Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2018-02-01, 17:04
Medlem
probe53s avatar
Perklev lämnar och ny Riksåklagare blir Fredrik Wersäll.

Han flyttar från Högsta domstolen (HD). Där blev det uppmärksammade Tumba-målet ett av hans sista stora mål. Wersäll var ett av de fem justitieråden som friade de tre män som åtalats för grovt sexuellt utnyttjande av en kvinna i Tumba söder om Stockholm.

– Sedan förra året är jag domare vid Högsta domstolen. Innan dess var jag rättschef på justitiedepartementet med ansvar för de kriminalpolitiska frågorna. Jag har tidigare varit hos riksåklagaren, bland annat som åklagare i Högsta domstolen.
När fick du erbjudandet?

– Thomas Bodström kontaktade mig för en månad sedan. Jag tvekade inte att ta jobbet, men satt mitt uppe i ett antal stora mål. Vi var överens om att det var rimligt att jag slutförde det arbetet före den officiella utnämningen.

Som tidigare spekulerats i börjar det så smått röras om i strukturerna i god tid innan valet.
Intressant om det får fler följder - för att reda ut turerna i JA-ärendet.

Missade vart Perklev tar vägen - men det är väl antingen ett steg snett åt sidan eller någon annan position som behöver en politiskt påverkbar blockerare.
Citera
2018-02-01, 17:18
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
En rimlig idé ! Problemet för JA är dock, att även "eastbound flights" KAN usa få för sig att preja. Och hinner inte jänkarna fram i tid, så ställer säkert Löfvens Gripenplan upp med att ordna lite "prejning". Allt för att MN "ska få rätt till sist"!

Om JA åkte med ett ryskt plan? Frågan är om man skulle tvinga ner det? Relationerna mellan ryssland och USA - Sverige är väl tillräckligt nerkylda ändå.

Frågan är väl om Putin är villig att ställa upp. Om JA skulle få asyl i Ryssland skulle de som anklagar JA för ryskt samarbete se det som att de hade rätt.
Senast redigerad av Goulburn 2018-02-01 kl. 17:26.
Citera
2018-02-01, 18:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Perklev lämnar och ny Riksåklagare blir Fredrik Wersäll.

Han flyttar från Högsta domstolen (HD). Där blev det uppmärksammade Tumba-målet ett av hans sista stora mål. Wersäll var ett av de fem justitieråden som friade de tre män som åtalats för grovt sexuellt utnyttjande av en kvinna i Tumba söder om Stockholm.

– Sedan förra året är jag domare vid Högsta domstolen. Innan dess var jag rättschef på justitiedepartementet med ansvar för de kriminalpolitiska frågorna. Jag har tidigare varit hos riksåklagaren, bland annat som åklagare i Högsta domstolen.
När fick du erbjudandet?

– Thomas Bodström kontaktade mig för en månad sedan. Jag tvekade inte att ta jobbet, men satt mitt uppe i ett antal stora mål. Vi var överens om att det var rimligt att jag slutförde det arbetet före den officiella utnämningen.

Som tidigare spekulerats i börjar det så smått röras om i strukturerna i god tid innan valet.
Intressant om det får fler följder - för att reda ut turerna i JA-ärendet.

Missade vart Perklev tar vägen - men det är väl antingen ett steg snett åt sidan eller någon annan position som behöver en politiskt påverkbar blockerare.

Förlåt om jag är lite bakom, men vad har Thomas Bodström för roll som gör att han är den som kontaktar Wersäll om tjänsten som riksåklagare?

F.d. borgströmkollegan utlämnarbodström hör väl till de som uttalat sig negativt om Assange. Har han haft med utnämnandet att Wersäll att göra?
Senast redigerad av outoftheblue 2018-02-01 kl. 18:34.
Citera
2018-02-01, 18:44
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Förlåt om jag är lite bakom, men vad har Thomas Bodström för roll som gör att han är den som kontaktar Wersäll om tjänsten som riksåklagare?

F.d. borgströmkollegan utlämnarbodström hör väl till de som uttalat sig negativt om Assange. Har han haft med utnämnandet att Wersäll att göra?

Ja, norerade, och undrar det med. Ankdammen är liten och när folk flyttas runt kan det ge vissa spår kring hur spelet bakom kulisserna är hopsnårat.
Citera
2018-02-01, 21:21
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue

Det låter högst märkligt. Bodström var ju på väg att bli landshövding i Stockholm, men regeringen fick kalla fötter. Man drog tillbaka erbjudandet. Bodströms medverkan i ALLRA pensionsfond som svindlat pensionsspararna gjorde att han föll i onåd även i de innersta sosse-cirklarna.
Citera
2018-02-02, 00:00
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Det låter högst märkligt. Bodström var ju på väg att bli landshövding i Stockholm, men regeringen fick kalla fötter. Man drog tillbaka erbjudandet. Bodströms medverkan i ALLRA pensionsfond som svindlat pensionsspararna gjorde att han föll i onåd även i de innersta sosse-cirklarna.

