Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-08-31, 14:12
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Varför är utvecklingscentrum inblandat? Behöver man verkligen utveckla nya metoder för det här fallet?
Det är bara en byråkratisk märklighet.
Stora myndigheter måste ju organisera om då och då, och slänga in lite nya uppgifter som är på modet, och döpa sina avdelningar i enlighet med det.

Så några disparata uppgifter hamnade på en avdelning. Bl a några uppgifter som handlar om utveckling av olika saker och så några helt andra som handlar om att ta ställning till begäran om överprövning. Det hade kunnat vara så att avdelningen - centret - hetat Avdelningen för överprövning av beslut att lägga ned eller inte påbörja förundersökningar och samma avddelning fick i uppdrag att sitta och utveckla lite olika saker.

Ska man välja namn själv så väljer man inte efter den viktigaste uppgiften utan den som låter fräckast. Precis som myndighetschefen naturligtvis hellre har en avdelning som utvecklar saker är en som sittar och dagarna i ända omprövar eventuellt felaktiga beslut av åklagarna runtom i landet.

Ska kanske tillägga att några av människorna där gärna vill utveckla metoder för att öka graden av lagföring av misstänkta sexualbrottslingar.
Senast redigerad av Pentyl 2010-08-31 kl. 14:15.
Citera
2010-08-31, 14:17
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aniska
...Fast det vet ju inte de... Om de vill skydda sig och misstänker att han medvetet bidrog till att det blev oskyddat så har han inte bara utsatt de för en risk för graviditet utan också en oro för smitta.

Det här är faktiskt en intressant vinkel rent etiskt, men även juridiskt. Har JA i lönndom haft oskyddat sex med kvinnorna mot deras vilja skulle resultaten i värsta fall ha kunnat bli väldigt allvarliga för kvinnorna. Om dom inte upptäckt det innan graviditeten gjorde sig påmind så kan det handla om att få göra en oerhört uppslitande operation. Och om det gått så långt och man kunnat styrka JAs uppsåt (oerhört svårt bevisläge) så skulle man ju förmodligen kunna döma för misshandel?
Citera
2010-08-31, 14:20
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Den mest troliga är Anna Ardin. Förhöret avslutades 18.40. Det ger Anna och Sofia drygt en timme på sig att prata ihop sig igen efter deras enskilda förhör. Det räcker med att dom har gått och tagit en öl eller en hamburgare nånstans för att det ska ha legat en Expressen framme i deras närhet.

Hur är det med Söderström? Står hans nummer listat i tidningen? Varför skulle det gå att tipsa en fotograf via sms? Är inte det troligaste att den som tipsade honom är en personlig kontakt och inte baa en vanlig jävla Svensson?
Med tanke på var AA jobbar ligger det nog inte nån Expressen i hennes närhet

Men däremot är det mycket troligt att AA har varit i kontakt med Niklas Svensson tidigare och att hon har eller lätt kan rota fram hans nummer. AA är ju för tusan press-sekreterare hos broderskapsrörelsen och kan hon inte rota fram numret till en av landets mesta politiska journalister på fem röda så kan hon inte sitt jobb. Och jag tror att hon kan sitt jobb bra.

Men det är däremot inget bevis för att det verkligen är hon som kontaktat NS.

Jag noterar att resumé skriver att NS senare på kvällen skaffade kompletterande information genom att kontakta en annan källa (än den som sms:ade fotografen). Jag tycker det känns troligt att den källan var AA. NS kände inte SW, och jag tvivlar på att han skulle ringt upp eller messat en polis eller jourhavande åklagare och fått svar så där rakt över telefon.

Men om NS kontaktade AA, så måste det varit någon annan som messade fotografen. Kanske en polis. En frilansfotograf som är så målmedveten som denne (bilden på Anna Lindh t ex) behöver skapa ett effektivt kontaktnät på de rätta ställena för att få in en jämn ström med tips.

