Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-09-01, 14:46
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är nu som beslutet att använda Silbersky som advokat kommer att prövas. Håller Sillen för trycket? Klarar han mer än att snacka i media?

Sillen har prövats många gånger, och för det mesta stått pall för trycket. Han är erkänt skicklig. Att han ogillas beror (förutom jude-vinkeln som är populär på FB) på att han väldigt ofta tar sig an personer som är "uppenbart" skyldiga, och ser till att de kommer undan eller får låga straff, genom sin advokatyr. Ett klassiskt Silbersky-case är Marjasin-åtalet, där flera månaders häxjakt i pressen fick en massiv antiklimax när Sillen underkände hela åtalet på en halvtimme eller så inför sittande rätt. Snopnare pöbel har sällan skådats. Detta inte sagt som försvar för Marjasin, som fick sitt "straff" hur som helst.

Att Assange nu har just Sillen som försvarare kan bli hans smala lycka, när feministdårarna dragit igång sin häxjakt med rörelsens goda minne. Det kan, förstås, även tolkas som att Assange är skyldig till något olagligt trots allt, men Fula Gubben bedömer i dagsläget att så inte är fallet. Skyldig till att umgås med såsse-brudar, möjligen.

Det tycks som de båda yttrandefrihets-ludren kryddat sina berättelser med nya och tidigare okända detaljer. Eller så begår den nya åklagaren ytterligare ett tjänstefel i bananrepubliken Sverige.

Varför Assange vill ha uppehållstillstånd i detta land är svårt att förstå. Villiga kvinnor?

- F.G
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Du har rätt.
Den som varit med om våldtäkt = ett grovt övergrepp - vet det.
Den som inte vet om det öht var ett övergrepp eller ej - har inte blivit utsatt för något övergrepp.

Det där är ju inte riktigt sant, barn, utvecklingsstörda och medvetslösa utgör undantag kan jag tänka mig. Men de här två faller väl inte riktigt in under den här kategorin någon av dem.
Citera
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rövner
Dom gick till polisen. Detta tyder på att dom kan ha ansett att dom blivit utsatta för ett brott. Det finns för övrigt en massa tillfällen när folk inte vet vad det dom blivit utsatta för heter juridiskt. Våldtäkt hör kanske inte vanligtvis dit men det finns definitivt fall där också. T.ex. är det många kvinnor som inte vet att det inte krävs penetration för att det ska kallas för våldtäkt.
Vet inte exakt hur man har resonerat i det här fallet eftersom jag inte tagit del av bevismaterialet.

Jomen poängen var ju att reportern sa till Claes Borgström att AA inte längre säjer våldtäkt, hon känner sig därmed inte som ett brottsoffer, hon anser inte att JA har begått en våldtäkt osv.

Men Claes säjer, "hon är inte jurist" - precis som om en lärd vet om en människa är kränkt när samma människa hävdar motsatsen (att hon inte är kränkt).

Om jag går in på en polisstation och hävdar att jag blivit rånad, gör en anmälan och sedan säjer "men vänta nu, jag tror faktiskt att jag tappade plånboken på tunnelbanan". Hur kan då nån jävla advokat hävda att jag minsann vet inte det, eftersom jag har inte läst 5 år på en juridikutbildning.
Citera
2010-09-01, 14:51
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är nu som beslutet att använda Silbersky som advokat kommer att prövas. Håller Sillen för trycket? Klarar han mer än att snacka i media?

Mitt intryck är att Silbersky är värdelös. Han har alldeles för mycket att göra, t ex hade han Helikopter-rånet samtidigt som Assange hade förhör med åklagaren. Sedan han - Silbersky - kommit in i bilden, har det gått rakt åt helvete för Julian. Från ofredande till dubbla våldtäkter.

Får Julian även en manshatande kvinnlig domare oxå, är det godnatt. Det verkar som svenska rättssystemet är fullkomligt nedlusat av feminister.
Citera
2010-09-01, 14:52
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Det där är ju inte riktigt sant, barn, utvecklingsstörda och medvetslösa utgör undantag kan jag tänka mig. Men de här två faller väl inte riktigt in under den här kategorin någon av dem.

Mja, var inte så säker på det.

Utmärkt avatar förresten, en samtida kollega till min egen. Känner du till historien om Ezra Pounds begagnade stövlar?
Citera
2010-09-01, 14:54
Medlem
Jag har inga åsikter i detta men nedanstående inlägg läste jag nyss på "politisktinkorrekt" vid kommentarena.

Citat:
"
Peter Petersson [Moderator] 14 minuter sedan
Om ni varit insatta i målet skulle ni veta att kräket i fråga först gick med på att använda kondom....

I det ena fallet tog han strypgrepp på kvinnan och tog av sig kondomen mitt under pågående samlag.

I det andra fallet vaknade kvinnan av att kräket mitt i natten bestämt sig för att ha sex utan kondom.

Med andra ord har han tvingat två kvinnor att ha sex med honom utan kondom mot deras vilja.