Just den delen var det DN som skrev om, efter att P1 talat om det på radion idag.
Nu är den artikeln daterad 2004, och Wersäll var ju RÅ 2004-2008.

https://www.dn.se/arkiv/inrikes/fredrik-wersall-ny-riksaklagare/

Perklev skall iallafall flytta på sig.

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/02/regeringen-utser-ny-ordforande-i-hogsta-domstolen-och-hogsta-forvaltningsdomstolen-och-ny-hovrattspr esident-i-svea-hovratt/
Citat:
Anders Perklev är sedan 2008 riksåklagare och chef för Åklagarmyndigheten. Han tillträder sin tjänst som hovrättspresident i Svea hovrätt den 1 juni 2018. Innan tiden som riksåklagare var Anders Perklev expeditions- och rättschef i Jordbruksdepartementet. Han har också mångårig erfarenhet av arbete i Justitiedepartementet, bland annat som departementsråd och chef för straffrättsenheten. Han har haft ett flertal uppdrag som särskild utredare, företrädesvis inom straffrättens område, för närvarande i Blåljusutredningen.

Så i stressens dagsschema har det blivit fel av mig här. Men vem blir då ny Riksåklagare om Perklev slutar som RÅ sista maj. Konstigt, helt säker de pratade om detta på SR förut idag.

När de gamla kollegialet byts ut finns det möjligen större utrymme för intern självkritik kring turerna i JA-fallet, inte minst för att rusta för framtida förtroende för rättsapparaten.
Citera
2018-02-02, 12:43
Medlem
Nickelodions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
...
2. Det är fullt möjligt att Assange genom sitt ställningstagande har underminerat sin egen position i folkopinionen i Spanien och Ecuador.

I El Mundo idag skrivs om "offren för det sexuella rovdjuret JA" för att i nästa mening skriva om schweiziske (fd) Islam-Oxfordprofessorn TR som just nu gripits i Paris för misstänkta våldtäkter. Den senare har ju varit misstänkt för sexbrott ända sen 1980-talet utan att något hänt och trots detta bjöd PW och Broderskapsrörelsen honom till Sverige 2006. En annan som också tror att PW 'förvisats' från Sverige som 'belöning' för något.

Den advokat som nu ska hjälpa kuppmakarna i Katalonien och som tidigare företrätt JA i Royal Court of justice i London ang utlämning har också anklagats för sexbrott har spanska tidningar nu luskat fram. Han ska ha sexuellt ha ofredat en kvinnlig advokat som inte vill anmäla honom men Matrix Chambers advokater har gjort två internutredningar varav den andra aldrig har presenterasts och de vägrar offentliggöra vad den kommit fram till!

Åter till Royal Court of justice 2011
Pinochets advokat CM: Assange vägrade att frivilligt lämna dna-prov när han hördes i Sverige

JAs advokat MS: Svensk åklagare har aldrig bett Assange om dna-prov innan arresteringsordern utfärdades.
Den där CM verkar ju ljuga som en borstbindare och fick betalt 8.000:- i timmen av svenska staten dessutom.

Jag tycker det verkar som DNA-provet var det sista halmstrået som skulle få UK att utlämna JA till Sverige om de andra argumenten inte höll. Varför skulle de annars ljuga så flagrant kring det? Frågan inställer sig åter, vem ville till varje pris ha JA till Sverige, UK hjälpte ju med PC också till. Är MN bara en bricka i spelet? Eller är hon så ond som det verkar?
Citera
2018-02-02, 13:48
Medlem
Nickelodions avatar
Så här skrev förresten italienska journalisten SM den 27 januari ang hennes försök att få ut dokument fr Sverige och UK:
Baserat på vår lagliga kamp i Storbritannien och Sverige för att försvara pressens rätt för att få tillgång till alla ärenden #Assange och # WikiLeaks, tror vi att det sannolikt finns amerikansk arresteringsorder mot Julian #Assange utfärdad efter publicering #Cablegate
Citera
2018-02-02, 14:33
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Så här skrev förresten italienska journalisten SM den 27 januari ang hennes försök att få ut dokument fr Sverige och UK:
Baserat på vår lagliga kamp i Storbritannien och Sverige för att försvara pressens rätt för att få tillgång till alla ärenden #Assange och # WikiLeaks, tror vi att det sannolikt finns amerikansk arresteringsorder mot Julian #Assange utfärdad efter publicering #Cablegate

Det stämmer ju bra med vad vi tidigare vet.