Har jag missat något? Finns det någon mer aktör?
Senast redigerad av DeLorean 2010-08-31 kl. 14:22. Anledning: Lade till en sak
Citera
2010-08-31, 14:21
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rövner
Det här är faktiskt en intressant vinkel rent etiskt, men även juridiskt. Har JA i lönndom haft oskyddat sex med kvinnorna mot deras vilja skulle resultaten i värsta fall ha kunnat bli väldigt allvarliga för kvinnorna. Om dom inte upptäckt det innan graviditeten gjorde sig påmind så kan det handla om att få göra en oerhört uppslitande operation. Och om det gått så långt och man kunnat styrka JAs uppsåt (oerhört svårt bevisläge) så skulle man ju förmodligen kunna döma för misshandel?

Nu ska vi inte överdriva här...

Dom två fallen av "våldtäkt" kommer sig från ett fall av olyckshändelse där kondomen sprack, och ett fall av samtyckande oskyddat sex.

I det ena fallet en olyckshändelse, i det andra fallet samtyckande. Att Sofia Wilen tänkte med fittan och ångrade sig efteråt har ingen som helst betydelse för att hon i stundens hetta gick med på sex utan kondom, fast dom egentligen hade kommit överens om annat innan. Det är fortfarande samtyckande sex. Och det finns ingen ångervecka på att tänka med kuken, eller fittan i det här fallet. Folk gör korkade saker hela tiden när dom är kåta, det är inget märkligt, bara korkat.
Citera
2010-08-31, 14:24
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Men däremot är det mycket troligt att AA har varit i kontakt med Niklas Svensson tidigare och att hon har eller lätt kan rota fram hans nummer. AA är ju för tusan press-sekreterare hos broderskapsrörelsen och kan hon inte rota fram numret till en av landets mesta politiska journalister på fem röda så kan hon inte sitt jobb. Och jag tror att hon kan sitt jobb bra.

Om AA har en lista med presskontakter, är det troligt att Söderström står listad som fotograf under Niklas Svensson. Jag tror däremot inte att hon kontakte NS direkt, Söderström passar då bra som en mellanhand.
Citera
2010-08-31, 14:25
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Jobbig kan du vara själv som inte ser var den juridiskt intressanta hypotesen drar åt. Ta ut pessar / ta av kondom -> glömde p-pillret i fredags -> P-piller inte fungerar för man råkar vara en av de 2% som har otur med hormonerna. Slippery slope, my friend.

För övrigt har det redan klarlagts att han tog inte av kondomen. Kondomen gick sönder.
Ska analogin vara logiskt giltig så kan du inte blanda in Våldtäkt när det rör sig om eventuellt Ofredande genom att medvetet ha förhindrat kondomens funktion.

Jämförelsen skulle sålunda vara: En kvinna som medvetet hoppar över ett p-piller skulle med AA-logik ha gjort sig skyldig till Ofredande.
Hon få i så fall tusen kronor i böter och 274 968 kr i underhåll.
Senast redigerad av Pentyl 2010-08-31 kl. 14:33.
Citera
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Kan Julian avla barn överhuvudtaget? En paranoid man från Australien som förlorat vårdnaden av sin son i ett enligt alla uppgifter "uppslitande" vårdnadstvist kan mycket väl ha knatat in på närmsta sjukhus och fixat så att det inte blir fler barn gjorda från hans sida.

http://www.andrologyaustralia.org/pageContent.asp?pageCode=VASECTOMY

Det är en ganska vanlig procedur i Australien, USA och andra delar av västvärlden.

Jag har också tagit upp den möjligheten. Dessutom vore det rätt smart av en man som vill vara lättrörlig och som ibland eller ofta knullar groupies.
Citera
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Med tanke på var AA jobbar ligger det nog inte nån Expressen i hennes närhet

Men det är däremot inget bevis för att det verkligen är hon som kontaktat NS.

