kan se det: A är mängden av studenter som läst geografi, B är mängden av studenter son läst historia. A+B = 372 +223. Men eftersom dem inte är disjunkta så räknas snittet mellan dem två gånger, därför måste vi dra bort snittet en gång.
Om du inte hänger med så rita venndiagram, dvs två cirklar som skär varandra, där dem skärs räknas med två gånger när vi räknar ihop A + B.
Citera
2012-03-22, 20:13
Medlem
1. En bil ska köra om en långtradare med längden 24 m. Bilen håller hastigheten 100km/h medan långtradarens hastighet är 80 km/h. Hur lång tid tar det för bilen att köra om långtradaren om omkörningen startar 25 m bakom långtradaren och slutar 40 m framför?

2. Hur lång är bromssträckan för en bil med massan 1400 kg och hastigheten 100 km/h på torr asfalt. Friktionstalet mellan däcken och asfalten är 0,8

3. Fartygen A o B kör sträckan Åbo-Mariehamn tur-retur på så sätt, att A håller konstant hastighet 9 knop hela resan medan B kör Åbo-Mariehamn med hastigheten 10 knop och Mariehamn med hastigheten 8 knop. Vilket av fartygen avverkar tur-returresan snabbare? Hur många procent längre tid använder det långsammare fartyget? 1 knop är 1,852 km/h

4. Geparen är det snabbaste däggdjuret. Från stillastående till 100 km/h på tre sekunder. Geparden kan hålla topphastigheten 114 km/h i 60 sek, varefter den måste vila. Presentera denna rörelse med hjälp av (t,s) och (t,v)-diagram

Jag är sjuukt dålig på matte så det skulle vara kul om någon kunde hjälpa mig
Citera
2012-03-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anton mordaren
Låt r vara den rest som erhålls när ett kvadrattal divideras med 4 (0 ≤ r < 4). Vilka värden är möjliga för r?

Hur börjar jag här? Vill gärna inte ha svaret levererat utan bara en liten knuff i rätt riktning
x^2 = x*x. Kolla olika fallen då vi delar x med 4!
Citera
2012-03-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gauss-jordan
x^2 = x*x. Kolla olika fallen då vi delar x med 4!
Alltså vi delar med 4, inte 4! :-P
Citera
2012-03-22, 20:58
Medlem
muminporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolvaag0
du utelämnade ju tyvärr lite viktig information, fick googla för o pussla ihop det... det du borde börjat med är att påstå att en sådan mängd K existerar och att den dessutom är kompakt (enligt en sats från nån gubbe som hette Besicovitch...). Då måste D(f) betyda mängden diskontinuitetspunkter till f, och f kan bara vara diskontinuerlig i randpunkter till K_0, men randpunkterna till K_0 är en delmängd av K eftersom K är sluten. (jag kan förklara detta mer ingående sen om det behövs)
varför D(f) har mått <= m(K)=0 och f är därmed riemannintegrerbar i R^2 (detta behöver också referera till en sats, tex nån som liknar thm 1.8 i http://www.math.duke.edu/~wka/math103/int.pdf, (notera att f är noll utanför någon stor rektangel A=[a,b]x[c,d] eftersom K är kompakt))

Poängen är att man utgår ifrån att en sådan mängd K så kan man dra följande slutsatser. Tack för svaret! Detta är grunden som byggde teorin om Besicovitchmängder och bland annat lösningen till Kakeyas "needle problem".
Citera
2012-03-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gauss-jordan
Det är rätt.
Hur man kan se det: A är mängden av studenter som läst geografi, B är mängden av studenter son läst historia. A+B = 372 +223. Men eftersom dem inte är disjunkta så räknas snittet mellan dem två gånger, därför måste vi dra bort snittet en gång.
Om du inte hänger med så rita venndiagram, dvs två cirklar som skär varandra, där dem skärs räknas med två gånger när vi räknar ihop A + B.

Ja, det stämmer. Jag tolkade "antingen" som det ena eller det andra, men inte båda. Tydligen så var det så de menade med frågan.
Citera
2012-03-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anton mordaren
Låt r vara den rest som erhålls när ett kvadrattal divideras med 4 (0 ≤ r < 4). Vilka värden är möjliga för r?

Hur börjar jag här? Vill gärna inte ha svaret levererat utan bara en liten knuff i rätt riktning
Du kan börja med att testa. Vilka rester ger kvadrattalen 0, 1, 4, 9, 16, 25, 36, 49, 64, 81, 100 vid division med 4?
Citera
2012-03-22, 21:48
Medlem
Knutbollens avatar
Hej!
Jag har två korta frågor som jag inte kan lösa.

1

En konisk behållare fylls på med vatten. Diagrammet visar hur vattennivåns höjd h i centimeter beror av t tiden i sekunder.

a) Det tar 100 sekunder att fylla behållaren. Med vilken medelhastighet ökar vattennivåns höjd h under tidsperioden 10 ≤ t ≤ 100?

Jag får fram 0,25 men det kan väl inte stämma då funktionen är stigande?

2.
V = b^2/36 * ( B -4B/6)

Obs: Det är bara -4B som är dividerat med 6 i parentesen.

Hur får jag fram V (volymen)?

Är tacksam för all hjälp jag kan få =)

Mvh
Senast redigerad av Knutbollen 2012-03-22 kl. 22:12.
Citera
2012-03-22, 22:07
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutbollen
Hej!

En konisk behållare fylls på med vatten. Diagrammet visar hur vattennivåns höjd h i centimeter beror av t tiden i sekunder.

a) Det tar 100 sekunder att fylla behållaren. Med vilken medelhastighet ökar vattennivåns höjd h under tidsperioden 10 ≤ t ≤ 100?

Jag får fram 0,25 men det kan väl inte stämma då grafen är stigande?
Har du någon bild?
Citera
2012-03-22, 22:14
Medlem
Knutbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Har du någon bild?

Yes det har jag =)

Det är uppgift 9 ur det nationella provet för Matte C vt 2011.

http://matteboken.se/lektioner/ladda-ner/nationella-prov-matematik-gymnasiet
Citera
2012-03-22, 22:18
Medlem
screamerns avatar
Är inne på tillämpningar nu.

Ett företag kan producera n enheter för (1000 + 20n + 0,2n^2) kr. Hur många enheter kan man producera för 1600 kr?

Antar att man vill n^2 ensamt, så jag delar allting med 0,2 och får detta:

5000+100n+n^2

Vet dock inte om det är rätt sätt att göra det på eller hur jag går vidare.
Citera
2012-03-22, 22:40
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutbollen
Yes det har jag =)

Det är uppgift 9 ur det nationella provet för Matte C vt 2011.

http://matteboken.se/lektioner/ladda-ner/nationella-prov-matematik-gymnasiet
http://www.matteguiden.se/matte-c/derivata/andringskvot/

Eller läs i din matematikbok om "differenskvot" eller "ändringskvot". Använd det för att lösa uppgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in