2022-02-07, 12:45
Medlem
Dimaks avatar
har gått och blivit arbetslös men har två löner på ingång men jag undrar, kan jag söka aktivitesersättning? Fan vad jag stavade illa där, fast jag har lön?
Citera
2022-02-07, 13:25
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
När man söker försörjningsstöd så vill dom se ett hyreskontrakt

Har ni en mall med ett giltigt sådant?
Menar du andra hand? https://www.fastighetsagarna.se/tjanster/dokument/vara-mallar/hyreskontrakt-for-andrahandsuthyrning/
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
har gått och blivit arbetslös men har två löner på ingång men jag undrar, kan jag söka aktivitesersättning? Fan vad jag stavade illa där, fast jag har lön?
Antar att du menar aktivitetsstöd från Försäkringskassan och det beror på om du deltar i någon aktivitet nu t.ex jobbcoach, praktik m.m. men har du inte rätt till A-kassa om du har jobbat?
Citera
2022-02-07, 13:54
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Menar du andra hand? https://www.fastighetsagarna.se/tjanster/dokument/vara-mallar/hyreskontrakt-for-andrahandsuthyrning/

Antar att du menar aktivitetsstöd från Försäkringskassan och det beror på om du deltar i någon aktivitet nu t.ex jobbcoach, praktik m.m. men har du inte rätt till A-kassa om du har jobbat?
Deltog innan, Nä ingen a kassa, trodde jag skulle få förlängt så skulle vänta med det, =(
Citera
2022-02-07, 16:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Deltog innan, Nä ingen a kassa, trodde jag skulle få förlängt så skulle vänta med det, =(
Den som väntar på något gott kan vänta för länge ...Du borde ha rätt till grundersättningen från Alfakassan i varje fall som inte kräver tidigare medlemskap för det.
Citera
2022-02-07, 16:34
Medlem
Citat:
Förstår men idag ger inte socialen lägenheter till vem som helst utan det kan handla om de med tungt missbruk där personen fått tvångsvård eller är med i subutexprogrammet, separerade barnfamiljer, nyanlända migranter och då är det inte vanliga lägenheter utan med diverse regler eller tidsbegränsat.

Kan du inte få hjälp från föräldrarna till någon billig lägenhet som jag länkade så kanske du har rätt till nystartsjobb eller introduktionsjobb om du har varit arbetslös länge t.ex Lokalvårdare i Västerås där det är ganska billigt att köpa lägenhet så kanske kan få banklån med nystartsjobb eller bo i 2'a hand och spara / samla kötid.
Har redan en lägenhet betald av socialen, socialen som borgenär också. Därav frågan. Föräldrar finns inte med i bilden. Inte en släkt som kan tänkas ställa upp. Är helt utelämnad tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Kan bli svårt att få hjälp att flytta till en annan kommun. Svårt, men inte helt omöjligt. Det svåra består dels i att få hyreskontrakt, dels att den nya kommunen fortsätter bevilja försörjningsstöd i framtiden. Normalt ska man ju planera för sin försörjning etc, vilket man oftast inte gör om man vill flytta till en annan kommun bara för att man vill, och utan ekonomiska möjligheter att försörja sig. Så det brukar krävas vettiga skäl till en flytt.

Låter snarare som om du borde börja med att ta tag i din psykiska ohälsa och drogproblem. Om du inte redan har gjort det. De försvinner inte bara för att du flyttar. Sedan går det ju alltid att söka jobb i grannkommunerna och andra orter, och pendla till jobbet. Sedan flytta när man har möjlighet till det.
Det här är ingen normal situation. Vet dock inte hur mycket man behöver prata i så fall? Vill inte prata så mycket. Mest berätta att allt är förjävligt här för mig och att en flytt behövs.

Drogproblem uppkommer av psykiska ohälsa och min psykiska ohälsa får jag ingen hjälp med. Att be om hjälp är verkligen ingen garanti för att få hjälp.

Bekantskaper med hundar försvinner när man flyttar. Jobbmöjligheter finns bättre i många andra städer. Här finns knappt någonting. Det är äckligt här. I grannkommunerna ännu sämre.
Citera
2022-02-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflykt420
Har redan en lägenhet betald av socialen, socialen som borgenär också. Därav frågan. Föräldrar finns inte med i bilden. Inte en släkt som kan tänkas ställa upp. Är helt utelämnad tyvärr.

Det här är ingen normal situation. Vet dock inte hur mycket man behöver prata i så fall? Vill inte prata så mycket. Mest berätta att allt är förjävligt här för mig och att en flytt behövs.

Drogproblem uppkommer av psykiska ohälsa och min psykiska ohälsa får jag ingen hjälp med. Att be om hjälp är verkligen ingen garanti för att få hjälp.

Bekantskaper med hundar försvinner när man flyttar. Jobbmöjligheter finns bättre i många andra städer. Här finns knappt någonting. Det är äckligt här. I grannkommunerna ännu sämre.

Läser man Socialstyrelsens riktlinjer för flytt till dyrare bostad (vilket kanske blir aktuellt om du flyttar), så kan man få det beviljat bland annat vid trångboddhet, om man är utsatt för våld eller andra brott i en nära relation eller om det finns medicinska eller starka sociala skäl.

