Citat:
Ursprungligen postat av
Utflykt420
Har redan en lägenhet betald av socialen, socialen som borgenär också. Därav frågan. Föräldrar finns inte med i bilden. Inte en släkt som kan tänkas ställa upp. Är helt utelämnad tyvärr.
Det här är ingen normal situation. Vet dock inte hur mycket man behöver prata i så fall? Vill inte prata så mycket. Mest berätta att allt är förjävligt här för mig och att en flytt behövs.
Drogproblem uppkommer av psykiska ohälsa och min psykiska ohälsa får jag ingen hjälp med. Att be om hjälp är verkligen ingen garanti för att få hjälp.
Bekantskaper med hundar försvinner när man flyttar. Jobbmöjligheter finns bättre i många andra städer. Här finns knappt någonting. Det är äckligt här. I grannkommunerna ännu sämre.
Läser man Socialstyrelsens riktlinjer för flytt till dyrare bostad (vilket kanske blir aktuellt om du flyttar), så kan man få det beviljat bland annat vid trångboddhet, om man är utsatt för våld eller andra brott i en nära relation eller om det finns medicinska eller starka sociala skäl.
Vet inte om du uppfyller något av kraven, eller kan styrka det. Allmän vantrivsel etc är nog ingen godtagbar anledning, och de kan kräva att du istället får hjälp med drogproblem och psykisk ohälsa i din nuvarande kommun. Jag är medveten om att psykiatrin har sina fel och brister, bland annat kan det vara långa väntetider innan man ens får tid. Det kan gå snabbare om man först kontaktar en vårdcentral, som kan hjälpa till med läkemedel (vid behov), och en samtalskontakt (de kan erbjuda kurator eller psykolog). Vissa vårdcentraler har också en anställd psykiatrisjuksköterska.
En flytt kan säkert vara bra, men det kanske inte löser alla dina problem. Du kanske fortsätter ha problem med psykisk ohälsa och droger tex, och det kanske dröjer innan du får jobb. Det var därför jag föreslog att du tar tag i dina problem nu. Samt är villig att pendla till nytt jobb innan du flyttar. Men du verkar bara vara pessimistisk, och tro att en flytt löser allt.
Men du kan ju alltid ansöka om hjälp med flytt till annan kommun, och se hur det går.