Jag noterar att resumé skriver att NS senare på kvällen skaffade kompletterande information genom att kontakta en annan källa (än den som sms:ade fotografen). Jag tycker det känns troligt att den källan var AA. NS kände inte SW, och jag tvivlar på att han skulle ringt upp eller messat en polis eller jourhavande åklagare och fått svar så där rakt över telefon.

Men om NS kontaktade AA, så måste det varit någon annan som messade fotografen. Kanske en polis. En frilansfotograf som är så målmedveten som denne (bilden på Anna Lindh t ex) behöver skapa ett effektivt kontaktnät på de rätta ställena för att få in en jämn ström med tips.

Har jag missat något? Finns det någon mer aktör?

Kanske ringde NS till AA för att hon var JA´s presskontakt för att kolla av saker med henne. AA som var rödgråten efter det tuffa förhöret lättade sitt hjärta och gjorde mera än bara bekräftade sakerna.
Citera
2010-08-31, 14:27
Medlem
Callass avatar
Citat:
Nån av dom inblandade lär ha känt Söderström personligen. Hur troligt är det att man sms:tipsar en fotograf? Tidsmässigt stämmer det överens med förhören av Ardin och Wilen, dom hade tid på sig att prata ihop sig efteråt.

Å andra sidan kan ju nån av poliserna ha tipsat. Är Söderström en ambulansjägare? Har han haft kontakt med Stockholmspolisen tidigare? Om han genom polisradion tidigare har haft kontakt med Klara, kanske hans namn är känt där?

Kanske någon är personlig vän/bekant med SS, men t.o.m. jag hittar lätt hans kontaktuppgifter via Eniro.
(Har dock inte testat, något telefonnummer skulle kunna vara inaktuellt eller så.)

Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
nog är söderström mannen som är där det händer när det händer.

Say no more...

(Kunde ej få med alla dina bildexempel, Rosa, det är något knas med inlägget.)
Citera
2010-08-31, 14:27
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rövner

Om en kvinna i lönndom har oskyddat sex med en man så kan mannen få betala underhåll resten av livet, och skulle det gå så lång kan man förmodligen döma för bedrägeri och bedrägligt beteende?

Diskussionen passar bättre i Juridik än i en tråd som heter Wikileaks grundare Julian Assange eftersökt för våldtäkt i Sverige
Citera
2010-08-31, 14:28
Medlem
DeLoreans avatar
Noterar, att under 2008 ändrades c:a 11% av åklagarens tidigare beslut vid överprövning.

http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Atalsbeslutet/Overprovning/

Ska vi våga gissa om sannolikheten är större eller mindre i detta fall?

Faktor som talar för lägre sannolikhet: Sakläget. Våldtäkt tycks ligga långt bort utifrån vad vi vet så här långt.

Faktor som talar för högre sannolikhet: Borgström och hans tämligen goda förmåga att vrida till perspektiven. Dessutom är han politiskt korrekt. Kanske har han också ett bra kontaktnät bland åklagare och i rättsväsendet (tänk t ex på hans utmärkta samarbete med Christer Van Der Kwast när de fick Thomas Quick dömd för ett antal mord. Visserligen var Borgström Quicks försvarsadvokat, men ändå )
Citera
2010-08-31, 14:28
Medlem
rövners avatar
Citat:
Nu ska vi inte överdriva här...

Dom två fallen av "våldtäkt" kommer sig från ett fall av olyckshändelse där kondomen sprack, och ett fall av samtyckande oskyddat sex.

I det ena fallet en olyckshändelse, i det andra fallet samtyckande. Att Sofia Wilen tänkte med fittan och ångrade sig efteråt har ingen som helst betydelse för att hon i stundens hetta gick med på sex utan kondom, fast dom egentligen hade kommit överens om annat innan. Det är fortfarande samtyckande sex. Och det finns ingen ångervecka på att tänka med kuken, eller fittan i det här fallet. Folk gör korkade saker hela tiden när dom är kåta, det är inget märkligt, bara korkat.

Ja alltså jag tror du missförstod mig, mitt inlägg var också bara spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in