Citat:
Ursprungligen postat av Resorb
Behöver hjälp med några uppgifter. Vore trevligt om man förklarade så mycket som möjligt, derivering och komplicerad ekvationslösning(när logaritmer är inblandade) är en stor svag punkt för mig, var länge sen jag höll på med det och lärde det mig aldrig ordentligt.
Lös ekvationen y' = 0 om
a) y = x * e^-0.4x
här vet jag t.ex. inte om man ska använda produktregeln eller inte. Samt vet jag inte riktigt hur man skulle lösa en ekvation med e.
Jepp, produktregeln ska du använda där. När det gäller e så finns det bara en regel du behöver: Om y = C*e^(kx) så är y' = C*k*e^(kx).
Citat:
b) y = x / 1 + x^2
Som du har skrivit den så blir derivatan kort och gott 1 + 2x. Men jag misstänker att du menar y = x/(1+x^2), i vilket fall du bör använda kvotregeln: (f/g)' = (f'g - fg')/g^2, med f = x, g = 1+x^2.
Citat:
c) y = x^3 - 4x^2 + 13x
Här vet jag att derivatan blir 3x^2 - 8x - 13, och i princip vet jag hur man löser det, men vad gör man när det är en koefficient framför x som här? På grafen ser man att kurvan inte når x axeln, vilket betyder att ekvationer saknar rötter för y = 0, men hur kan man se det utan att rita en graf?
Du ska inte lösa y = 0, du ska lösa y' = 0. Och vad du gör är att du börjar med att dividera varje term med 3, så att du får bort koefficienten framför x^2.
Citat:
Ursprungligen postat av Saddl3r
Mängden föroreningar y enheter i en sjö avtar enligt differentialekvationen dy/dt= -0.4y där t är tiden i år.
Visa att y= A * e^(-0.4t) är en lösning.
Jag får det bara derivatan till -0.4A/e^(0.4t)?
gooby pls
Precis, det blir derivatan, och den kan skrivas om till -0,4Ae^(-0,4t). Från detta bör du se att dy/dt = -0,4y.