2013-06-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Har gått runt och varit glad för att ha lite pengar att kunna göra nåt kul för...typ köpa ett par springskor iaf.

men men, man ska väl inte ha det för trevligt som bidragstagare.

Du har 500 kronor till kläder och skor varje månad, lite pengar till nöje. Du får göra som alla andra låginkomsttagare, och lägga undan för att ha råd. Varje månad kan du inte köpa skor.

Självfallet räknas det in, precis som lottovinster etc.
Citera
2013-06-13, 19:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Har gått runt och varit glad för att ha lite pengar att kunna göra nåt kul för...typ köpa ett par springskor iaf.

Det är vad som alltid har gällt för alla som lever på soc.

Man kan inte ens få en slant till/jul födelsedagen om man inte får det kontant.
Citera
2013-06-13, 19:18
Medlem
Vilka papper är det som soc kräver och hur lång tid tar det att få det beviljat , säg om jag söker runt den 15e hinner man få pengar till hyran den 25e då?
Citera
2013-06-13, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av promannen
Vilka papper är det som soc kräver och hur lång tid tar det att få det beviljat , säg om jag söker runt den 15e hinner man få pengar till hyran den 25e då?

Inte troligt om du söker för första gången.
Citera
2013-06-13, 19:34
Medlem
Crap då får man nog ta ett lån sen söka jobb som fan!
Citera
2013-06-13, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av promannen
Crap då får man nog ta ett lån sen söka jobb som fan!

Det är naturligt så att du ska lämna in, lämnar du in ska du beviljas pengar från dagen då du lämnar in, om du är beviljad. Tidsgränser är naturligtvis olika beroende på kommun du bor, i bland har en ju tur med så.
Citera
2013-06-13, 21:12
Medlem
Skampis avatar
Citat:

Nej, det är inte meningen att det ska vara TREVLIGT att gå på socialbidrag, det ska vara den absolut sista möjligheten för en att ha en okej nivå på sin ekonomi. När du själv får ett jobb och ser ett antal tusenlappar försvinna i skatt varje månad - kommer du le glatt åt alla bidragsfuskare som köper kläder/drinkar/semesterresor för de pengar du har jobbat ihop?
Citera
2013-06-14, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är väl pengar du kan handla för? Varför ska dom så inte användas?

Men det är ju pengar du får tillbaka för att du har betalat för mycket skatt. Visste du inte det?
Citera
2013-06-14, 03:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jungleboy2
Men det är ju pengar du får tillbaka för att du har betalat för mycket skatt. Visste du inte det?

Vad spelar det för roll? Det är pengar du kan leva för och då behöver du inte socialbidrag.
Citera
2013-06-14, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vad spelar det för roll? Det är pengar du kan leva för och då behöver du inte socialbidrag.

Visst, du har rätt. Feltänk av mig. Men eftersom nivåerna och hela systemet är så kränkande, så tycker jag det är rätt att ta, fuska och roffa åt sig - vad man kan. Jag gör det själv, då de kränkte min flickvän. Lägre nivåer går ju inte att ha, då blir det upplopp osv. Och det är ännu dyrare för kommunen i slutändan. Men netto, är det nog redan nu "dyrare" för kommunen än alternativet att höja liiite. Faktiskt. För bitterheten och kränkningarna glömmer de utsatta aldrig.
Citera
2013-06-14, 12:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jungleboy2
Visst, du har rätt. Feltänk av mig. Men eftersom nivåerna och hela systemet är så kränkande, så tycker jag det är rätt att ta, fuska och roffa åt sig - vad man kan. Jag gör det själv, då de kränkte min flickvän. Lägre nivåer går ju inte att ha, då blir det upplopp osv. Och det är ännu dyrare för kommunen i slutändan. Men netto, är det nog redan nu "dyrare" för kommunen än alternativet att höja liiite. Faktiskt. För bitterheten och kränkningarna glömmer de utsatta aldrig.

Efter 15år på soc så vet jag ganska väl hur det känns.

För sjuk för ett jobb enl arbetsgivare och AF, fullt arbetsför enl FK.
Enl dom så skulle jag ju kunna jobba om jag har anpassat arbete (anpassad arbetsstation, anpassade uppgifter och möjlighet att kunna gå irån och vila vid behov pga smärtor och AS utmattning av sociala situationer) särskild handledning (framförallt hjälp med organisering och upplägg av upgifter mm pga AS) osv osv så dom anser mig vara 100% arbetsför, men jobbet med anpassningen jag skulle behöva existerar inte så hej hej Soc...
Citera
2013-06-14, 18:08
Medlem
Jag vågar inte ringa Soc , vågar inte visa dem mina kontoutdrag där man har massa depositioner till spelsidor , och annat idiotiskt - försöker låna cash av nån .... men det känns också hopplöst....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in