Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-16, 08:17
  #7297
Medlem
manskrafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Rötter, Alex Haley!?

Edit: Kunta Kinte togs av slavhandlare i Gambia. Det var bilden på rötterna i ledtråden ihop med bilden av triangel-handeln som fick mig att associera till boken och en snabb googling bekräftade kopplingen till Gambia. Men den googlingen hoppas jag får räknas som extra säkerhet snarare än fusk?
Precis, rätt! Kunta Kinte togs mycket riktigt som slav i Gambia. Krysset står för Malcom X, som Haley hjälpte att skriva sin självbiografi. Haley skrev även för Playboy, där han gjorde uppmärksamma intervjuer med b.la. Miles Davis, Martin Luther King och Muhammed Ali. Rötterna ger naturligtvis titeln på hand mest kända bok med samma namn.

Snyggt jobbat, över till Venator!
Citera
2016-06-16, 09:22
  #7298
Medlem
Venators avatar
Tack! Mycket roligt att ha fått vinna i denna tråd, det var första gången. Därmed blir det också min första gåta här, så det är en ny erfarenhet för mig och kanske misslyckas jag och gör det för svårt eller för lätt. Men här kommer ett försök...

Jag är på resande fot för tillfället så gåtan blir i form av bildlänkar eftersom jag inte har möjlighet att att redigera ihop bilder. Vi söker en författare, nu inledningsvis genom ledtrådar som rör dennes verk.

Ledtård 1.

Ledtråd 2.

Ledtråd 3.

Ledtråd 4.
Citera
2016-06-16, 09:44
  #7299
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tack! Mycket roligt att ha fått vinna i denna tråd, det var första gången. Därmed blir det också min första gåta här, så det är en ny erfarenhet för mig och kanske misslyckas jag och gör det för svårt eller för lätt. Men här kommer ett försök...

Jag är på resande fot för tillfället så gåtan blir i form av bildlänkar eftersom jag inte har möjlighet att att redigera ihop bilder. Vi söker en författare, nu inledningsvis genom ledtrådar som rör dennes verk.

Ledtård 1.

Ledtråd 2.

Ledtråd 3.

Ledtråd 4.

Helen Keller var både blind och döv, och författare. Alexander Graham Bell arbetade med inte bara uppfinnandet av telefonen utan också med att hjälpa döva och blinda, telefonen var visst en spin-off produkt av ett hörselhjälpmedel.
Citera
2016-06-16, 09:50
  #7300
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Helen Keller var både blind och döv, och författare. Alexander Graham Bell arbetade med inte bara uppfinnandet av telefonen utan också med att hjälpa döva och blinda, telefonen var visst en spin-off produkt av ett hörselhjälpmedel.

Inte rätt men helt riktigt avseende Helen Keller och därtill fick jag lära mig något nytt om telefonen. Men i dessa ledtrådar söker vi som sagt författaren genom verket, i ledtråd fyra mer indirekt än i de tre föregående. Och då kan jag säga att ledtråd 1 till 3 rör pregnanta detaljer i författarens verk.

Ytterligare en ledtrådar som nu mer rör författaren:

Ledtråd 5.
Citera
2016-06-16, 10:18
  #7301
Medlem
Venators avatar
Och en sjätte lite mer generell ledtråd när jag ändå tittade in här...

Ledtråd 6.
Citera
2016-06-16, 11:53
  #7302
Medlem
Kundalinis avatar
Man skulle kunna få för sig att det rör sig om verk som handlar om Naturens Beskaffenhet, typ om våra sensoriska modaliteter, och att författaren antingen gjort avtryck i rättslära, arbetat som nån slags jurist eller möjligen varit i klammeri med rättvisan själv.

Skäggagubben är nån slags gammal filosof.

Platon? Staten?
Citera
2016-06-16, 12:03
  #7303
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Man skulle kunna få för sig att det rör sig om verk som handlar om Naturens Beskaffenhet, typ om våra sensoriska modaliteter, och att författaren antingen gjort avtryck i rättslära, arbetat som nån slags jurist eller möjligen varit i klammeri med rättvisan själv.

Skäggagubben är nån slags gammal filosof.

Platon? Staten?

Beskrivningen av verket är inte fel men ändå vid sidan av målet... Författaren har arbetat som jurist och skäggagubben är helt riktigt Platon, från Rafels "Skolan i Aten". Men det är inte Platon som söks.

Låt oss fördjupa ledtråd ett:

Ledtråd 7.
Ledtråd 8.

Vi kan även fördjupa ledtråd två och tre:

Ledtråd 9.

Och när vi ändå håller på kan vi fördjupa ledtråd fyra, och då även föra in en ny ledtråd i samma bild.

Ledtråd 10.

Jag hinner egentligen inte detta men det är ju kul! Ville inte riskera att börja för lätt men det är nog svårare än jag avsåg... Å andra sidan har jag väldigt stor respekt för den kunskap som finns här.
Citera
2016-06-16, 12:13
  #7304
Medlem
Kundalinis avatar
Dysmorfofobi...bipolaritet....kopplat till ansiktslösa tvillingar ... personlighetslösa ?

Hjärta. Kärlek? Agape? Som hänger samman med dövhet och blindhet.

Sen är det tydligen nåt franskt med det hela eftersom Triumfbågen kommer in i bilden. Och detta hänger ihop med elledning/telefonlinjer...


Författaren var alltså signaltelegrafist eller nåt dylikt under andra världskriget

Becket kanske? Ingen aning om han var jurist...
Citera
2016-06-16, 12:44
  #7305
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Dysmorfofobi...bipolaritet....kopplat till ansiktslösa tvillingar ... personlighetslösa ?

Hjärta. Kärlek? Agape? Som hänger samman med dövhet och blindhet.

Sen är det tydligen nåt franskt med det hela eftersom Triumfbågen kommer in i bilden. Och detta hänger ihop med elledning/telefonlinjer...


Författaren var alltså signaltelegrafist eller nåt dylikt under andra världskriget

Becket kanske? Ingen aning om han var jurist...

Det franska är korrekt! Författaren visste inte vad telegrafi var och hade nog ganska vaga föreställningar om elektricitet...
Citera
2016-06-16, 13:35
  #7306
Medlem
Ringaren i notrdame, victor hugo?
Citera
2016-06-16, 14:49
  #7307
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Ringaren i notrdame, victor hugo?

Nej, så är det inte.

Ledtråd 11.
Citera
2016-06-16, 15:01
  #7308
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Dysmorfofobi...bipolaritet....kopplat till ansiktslösa tvillingar ... personlighetslösa ?

Hjärta. Kärlek? Agape? Som hänger samman med dövhet och blindhet.

Sen är det tydligen nåt franskt med det hela eftersom Triumfbågen kommer in i bilden. Och detta hänger ihop med elledning/telefonlinjer...


Författaren var alltså signaltelegrafist eller nåt dylikt under andra världskriget

Becket kanske? Ingen aning om han var jurist...

Jag kan också förtydliga att det fetade är en korrekt slutsats!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback