2012-08-24, 14:33
Medlem
Bidrag

Hej!
Jag ska börja studera och får totalt 8920 kronor per månad. Min pojkvän jobbar med ett ostabilt jobb där han blir inringd vid behov, vilket nästan är aldrig. Vi har en hyra på 5000 att betala varje månad. Någon som har tips på bidrag vi kan söka? Bostadsbidrag får vi inte då vi tjänar för mycket per år tillsammans.

Tacksam över mer hjälp än tjafs om att hitta bättre jobb.

/Hanna
Citera
2012-08-24, 14:35
Medlem
Be din pojkvän att skaffa ett ordentligt jobb. Hur kan ni ens tänka på att bli bidragskramare istället för att han ska ta och skaffa sig ett nytt/ett till jobb? Riktiga sossefasoner.
Citera
2012-08-24, 14:36
Medlem
Conceptions avatar
Får ni inte ens bostadsbidrag så finns det inga andra bidrag att söka.

Det enda jag kan tänka mig är stipendium men det kräver ofta en motprestation från er sida.
Citera
2012-08-24, 14:46
Medlem
PeaceImmortals avatar
Hej
Jag pluggade för 5 månader sedan men så hade inte jag pluggat tillräckligt och jag fattade att jag skulle få avslag nu i augusti. Så jag bunkra upp med pengar så jag skulle klara mig 5-6 månader och började söka arbete.

Sedan 3 månader tillbaka är jag inskriven på arbetsförmedlingen så jag får 2 500 kr ifrån a-kassa eller om man kallar det ungdomsgaranti.

Jag undrar... vad ska jag göra sen när pengarna tar slut om ett par månader? Det går inte att leva på 2 500 kr med en hyra på 3 000 kr + räkningar. Det går ett drygt halvår till men det kommer ju ta slut så småningom.

Kan man inte få arbete som ung och pengarna tar slut så blir man tyvärr socialfall?
Är enda svaret att söka arbete som en galning?

Jag skulle gladeligen jobba för 12 000 i månaden, det vore nog min önskedröm. Jag kan gå på knäna och ha en skylt runt halsen som det står tillfällig slav på samtidigt. Snart tror jag ska sälja mig till äldre herrar som vill nyttja min nedre del.
Senast redigerad av PeaceImmortal 2012-08-24 kl. 14:51.
Citera
2012-08-24, 16:19
Medlem
Sjukskriven utan rätt till försörjning från varken a-kassa eller andra dylikheter så går jag nu till soc och blev beviljad pengar för denna månad. I vanliga fall när jag fått försörjningsstöd så har jag fått pengar 24 om 25 infaller på en lördag, men inga pengar är inne so far. Någon som vet om det är så att man får på måndagen istället nuförtiden?
Citera
2012-08-24, 17:42
Medlem
gato12s avatar
Man måste tydligen vara inskriven som arbetssökande på AF i en månad innan det kan bli tal om något bidrag...?

Aldrig hört talas om förut.

Och om man verkligen har noll kronor ska man alltså tvingas svälta i en månad först...?
Citera
2012-08-24, 17:43
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceImmortal
Kan man inte få arbete som ung och pengarna tar slut så blir man tyvärr socialfall?
Är enda svaret att söka arbete som en galning?
Du kan förmodligen få en del bostadsbidrag nu också om du är under 28 år.
Kan vara bra att inte ha dina pengar på vanliga kontot eftersom socialen kollar tillbaka flera månader där och har du levt över existensminimum drar dom av det, ett alternativ är att sätta in pengarna på ett SpendOn presentkort med MasterCard. Du måste också lämna in listor på de jobb du sökt i varje fall senaste månaden då du behöver socialbidrag.

Eftersom du pluggade senast så kan du bara få socialbidrag för man måste ha jobbat minst ett år och varit medlem hos A-Kassan innan man blir arbetslös för att få det.
Citera
2012-08-24, 20:39
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Man måste tydligen vara inskriven som arbetssökande på AF i en månad innan det kan bli tal om något bidrag...?

Aldrig hört talas om förut.

Och om man verkligen har noll kronor ska man alltså tvingas svälta i en månad först...?

Man ska kunna skriva in sig på Arbetsförmedlingen och sedan söka försörjninsstöd samma dag. Det viktiga är att man är inskriven, inte att man har varit inskriven minst 1 månad (eller en viss tid överhuvudtaget)

Har man verkligen 0 kronor och behöver pengar till mat för att inte svälta så kan man få matpengar. Det kan handla om matkuponger som endast kan användas i valfri ICA-butik, eller så får man kontanter.

Man kan bli nekad och därmed stå utan pengar i en hel månad, men man ska inte få avslag bara för att man inte har varit inskriven en viss period på AF.
Citera
2012-08-24, 20:42
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscen
Sjukskriven utan rätt till försörjning från varken a-kassa eller andra dylikheter så går jag nu till soc och blev beviljad pengar för denna månad. I vanliga fall när jag fått försörjningsstöd så har jag fått pengar 24 om 25 infaller på en lördag, men inga pengar är inne so far. Någon som vet om det är så att man får på måndagen istället nuförtiden?

Det är väldigt olika beroende på kommun. Kommuner kan ha fasta utbetalningsdagar (tex att pengarna alltid kommer den 25:e om det är en vardag), eller så har man varierande utbetalningdagar beroende på när ansökan kom in. Då är det vanligt att man får pengarna inom 1-2 veckor efter inlämnad ansökan.

Så svårt att säga hur det är i just din kommun.
Citera
2012-08-24, 21:54
Medlem
Passar på att fråga här

Måste jag gå på soc om jag är arbetslös men sjuk (fobier/depression/OCD) eller kan jag få pengar från något annat ?

Har aldrig jobbat mer än 4 månader i följd , har ingen utbildning/skola osv

VILL inte leva på soc dock
Citera
2012-08-24, 22:37
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemartes
Passar på att fråga här

Måste jag gå på soc om jag är arbetslös men sjuk (fobier/depression/OCD) eller kan jag få pengar från något annat ?

Har aldrig jobbat mer än 4 månader i följd , har ingen utbildning/skola osv

VILL inte leva på soc dock

Om du inte är berättigad till sjukpenning eller aktivitetsersättning, så kan socialbidrag vara ett alternativ.
Citera
2012-08-24, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Om du inte är berättigad till sjukpenning eller aktivitetsersättning, så kan socialbidrag vara ett alternativ.

Hur vet jag om jag är berättigad till sjukpenning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in