Vet inte om du uppfyller något av kraven, eller kan styrka det. Allmän vantrivsel etc är nog ingen godtagbar anledning, och de kan kräva att du istället får hjälp med drogproblem och psykisk ohälsa i din nuvarande kommun. Jag är medveten om att psykiatrin har sina fel och brister, bland annat kan det vara långa väntetider innan man ens får tid. Det kan gå snabbare om man först kontaktar en vårdcentral, som kan hjälpa till med läkemedel (vid behov), och en samtalskontakt (de kan erbjuda kurator eller psykolog). Vissa vårdcentraler har också en anställd psykiatrisjuksköterska.

En flytt kan säkert vara bra, men det kanske inte löser alla dina problem. Du kanske fortsätter ha problem med psykisk ohälsa och droger tex, och det kanske dröjer innan du får jobb. Det var därför jag föreslog att du tar tag i dina problem nu. Samt är villig att pendla till nytt jobb innan du flyttar. Men du verkar bara vara pessimistisk, och tro att en flytt löser allt.

Men du kan ju alltid ansöka om hjälp med flytt till annan kommun, och se hur det går.
Citera
2022-02-27, 19:10
Medlem
PissFactorys avatar
Hej. Jag orkar inte gå tillbaka en massa sidor för att kolla om detta stämmer, men är det någon som vet om SOC har höjt beloppet man får ut per månad i västra götaland? Efter jag betalade mina räkningar nu så ligger jag på 4,400:- Brukar alltid bara ha kvar 2,600:- och har behövt att låna utav morsan och farsan för att skiten ska gå ihop. Men nu känner jag att jag inte behöver det, vilket är gött.

Tack för svar.
Citera
2022-02-27, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissFactory
Hej. Jag orkar inte gå tillbaka en massa sidor för att kolla om detta stämmer, men är det någon som vet om SOC har höjt beloppet man får ut per månad i västra götaland? Efter jag betalade mina räkningar nu så ligger jag på 4,400:- Brukar alltid bara ha kvar 2,600:- och har behövt att låna utav morsan och farsan för att skiten ska gå ihop. Men nu känner jag att jag inte behöver det, vilket är gött.

Tack för svar.

Riksnormen är på 3800 kr + 500 kr =4300 kr ska det vara om jag förstått det rätt
Citera
2022-02-28, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissFactory

Tack för svar.

Det brukar ske en liten höjning varje år. I år ligger totalsumman för en ensamstående vuxen på 4250kr. Fick du lite mer, så kanske det är fler i hushållet eller liknande. Men en liten höjning har skett. För en ensamstående person blev det tex 70kr mer per månad från och med januari 2022. Jämfört med förra året.

Citat:
Ursprungligen postat av Lgswe
Riksnormen är på 3800 kr + 500 kr =4300 kr ska det vara om jag förstått det rätt

Erm, vet inte vad de beloppen ska täcka. Personliga kostnader för en person ligger på 3210kr, och hushållskostnader ligger på 1040kr. Totalt 4250.
Citera
2022-03-11, 22:54
Medlem
Någon som har erfarenhet av möbelbidrag? Fått en lägenhet och ansökt om bidrag till möbler då jag saknar det. Fick lämna in en lista över saker jag behövde och fick sen ett belopp som var ganska lågt. Min fråga nu är om jag kan välja att lägga mer pengar på t.ex. en säng och istället avstå från att köpa t.ex. TV och soffa? Har ryggproblem så en bra säng är viktigt. Mer viktigt än både TV och soffa just nu. Får försöka skaffa det senare istället. Är rädd att en dyrare säng kanske ifrågasätts?
Citera
2022-03-13, 14:37
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellatricks
Någon som har erfarenhet av möbelbidrag? Fått en lägenhet och ansökt om bidrag till möbler då jag saknar det. Fick lämna in en lista över saker jag behövde och fick sen ett belopp som var ganska lågt. Min fråga nu är om jag kan välja att lägga mer pengar på t.ex. en säng och istället avstå från att köpa t.ex. TV och soffa? Har ryggproblem så en bra säng är viktigt. Mer viktigt än både TV och soffa just nu. Får försöka skaffa det senare istället. Är rädd att en dyrare säng kanske ifrågasätts?
Vad jag har hört så ifrågasätter inte socialen det du köper men du får inte mer möbelbidrag för att ha råd med TV och soffa ...skulle de göra hembesök eller vilja se foto så kan du kanske skaffa något begagnat, soffor skänks bort om du kan få hjälp att ta hem den eller köp en billig uppblåsbar https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/bad-och-strand/solstolar/uppblasbar-soffa-014894/
Citera
2022-03-17, 16:56
Medlem
Citat:
Vad jag har hört så ifrågasätter inte socialen det du köper men du får inte mer möbelbidrag för att ha råd med TV och soffa ...skulle de göra hembesök eller vilja se foto så kan du kanske skaffa något begagnat, soffor skänks bort om du kan få hjälp att ta hem den eller köp en billig uppblåsbar https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/bad-och-strand/solstolar/uppblasbar-soffa-014894/

Att jag inte får mer i möbelbidrag förstår jag. Självklart kommer de att kunna se allt jag har köpt med möbelbidraget vid ev. hembesök. Precis som du skriver kan man ibland få en soffa till skänks, gäller bara vara snabb när nått intressant dyker upp. Känner inte att det är akut än så länge. Uppblåsbar är uteslutet, sitter nog hellre på golvet då. Har dock en matgrupp som duger tills vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in