2012-02-29, 03:41
Medlem
paprikaflickans avatar
sedan, hur kollar de upp ens boendekostnader osv? räcker det med att man visar sitt något kontrakt? eller ringer de upp och kollar med hyresvärden och sådär? bor nämligen inneboende och vill inte att hon jag bor hos ska veta att jag får soc.
Citera
2012-02-29, 03:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
sedan, hur kollar de upp ens boendekostnader osv? räcker det med att man visar sitt något kontrakt? eller ringer de upp och kollar med hyresvärden och sådär? bor nämligen inneboende och vill inte att hon jag bor hos ska veta att jag får soc.

Kontrakt vid första ansökan + kopia på hyresavi varje ansökan

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Fast h*n har ju ingen inkomst alls just nu, inte aktivitetsersättning heller. I inlägget som du citerade verkade det som om enbart aktivitetsstödet skulle kunna bli aktuellt.

Bara för att man har AS så får man inte automatiskt aktivitetsersättning vid en ansökan. Det finns faktiskt folk som har AS och som klarar av att arbeta. FK går ju efter läkarintyg och bedömningar, så om man anses kunna arbeta ändå så kan man glömma ersättningen alternativt bara få aktivitetsersättning på 25-75 %. Om arbetsnedsättningen anses ligga på 25 % så får man ersättning därefter. Jag är då skeptisk till att man får de belopp som du nämner.

Socialtjänsten brukar vara "snällare" när det gäller att betala ut pengar till folk som är sjukskrivna eller som har nedsatt arbetsförmåga.

Enl tidigare inlägg så har han haft AE pga AS tidigare.

En polare har full AE pga sin AS, han får ut 8600 med bostadstillägg (2400kr/mån i hyra) så till och med 6000, inte 5000.
Citera
2012-02-29, 03:54
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Man får visa upp ett hyreskontrakt och räkning på hyran. Om du betalar för el och hemförsäkring också, så får du visa upp papper på detta också. Sedan ska man kunna bevisa kvitton på att det är betalt. Det är ganska sällan som de ringer till hyresvärden, men det förekommer om socialsekreteraren har någon fundering eller misstänker något.

Citat:
någon som har koll på hur lång tid det tar från att man går till ams till att man får sitt soc? om jag går och skriver in mig på ams idag eller imorgon, hinner jag få bidraget innan nästa månadsskifte då?

sen om någon skulle kunna förklara lite snabbt exakt hur det går till osv så vore jag jättetacksam. vad behöver man göra hos ams och vad behöver man göra hos soc? hur lång tid tar det? måste man gå på en massa möten osv? tänkte gå och skriva in mig idag eller imorgon nämligen.

Svårt att säga. Det är olika rutiner i olika kommuner. Ibland kan det räcka med att man skriver in sig på AF och sedan går till soc så får man pengar inom 1-2 veckor. Ibland tar handläggningen längre tid. Vissa kommuner betalar sedan ut pengar inom 3-4 dagar om ansökan blir beviljad. Andra kommuner har ett fast utbetalningsdatum (brukar vara någon dag under perioden 24-27:e i varje månad). Så även om ens ansökan blir beviljad 2:a mars tex, så får man vänta några veckor på pengarna.

Beror på vad du menar med en massa möten. Du kommer att ha möten med en handläggare på Arbetsförmedlingen. I början kan det vara möten ganska sällan, men efter 3 månader så blir man inskriven i jobbgarantin och då händer det mer. En socialsekreterare kan också vilja ha träffar en gång i månaden innan ens ansökan kan beviljas. Sedan blir det mer sporadiska träffar (ett möte var 3-6:e månad för att uppdatera handlingsplan).

Ungefär så här går det till:

1) Du ringer till socialtjänsten för att boka in tid för möte. Ofta får du svara på några frågor redan i telefon.

2) Du får en tid för möte. Det kan ta allt från några dagar (om man har tur) till 3-4 veckor innan man får komma dit.

3) Inför mötet ska du skriva in dig på AF, om du inte redan är inskriven. Sedan ska du ordna alla papper som krävs. Bland annat hyreskontrakt, olika räkningar ska tas med (elräkning, hyresavi etc, men INTE räkningar som rör annat. Som tex gym eller mobilräkningar).

