2012-05-06, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
ln(x) och e^x är varandras inverser. På den första tar du exponenten på båda sidor och får x/2 = e^3 <=> x = 2e^3, och på den andra börjar du med att dividera båda led med 3 och tar sedan logaritmen av båda sidor och får x = ln1.

Förstod inte riktig den andra, ska jag dela 3e^x=3 båda sidorna? Då får jag e^x=1 och tar sedan ut x=ln1?
Citera
2012-05-07, 00:40
Medlem
spudwishs avatar
Finns det nån allmän princip för att beräkna dimension av vektorrum? Jag vill räkna ut dimensionen för k[x,y]/(f1,f2) där f1,f2 inte har några gemensamma faktorer. Har kollat i min gamla lin.alg.bok och där står inte heller ett enda ord om hur man ska räkna ut det.
Citera
2012-05-07, 00:41
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Finns det nån allmän princip för att beräkna dimension av vektorrum? Jag vill räkna ut dimensionen för k[x,y]/(f1,f2) där f1,f2 inte har några gemensamma faktorer. Har kollat i min gamla lin.alg.bok och där står inte heller ett enda ord om hur man ska räkna ut det.
Definitionen av dimension är ju antalet vektorer i en bas. Försök konstruera en bas för vektorrumet? Eller hitta en isomorfi till något vektorrum som du vet dimensionen på. Isomorfier bevarar ju dimension.
Citera
2012-05-07, 09:36
Medlem
Har nu börjat läsa upp matte b och matte c och har fastnat på en väldigt simpel uppgift..

Kan någon bara berätta en struktur hur man räknar ut istället för svaret? Vill inte kopiera, vill lära mig.

"Kalle har dubbelt så stor veckopeng som Pelle. Stina får 20 kr mer än Pelle. Tillsammans får de tre syskonen 300 kr i veckan. Hur mycket får Pelle?"
Citera
2012-05-07, 10:10
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamela
Förstod inte riktig den andra, ska jag dela 3e^x=3 båda sidorna? Då får jag e^x=1 och tar sedan ut x=ln1?
Korrekt uppfattat. Och ln1 = 0, som MrRosa nämnde.
Citat:
Ursprungligen postat av Oea
Har nu börjat läsa upp matte b och matte c och har fastnat på en väldigt simpel uppgift..

Kan någon bara berätta en struktur hur man räknar ut istället för svaret? Vill inte kopiera, vill lära mig.

"Kalle har dubbelt så stor veckopeng som Pelle. Stina får 20 kr mer än Pelle. Tillsammans får de tre syskonen 300 kr i veckan. Hur mycket får Pelle?"
Kalla en av personernas pengar, förslagsvis Pelles, för x. Hitta sen uttryck för Kalles och Stinas pengar i termer om x. Skriv sen meningen "Tillsammans får de..." som en ekvation och lös för x.
Citera
2012-05-07, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate

Kalla en av personernas pengar, förslagsvis Pelles, för x. Hitta sen uttryck för Kalles och Stinas pengar i termer om x. Skriv sen meningen "Tillsammans får de..." som en ekvation och lös för x.

Så,

Pelle X
Kalle X*2
Stina X*2+20?

x+x*2+x*2+20=300
5x+20=300
5x=280
x=56?

Förlåt men jag är inte bra på matte så antagligen är detta helt fel. Läser på distans på komvux så har inte tillgång till lärare och alla mina vänner är i skolan.

EDIT: Såg att detta var rent åt helvete då svarsalternativen var
a. 100 kr
b. 80 kr
c. 70 kr
d. 140 kr

Vad kallas denna typen av uppgifter så jag kan kolla upp det i min mattebok/matteboken.se?

EDIT2: Kommer detta fungera i längden så som jag gjorde nu?

Antog att Pelle fick 70 och efter det slog jag på miniräknaren 70(Pelle x)+90(Stina x+20)+140(Kalle x*2) = 300

EDIT3: Förstår nu hur det fungerar efter funderat lite på det.

x+2x+x+20=300
4x+20=300
4x=280
x=70

Matte är kul!
Senast redigerad av Oea 2012-05-07 kl. 10:31.
Citera
2012-05-07, 10:18
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
3e^x=3

Hur?

