2011-07-13, 23:49
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennythecop
Vad är det mesta som socialen pungar upp med för lägenhetshyra?
4-5000?
I min kommun är gränsen med särskilda omständigheter som dom kallar det här, 4264:-, och valiga gränsen 3200:-.

4264 är alltså max som går att få öht som ensamstående i min kommun.
Citera
2011-07-19, 21:30
Medlem
anadyes avatar
Ansökte om försörjningstöd förra månaden och fick det utan några som helst problem. Behövde inte skriva ut kontoutdrag eller någonting liknande. Är det lika lätt nu när jag ska söka för aug?
Citera
2011-07-20, 10:06
Medlem
Lieutenants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anadye
Ansökte om försörjningstöd förra månaden och fick det utan några som helst problem. Behövde inte skriva ut kontoutdrag eller någonting liknande. Är det lika lätt nu när jag ska söka för aug?

Jag tror man måste lämna in en lista på sökta jobb?
Citera
2011-07-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lieutenant
Jag tror man måste lämna in en lista på sökta jobb?

Nej, det är inget krav generellt. I vissa kommuner måste man det, men det varierar. Däremot måste man lämna in följande:

- Räkningar (eller kopior på dem) på allt man vill ha extra pengar för. Tex hyra, hemförsäkring och el
- Om man har sökt försörjningsstöd föregående månad, så ska man lämna in kvitto på att hyran etc är betald. Om man nu har fått pengar beviljat till det.
- Kvitton på saker man vill ha extra pengar för. Då får man pengar i efterhand. Det gäller bland annat medicin och läkarvård.
- En ansökningsblankett med ifyllda uppgifter
- Kontoutdrag som visar att man inte har pengar på banken.

Det låter alltså extremt otroligt att anadye lyckas få försörjningsstöd ändå.
Citera
2011-07-20, 17:08
Medlem
anadyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltimora
Nej, det är inget krav generellt. I vissa kommuner måste man det, men det varierar. Däremot måste man lämna in följande:

- Räkningar (eller kopior på dem) på allt man vill ha extra pengar för. Tex hyra, hemförsäkring och el
- Om man har sökt försörjningsstöd föregående månad, så ska man lämna in kvitto på att hyran etc är betald. Om man nu har fått pengar beviljat till det.
- Kvitton på saker man vill ha extra pengar för. Då får man pengar i efterhand. Det gäller bland annat medicin och läkarvård.
- En ansökningsblankett med ifyllda uppgifter
- Kontoutdrag som visar att man inte har pengar på banken.

Det låter alltså extremt otroligt att anadye lyckas få försörjningsstöd ändå.

På lappen jag fyllde i så fanns det ingen information angående att man skulle bifoga kontoutrag. Fyllde även i lite kostnader som jag haft på medicin.
Citera
2011-07-20, 17:39
Medlem
Citat:
På lappen jag fyllde i så fanns det ingen information angående att man skulle bifoga kontoutrag. Fyllde även i lite kostnader som jag haft på medicin.

Så du ser ingen text i stil med: "Kvitton på ansökta utgifter och kontoutdrag på inkomster ska bifogas för att rätten till bistånd ska kunna bedömas. OBS! Vid ofullständiga uppgifter riskerar du att ansökan avslås."? Borde stå långt ner, ovanför raden med datum och underskrift.
Citera
2011-07-20, 17:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Det står ofta inget på lappen utan man informeras av handläggare att man ska bifoga dokumentation för att styrka dom upgifter som lämnats.

Citat:
Så du ser ingen text i stil med: "Kvitton på ansökta utgifter och kontoutdrag på inkomst ska bifogas för att rätten till bistånd ska kunna bedömas. OBS! Vid ofullständiga uppgifter riskerar du att ansökan avslås."? Borde stå långt ner, ovanför raden med datum och underskrift.

Utformningen av lapparna varierar mellan komuner, den infon finns inte på lappen där jag bor utan man informeras om detta av handläggaren i samband med att man söker första gången, efter det antas man veta om det i fortsättningen.
Senast redigerad av Sereena 2011-07-20 kl. 17:41.
Citera
2011-07-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Utformningen av lapparna varierar mellan komuner, den infon finns inte på lappen där jag bor utan man informeras om detta av handläggaren i samband med att man söker första gången, efter det antas man veta om det i fortsättningen.

Myndigheter brukar ju köra med samma blanketter som alla ska använda. Socialtjänsten borde därmed ha samma ansökningsblankett för försörjningsstöd, oavsett kommun?
Citera
2011-07-20, 17:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Myndigheter brukar ju köra med samma blanketter som alla ska använda. Socialtjänsten borde därmed ha samma ansökningsblankett för försörjningsstöd, oavsett kommun?

Det har dom inte, det är inte ens säkert att lappen ser likadan ut mellan olika månader...

Här har dom minst 3 olika lappar.

minst 2 enklare lappar för "trogna kunder" och åtmindstone en mer utförlig lapp för nysökande.

Soc är ju en komunal "myndighet" som styrs lokalt inte rikstäckande centralt.

Några exempel:
Kalix
Söderhamn
Älvsbyn
Avesta
Umeå
Senast redigerad av Sereena 2011-07-20 kl. 17:55.
Citera
2011-07-20, 18:02
Medlem
Jo, sant. Men tänkte på att Socialstyrelsen (tror jag) bestämmer riktlinjer etc angående försörjningsstöd, riksnormen etc. Det är ju detsamma för hela landet. Så trodde att ansökningsblanketterna mer eller mindre skulle se likadana ut.

Vi har för övrigt bara en lapp, och den är detsamma för nybesök som vid återansökan.
Senast redigerad av Baltimora 2011-07-20 kl. 18:06.
Citera
2011-07-20, 18:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jo, sant. Men tänkte på att Socialstyrelsen (tror jag) bestämmer riktlinjer etc angående försörjningsstöd, riksnormen etc. Det är ju detsamma för hela landet. Så trodde att ansökningsblanketterna mer eller mindre skulle se likadana ut.

Dom har samma "grundinformation":

Namn personnummer för alla medlemmar i hushållet
adress
Boendetyp
Arbetssituation/planering
Inkomster
Tillgångar
Utgifter

Försäkran med namnunderskrift
Citera
2011-07-20, 20:52
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag säger bara det - jävla sommarvikarier på socialtjänsten! Vill bara spy åt skiten.

Vår ordinarie kontaktperson är på semester och därför har vi en annan nu som är totalt sönderknarkad i hela kontoret! Hon vill ha kontoutdrag från mitt privatkonto och kapitalkonto, även från min flickväns - från 1 Maj.

Vår ordinarie kontaktperson har sen över ett år tillbaka aldrig velat se våra kapitalkonton men nu jävlar när sommarvikarierna kommer in då ska man ändra helt plötsligt ändra på rutinerna. Dessutom vill dom ha anställningsintyg på min flickvän eftersom hon sommarjobbar men hon är fan ledig nu i sex dagar och har inte fått någon anställningsintyg och därför, med största möjliga jävla marginal så blir våra ~9000 kronor försenade från socialtjänsten.

Var bara tvungen att skriva av mig frustrationen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in