4) Under mötet samtalar du och en socialsekreterare om din situation, och du får visa upp alla papper. Här kan du få besked om du kan vara berättigad till försörjningsstöd och om en ansökan blir beviljad.
Citera
2012-02-29, 03:55
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Enl tidigare inlägg så har han haft AE pga AS tidigare.

En polare har full AE pga sin AS, han får ut 8600 med bostadstillägg (2400kr/mån i hyra) så till och med 6000, inte 5000.

Tidigare ja, men nu har h*n ingen inkomst alls, och h*n vill ha pengar nu istället för att vänta minst 3-4 månader på handläggningstiden av ansökan. Vid en ny ansökan får man dessutom lämna in nya papper/läkarintyg etc.

Sedan vet jag inte om alla som har AS faktiskt får AE beviljat, och får fullt belopp.
Citera
2012-02-29, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du kan få återbetalningskrav om det visar sig att du inte upfyllt kraven.

Är det nått dom bara dra rätt av utan att kontakta mig? Undrar för bankkortet har slutat funka och på banken sa de att jag bara hade 5 tusen på kontot när jag borde ha minnst 15. Funderar faktiskt på om jag blivit scammad
Senast redigerad av galensnubbe 2012-02-29 kl. 16:52.
Citera
2012-02-29, 17:07
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galensnubbe
Är det nått dom bara dra rätt av utan att kontakta mig? Undrar för bankkortet har slutat funka och på banken sa de att jag bara hade 5 tusen på kontot när jag borde ha minnst 15. Funderar faktiskt på om jag blivit scammad

Det finns många skäl till varför ett bankkort kan sluta fungera. Återbetalningskrav är inte en av dem. Be att få ett nytt kort.

Ska du betala tillbaka pengarna får du ett beslut om återkrav från Försäkringskassan. I beslutet står när du senast ska betala tillbaka pengarna. FK kommer alltså inte helt oväntat dra minst 10 tusen från ditt konto, det händer bara inte. Om du har internetbank, logga in och se vart dina pengar har gått. Annars får du kontakta banken och begära ut kontoutdrag.
Citera
2012-03-01, 10:50
Medlem
MajkyMans avatar
Ekonomi från soc

Angående socialstyrelsens riksnorm. Jag fick endast 1700kr den här månaden. Bör det inte ligga på runt 3000? Eller har dom dragit av kläd och hygien då? Är detta bara mat pengar?

Tacksam för svar.
Mvh
Citera
2012-03-01, 11:15
Medlem
TheFinals avatar
Fullständigt omöjligt att svara på utan att du visar vilka inkomster du har.

Hur mycket du får står på beslutet där också det framgår vad överskott/underskott som beräknats.
Citera
2012-03-01, 11:21
Medlem
MajkyMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Fullständigt omöjligt att svara på utan att du visar vilka inkomster du har.

Hur mycket du får står på beslutet där också det framgår vad överskott/underskott som beräknats.

Jag är helt arbetslös och saknar inkomst på alla sätt och vis. Äger ingenting av värde heller som exempel bil. Finns inget dom kan dra av på... Alltid en nolla i frågeformuläret.
Citera
2012-03-01, 13:29
Medlem
Men är pengar till kläder nånting man verkligen får varje månad då? Känns konstigt om man ska få bidrag varje månad för att köpa kläder.
Citera
2012-03-01, 13:37
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotMyName
Men är pengar till kläder nånting man verkligen får varje månad då? Känns konstigt om man ska få bidrag varje månad för att köpa kläder.

Ja, man får pengar till skor, kläder och annat även om man inte köper sådant varje månad. Eller ja, i vanliga fall ska man få det. Men trådskaparen har ju fått en mindre summa istället.
Citera
2012-03-01, 13:38
Medlem
Spyrrans avatar
Har du inte fått ett skriftligt papper på beslutet? Där det står hur mycket pengar som du har fått etc. Det ska man nämligen få. I vanliga fall ska man dessutom få drygt 3800 kr (ensamstående person). Så om du får mindre pengar än normalt, så ska anledningen finnas med i ett skriftligt beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in