Klart fall av sexuellt ofredande/våldtäkt."
Slut på citat.
Citera
2010-09-01, 14:54
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Jomen poängen var ju att reportern sa till Claes Borgström att AA inte längre säjer våldtäkt, hon känner sig därmed inte som ett brottsoffer, hon anser inte att JA har begått en våldtäkt osv.

Men Claes säjer, "hon är inte jurist" - precis som om en lärd vet om en människa är kränkt när samma människa hävdar motsatsen (att hon inte är kränkt).

Om jag går in på en polisstation och hävdar att jag blivit rånad, gör en anmälan och sedan säjer "men vänta nu, jag tror faktiskt att jag tappade plånboken på tunnelbanan". Hur kan då nån jävla advokat hävda att jag minsann vet inte det, eftersom jag har inte läst 5 år på en juridikutbildning.

Nja, så är det inte riktigt du blandar ihop den juridiska definitionen av våldtäkt med den allmänna. Claes menar inte att AA inte vet om hon blivit kränkt eller inte, han gör inget emotionellt uttalande utan förklarar helt enkelt vad som enligt hans tolkning av lagen kan falla under rubriceringen "våldtäkt". Sen höll ju inte åklagaren med om detta.
Juridiska definitioner finns till för att kunna ge olika människor straff för samma handling. Om man bara dömde utifrån hur ledsna folk var över det inträffade skulle man få en väldigt orättvis och svår bedömning.
Nu säger jag inte att jag inte tror att AA blivit ledsen och kränkt över det inträffade - det borde vara alldeles uppenbart för envar att hon blev eftersom hon gick till polisen. Jag vet inte i hur stor utsträckning hon tyckte att hon blivit våldtagen när hon gick dit. En möjlighet är att hon tyckte att hon blivit det men inte trodde att det skulle rubriceras som det. En annan är att hon trodde att det skulle kunna rubriceras så men ändå inte sa något, hon kanske tänkte att JA skulle få sitt genom SWs åtal och att hon inte orkade gå igenom en våldtäktsrättegång. Dessa är några varianter av många 100 skäl till att det kan ha blivit som det blivit utan att AA är en kapriciös subba som vill män ont eller att jurister övertalat henne att hon blivit kränkt eller skändad.
Senast redigerad av rövner 2010-09-01 kl. 14:57.
Citera
2010-09-01, 14:56
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Mitt intryck är att Silbersky är värdelös. Han har alldeles för mycket att göra, t ex hade han Helikopter-rånet samtidigt som Assange hade förhör med åklagaren. Sedan han - Silbersky - kommit in i bilden, har det gått rakt åt helvete för Julian. Från ofredande till dubbla våldtäkter.

Får Julian även en manshatande kvinnlig domare oxå, är det godnatt. Det verkar som svenska rättssystemet är fullkomligt nedlusat av feminister.

Jo, men det har ju ingenting med Silbersky att göra.
Borgström har lyckats krångla igenom överprövningen, och det hade han nog lyckats med oavsett vilket juridiskt ombud JA haft.

Är Silbersky feminist, förresten?
Citera
2010-09-01, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Mja, var inte så säker på det.

Utmärkt avatar förresten, en samtida kollega till min egen. Känner du till historien om Ezra Pounds begagnade stövlar?

Haha ja de förefaller ju falla under alla tre kategorierna men det är nog en kraftig dimridå för något annat. Nej, några begagnade stövlar känner jag inte till om EP.
Citera
2010-09-01, 14:58
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Han har aldrig klarat så särskilt mycket mer än det.

Det är problemet, han är nöjd med en fällning och att han mildrat stöten en aning. Och att han får snacka i medierna lite.

Tror att han skulle hört med någon på Försvarsadvokaterna först.

Till exempel Björn Sandin, som gör sådana här utfrågningar av kvinnor i våldtäktsmål:

Citat:

Vid de tillfällen du och X har haft sex, eller när du haft sex med någon annan, låter du på något visst sätt då?

Kan du ge oss en beskrivning?

Kan du ge höga läten ifrån dig?

Kan du stöna högt?

Så lät några av frågorna som advokat Björn Sandin ställde till en 19-årig kvinna i Svea hovrätt i går.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article883374.ab
Citera
2010-09-01, 14:59
Medlem
siamfatticosis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundtorget
Jag har inga åsikter i detta men nedanstående inlägg läste jag nyss på "politisktinkorrekt" vid kommentarena.

Citat:
"
Om ni varit insatta i målet skulle ni veta att kräket i fråga först gick med på att använda kondom....

I det ena fallet tog han strypgrepp på kvinnan och tog av sig kondomen mitt under pågående samlag.

I det andra fallet vaknade kvinnan av att kräket mitt i natten bestämt sig för att ha sex utan kondom.

Med andra ord har han tvingat två kvinnor att ha sex med honom utan kondom mot deras vilja.

Slut på citat.

^Rena sagor. Hade det här stämt hade de inte behövt jurist för att bedöma ifall de blivit våldtagna.
Citera
2010-09-01, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundtorget

Citat:
"

Slut på citat.

Då måste det vara väldigt klart att det är våldtäkt i det första fallet. Det andra säger det väl ingenting om men om det första stämmer måste alla åklagare och poliser vara överens om vara våldtäkts misstanke. Jag tror inte på det där inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in