Häktningspromemorian upprättas den 15 november.
Cablegate börjar publiceras 28 november 2010.
A sealed indictment beslutas troligen någon gång mellan 28 november 2010 och 26 januari 2011

"The United States diplomatic cables leak, widely known as Cablegate, began on Sunday, 28 November 2010 when WikiLeaks—a non-profit organization that publishes submissions from anonymous whistleblowers—began releasing classified cables that had been sent to the U.S. State Department by 274 of its consulates, embassies, and diplomatic missions around the world."
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_diplomatic_cables_leak

On January 26, 2011, Fred Burton, the vice president of Stratfor, a leading private intelligence firm which bills itself as a kind of shadow CIA, sent an excited email to his colleagues. "Text Not for Pub," he wrote. "We" – meaning the U.S. government – "have a sealed indictment on Assange. Pls protect."
https://www.rollingstone.com/politics/news/wikileaks-stratfor-emails-a-secret-indictment-against-assange-20120228

Det vore inmtressant att få lite mer detaljer från Stefania Maurizi.
Citera
2018-02-02, 14:38
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Nu pladdrar du på i vanlig ordning, utan att med ett ord nämna att ditt påstående redan har vederlagts ett stort antal gånger. Hur många gånger vet jag inte, jag har tappat räkningen.

Du vet att delgivningen har/hade kunnat göras på ett stort antal olika sätt, om Marianne Ny hade velat. Det finns inget som varken Assange eller Ecuador hade kunnat göra för att förhindra detta.

Men det vet du.

Mycket riktigt, ett litet komplement.

Citat:
Då slutförhör har hållits med den misstänkte, har denne en ovillkorlig rätt att få del av hela det föreliggande bevismaterialet innan åklagaren beslutar om åtal, detta kallas slutdelgivning.

Åklagaren kan enligt rättegångsbalken 23 kap 18 § 3 st. hålla ett särskilt sammanträde med den misstänkte eller hans försvarare innan åtal väcks, om detta kan antas vara till fördel för åtalsbeslutet eller för sakens fortsatta handläggning i övrigt.

Syftet med bestämmelsen är att i mål som rör omfattande eller juridiskt komplicerad brottslighet ge den misstänkte en möjlighet att få del av åklagarens påståenden och kunna klargöra sin inställning till dessa.

Dessutom kan åklagaren i sin tur förenkla rättegången genom att i åtalet ta hänsyn till den misstänktes inställning.

Man skall till viss del även kunna diskutera bevisfrågor, hur den misstänktes förhåller sig till eventuella skadeståndsanspråk bör också aktualiseras under detta möte. En sådan här överläggning kan på flera sätt vara till fördel för den misstänkte. Mötet skall dock vara frivilligt och väljer han att förhålla sig passiv och ej infinna sig så företas inga speciella sanktioner.67

Men för att syftet med förberedelsen skall nås krävs naturligtvis att den tilltalade frivilligt medverkar till processen. Så kallad plea bargening, köpslående i åtalsfrågan som är vanligt förekommande i t.ex. USA finns det däremot inget utrymme för i svensk rätt.
Citera
2018-02-03, 18:29
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Beslutet har skjutits upp till 6 februari. Det kommer att bli Nej om man inte har hunnit utfärda ny EAW från Sverige.

http://www.news.com.au/national/julian-assange-will-today-ask-a-london-court-to-drop-his-arrest-warrant/news-story/284209839b6becfbad3f00dbf2532be9

Det är rimligt att anta att det kommer att bli ett nej, om likhet inför lagen ska råda. Borgensbrottet har fått mycket allvarliga konsekvenser för kvinnorna och att låta honom gå skulle skicka väldigt märkliga signaler som är helt emot normal rättsuppfattning. Vad är nästa steg? Han har ju inte heller asyl längre så kan man kanske hoppas på att Ecuador öppnar dörren till ambassaden och låter brittisk polis komma och hämta herrskapet?
Citera
2018-02-03, 23:19
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Beslutet har skjutits upp till 6 februari. Det kommer att bli Nej om man inte har hunnit utfärda ny EAW från Sverige.

http://www.news.com.au/national/julian-assange-will-today-ask-a-london-court-to-drop-his-arrest-warrant/news-story/284209839b6becfbad3f00dbf2532be9

Att Sverige skulle utfärda en europeisk arresteringsorder på Assange innan den 6:e februari är givetvis en ren dröm från din sida. Det finns ingen som ens kommer att försöka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in