Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Den mest troliga är Anna Ardin. Förhöret avslutades 18.40. Det ger Anna och Sofia drygt en timme på sig att prata ihop sig igen efter deras enskilda förhör. Det räcker med att dom har gått och tagit en öl eller en hamburgare nånstans för att det ska ha legat en Expressen framme i deras närhet.
Hur är det med Söderström? Står hans nummer listat i tidningen? Varför skulle det gå att tipsa en fotograf via sms? Är inte det troligaste att den som tipsade honom är en personlig kontakt och inte baa en vanlig jävla Svensson?
Med tanke på var AA jobbar ligger det nog inte nån Expressen i hennes närhet
Men däremot är det mycket troligt att AA har varit i kontakt med Niklas Svensson tidigare och att hon har eller lätt kan rota fram hans nummer. AA är ju för tusan press-sekreterare hos broderskapsrörelsen och kan hon inte rota fram numret till en av landets mesta politiska journalister på fem röda så kan hon inte sitt jobb. Och jag tror att hon kan sitt jobb bra.
Men det är däremot inget bevis för att det verkligen är hon som kontaktat NS.
Jag noterar att resumé skriver att NS senare på kvällen skaffade kompletterande information genom att kontakta en annan källa (än den som sms:ade fotografen). Jag tycker det känns troligt att den källan var AA. NS kände inte SW, och jag tvivlar på att han skulle ringt upp eller messat en polis eller jourhavande åklagare och fått svar så där rakt över telefon.
Men om NS kontaktade AA, så måste det varit någon annan som messade fotografen. Kanske en polis. En frilansfotograf som är så målmedveten som denne (bilden på Anna Lindh t ex) behöver skapa ett effektivt kontaktnät på de rätta ställena för att få in en jämn ström med tips.
Har jag missat något? Finns det någon mer aktör?