2012-08-24, 23:43
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemartes
Hur vet jag om jag är berättigad till sjukpenning

Eftersom du är arbetslös är du inte berättigad till sjukpenning. Man ska ha ett arbete utan att kunna arbeta pga sjukdom. Efter 14 dagar så ska man få sjukpenning. Första dagen är karensdag, resterade dagar fram till dag 14 så betalar arbetsgivaren ut 80 % av lönen.

Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som är ung och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.
Citera
2012-08-26, 14:11
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Skrev in mig på arbetförmedlingen för några dagar sedan. (Är utbildad högskoleingenjör). Jag har inget jobb eller inkomst längre, vad ska jag ta mig till? Kvinnan på AF hänvisade mig till soc!? för att kunna betala min hyra och mina räkningar (bor ensam). Det känns riktigt jävla pinsamt att gå från att ta examen i Juni iår för att bli socfall i september. Vad ska jag ta mig till? Alla tips mottages!
Citera
2012-08-26, 22:39
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Skrev in mig på arbetförmedlingen för några dagar sedan. (Är utbildad högskoleingenjör). Jag har inget jobb eller inkomst längre, vad ska jag ta mig till? Kvinnan på AF hänvisade mig till soc!? för att kunna betala min hyra och mina räkningar (bor ensam). Det känns riktigt jävla pinsamt att gå från att ta examen i Juni iår för att bli socfall i september. Vad ska jag ta mig till? Alla tips mottages!

Man måste vara inskriven på AF i minst 3 månader innan man kan få ersättning från Arbetsförmedlingen (via Försäkringskassan). Detta gäller om man inte är berättigad till a-kassa eller sjukpenning/aktivitetsersättning såklart. Så behöver du pengar inom en snar framtid, så är det bara socialtjänsten som gäller.
Citera
2012-08-27, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Man måste vara inskriven på AF i minst 3 månader innan man kan få ersättning från Arbetsförmedlingen (via Försäkringskassan). Detta gäller om man inte är berättigad till a-kassa eller sjukpenning/aktivitetsersättning såklart. Så behöver du pengar inom en snar framtid, så är det bara socialtjänsten som gäller.

3 månader gäller dock bara om du är under 25 eller vad jag fattat, annars tror jag det kan ta längre tid, inte säker dock.
Citera
2012-08-27, 00:22
Medlem
Halmbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy

Där gjorde du en tabbe. Du skulle gått till arbetsförmedlingen direkt efter examen. Eller har du haft sommarjobb?

Har du inte a-kassa så kommer du i vilket fall inte få mycket pengar. Runt 3000 i månaden.

Så ja, soc är den enda lösningen till du får ett jobb.

Lycka till, hoppas du får ett jobb inom kort.
Citera
2012-08-27, 10:40
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
3 månader gäller dock bara om du är under 25 eller vad jag fattat, annars tror jag det kan ta längre tid, inte säker dock.

Är man 25 +, så hamnar man i jobbgarantin (är man under 25 så blir det jobbgarantin för unga). Vilket innebär att det inte borde påverka hur lång tid det tar innan man får sina pengar.
Citera
2012-08-27, 10:51
Medlem
Citat:
Är man 25 +, så hamnar man i jobbgarantin (är man under 25 så blir det jobbgarantin för unga). Vilket innebär att det inte borde påverka hur lång tid det tar innan man får sina pengar.

Då har arbetsförmedlingen ljugit mig rätt upp i ansiktet och jag ska kontakta dem nu under dagen!
Citera
2012-08-27, 16:16
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Då har arbetsförmedlingen ljugit mig rätt upp i ansiktet och jag ska kontakta dem nu under dagen!

Det kan vara jag som har fel också, eftersom jag är osäker. Men eftersom du skulle kontakta AF, så borde du ha fått ditt svar.
Citera
2012-08-27, 16:21
Medlem
Citat:
Det kan vara jag som har fel också, eftersom jag är osäker. Men eftersom du skulle kontakta AF, så borde du ha fått ditt svar.

14 månader är det som gäller för jobbgarantin som vuxen tydligen. Helt absurt egentligen.
Citera
2012-08-27, 19:40
Medlem
Nymphadora90s avatar
Hej, letat en stund och hittade inget svar på detta, Dom svar ja vill ha bör vara grundade och baserade på ren fakta, jag letar efter någon som verkligen kan sin sak i ärendet!

Jag är arbetslös och har ingen inkomst, har pratik genom socialen, ingen bostad och hela den biten, just nu boende i min bil.
Har flickvän som jag planerat att flytta in med, men socialen säger då stopp, anledningen till detta säger dom beror på att hon kommer få csn bidrag och detta ska tydligen då räcka till hennes studier mat hyra kläder och allt mitt, hon ska alltså försörja mig på hennes studie bidrag, det jag fick höra på min arbetsplats var då att detta har dom inte rätt till att göra enligt dom allmäna reglerna som finns, jag kan inget om detta och hittar inget om det heller.men tycker det verkar väldigt sjukt att hennes 8600kr ska hålla upp hyra o mat kläder o allt det för två personer!

Nån som har nått bra svar på detta?
Citera
2012-08-27, 20:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nymphadora90
Hej, letat en stund och hittade inget svar på detta, Dom svar ja vill ha bör vara grundade och baserade på ren fakta, jag letar efter någon som verkligen kan sin sak i ärendet!

Jag är arbetslös och har ingen inkomst, har pratik genom socialen, ingen bostad och hela den biten, just nu boende i min bil.
Har flickvän som jag planerat att flytta in med, men socialen säger då stopp, anledningen till detta säger dom beror på att hon kommer få csn bidrag och detta ska tydligen då räcka till hennes studier mat hyra kläder och allt mitt, hon ska alltså försörja mig på hennes studie bidrag, det jag fick höra på min arbetsplats var då att detta har dom inte rätt till att göra enligt dom allmäna reglerna som finns, jag kan inget om detta och hittar inget om det heller.men tycker det verkar väldigt sjukt att hennes 8600kr ska hålla upp hyra o mat kläder o allt det för två personer!

Nån som har nått bra svar på detta?

Om du flyttar in hos henne så får ni gemensam ekonomi (räknas som ett hushåll/sambos), dvs hon ska försörja dig och sedan kan ni söka för ev underskott som blir (nån tusenlapp beroende på hennes hyra osv), soc kan dock inte hindra dig att flytta in hos henne, men det vore en ekonomisk förlust att göra det.

Som sambos så får man ca 7000kr + hyra och el.
Citera
2012-08-27, 23:41
Medlem
Jag har en snabb fråga bara..

Imorn har jag möte på SOC angående nästa utbetalning.
Mötet är tidigt på morgonen och jag har inte haft möjlighet att skriva ut kontoutdrag, och kommer inte att hinna göra det innan mötet heller.
Tror ni att jag kan göra en fuling och bara vara ärlig på SOC som det är och ta med mig min bankdosa och logga in mig på banken där så hon får se kontoutdraget på så vis?
Hon har ju oxå en skrivare så..

Någon som vet nåt om det? Vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in