Citat:
Ja du delar med 3 på båda sidor
3*e^x=3
e^x=1
e^x=e^ln1
Samma bas och injektiv, alltså kan man sätta exponenterna lika med varandra.
x=ln1
ln1=0, alltså är x=0.
Citera
2012-05-07, 11:28
Medlem
Ringen begränsas av två koncentriska cirklar. Ringens bredd är 8,0 m och yttre cirkeln har diametern 46 m. Vad är ringens area?
Citera
2012-05-07, 11:48
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e-l
Ringen begränsas av två koncentriska cirklar. Ringens bredd är 8,0 m och yttre cirkeln har diametern 46 m. Vad är ringens area?
Ringens area är yttre cirkelns area minus inre cirkelns area. I det här fallet A=23^2*pi-(23-8)^2*pi=304*pi m^2
Citera
2012-05-07, 16:58
Medlem
Resorbs avatar
Behöver hjälp med några uppgifter. Vore trevligt om man förklarade så mycket som möjligt, derivering och komplicerad ekvationslösning(när logaritmer är inblandade) är en stor svag punkt för mig, var länge sen jag höll på med det och lärde det mig aldrig ordentligt.

Lös ekvationen y' = 0 om

a) y = x * e^-0.4x

här vet jag t.ex. inte om man ska använda produktregeln eller inte. Samt vet jag inte riktigt hur man skulle lösa en ekvation med e.

b) y = x / 1 + x^2

c) y = x^3 - 4x^2 + 13x

Här vet jag att derivatan blir 3x^2 - 8x - 13, och i princip vet jag hur man löser det, men vad gör man när det är en koefficient framför x som här? På grafen ser man att kurvan inte når x axeln, vilket betyder att ekvationer saknar rötter för y = 0, men hur kan man se det utan att rita en graf?
Citera
2012-05-07, 17:08
Medlem
Saddl3rs avatar
Mängden föroreningar y enheter i en sjö avtar enligt differentialekvationen dy/dt= -0.4y där t är tiden i år.

Visa att y= A * e^(-0.4t) är en lösning.

Jag får bara derivatan till -0.4A/e^(0.4t)?

gooby pls
Senast redigerad av Saddl3r 2012-05-07 kl. 17:21.
Citera
2012-05-07, 17:22
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resorb
Behöver hjälp med några uppgifter. Vore trevligt om man förklarade så mycket som möjligt, derivering och komplicerad ekvationslösning(när logaritmer är inblandade) är en stor svag punkt för mig, var länge sen jag höll på med det och lärde det mig aldrig ordentligt.

Lös ekvationen y' = 0 om

a) y = x * e^-0.4x

här vet jag t.ex. inte om man ska använda produktregeln eller inte. Samt vet jag inte riktigt hur man skulle lösa en ekvation med e.
Jepp, produktregeln ska du använda där. När det gäller e så finns det bara en regel du behöver: Om y = C*e^(kx) så är y' = C*k*e^(kx).

Citat:
b) y = x / 1 + x^2
Som du har skrivit den så blir derivatan kort och gott 1 + 2x. Men jag misstänker att du menar y = x/(1+x^2), i vilket fall du bör använda kvotregeln: (f/g)' = (f'g - fg')/g^2, med f = x, g = 1+x^2.

Citat:
c) y = x^3 - 4x^2 + 13x

Här vet jag att derivatan blir 3x^2 - 8x - 13, och i princip vet jag hur man löser det, men vad gör man när det är en koefficient framför x som här? På grafen ser man att kurvan inte når x axeln, vilket betyder att ekvationer saknar rötter för y = 0, men hur kan man se det utan att rita en graf?
Du ska inte lösa y = 0, du ska lösa y' = 0. Och vad du gör är att du börjar med att dividera varje term med 3, så att du får bort koefficienten framför x^2.

Citat:
Ursprungligen postat av Saddl3r
Mängden föroreningar y enheter i en sjö avtar enligt differentialekvationen dy/dt= -0.4y där t är tiden i år.

Visa att y= A * e^(-0.4t) är en lösning.

Jag får det bara derivatan till -0.4A/e^(0.4t)?

gooby pls
Precis, det blir derivatan, och den kan skrivas om till -0,4Ae^(-0,4t). Från detta bör du se att dy/dt = -0,4y.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in