Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
sedan, hur kollar de upp ens boendekostnader osv? räcker det med att man visar sitt något kontrakt? eller ringer de upp och kollar med hyresvärden och sådär? bor nämligen inneboende och vill inte att hon jag bor hos ska veta att jag får soc.
Man får visa upp ett hyreskontrakt och räkning på hyran. Om du betalar för el och hemförsäkring också, så får du visa upp papper på detta också. Sedan ska man kunna bevisa kvitton på att det är betalt. Det är ganska sällan som de ringer till hyresvärden, men det förekommer om socialsekreteraren har någon fundering eller misstänker något.
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
någon som har koll på hur lång tid det tar från att man går till ams till att man får sitt soc? om jag går och skriver in mig på ams idag eller imorgon, hinner jag få bidraget innan nästa månadsskifte då?
sen om någon skulle kunna förklara lite snabbt exakt hur det går till osv så vore jag jättetacksam. vad behöver man göra hos ams och vad behöver man göra hos soc? hur lång tid tar det? måste man gå på en massa möten osv? tänkte gå och skriva in mig idag eller imorgon nämligen.
Svårt att säga. Det är olika rutiner i olika kommuner. Ibland kan det räcka med att man skriver in sig på AF och sedan går till soc så får man pengar inom 1-2 veckor. Ibland tar handläggningen längre tid. Vissa kommuner betalar sedan ut pengar inom 3-4 dagar om ansökan blir beviljad. Andra kommuner har ett fast utbetalningsdatum (brukar vara någon dag under perioden 24-27:e i varje månad). Så även om ens ansökan blir beviljad 2:a mars tex, så får man vänta några veckor på pengarna.
Beror på vad du menar med en massa möten. Du kommer att ha möten med en handläggare på Arbetsförmedlingen. I början kan det vara möten ganska sällan, men efter 3 månader så blir man inskriven i jobbgarantin och då händer det mer. En socialsekreterare kan också vilja ha träffar en gång i månaden innan ens ansökan kan beviljas. Sedan blir det mer sporadiska träffar (ett möte var 3-6:e månad för att uppdatera handlingsplan).
Ungefär så här går det till:
1) Du ringer till socialtjänsten för att boka in tid för möte. Ofta får du svara på några frågor redan i telefon.
2) Du får en tid för möte. Det kan ta allt från några dagar (om man har tur) till 3-4 veckor innan man får komma dit.
3) Inför mötet ska du skriva in dig på AF, om du inte redan är inskriven. Sedan ska du ordna alla papper som krävs. Bland annat hyreskontrakt, olika räkningar ska tas med (elräkning, hyresavi etc, men INTE räkningar som rör annat. Som tex gym eller mobilräkningar).
4) Under mötet samtalar du och en socialsekreterare om din situation, och du får visa upp alla papper. Här kan du få besked om du kan vara berättigad till försörjningsstöd och om en ansökan blir beviljad.