Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-03-30, 20:42
  #1297
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pango
kyffe
före detta juridikstuderande
mord

App, app, app, sakta i backarna! Jag tror reglerna föreskriver att man måste svara rätt på en fråga innan man levererar en ny!

Jag söker en roman av en vit, västerländsk man.
Titeln för tankarna till en målning av Leonardo och den innehåller en hel del tidelag samt frekvent användning av det användbara ordet knullpåk.
Citera
2005-03-31, 12:25
  #1298
Medlem
Faustuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
App, app, app, sakta i backarna! Jag tror reglerna föreskriver att man måste svara rätt på en fråga innan man levererar en ny!

Jag söker en roman av en vit, västerländsk man.

Hmm, vi kan således utesluta Astrid Lindgren och Toni Morrison...

Citat:
Titeln för tankarna till en målning av Leonardo och den innehåller en hel del tidelag samt frekvent användning av det användbara ordet knullpåk.

...och även Jane Austen (som i verkligheten, om man får tro Blackadder, var "a huge Yorkshireman with a beard"). Till och med Henry James kan uteslutas, tror jag, trots en del tavelanknytna titlar av honom.
Citera
2005-03-31, 13:58
  #1299
Medlem
Flus avatar
Ny ledtråd: Romanen anses vara en allegori över ett befrielsekrig.
Citera
2005-03-31, 14:04
  #1300
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Jag söker en roman av en vit, västerländsk man.
Titeln för tankarna till en målning av Leonardo och den innehåller en hel del tidelag samt frekvent användning av det användbara ordet knullpåk.

Vit västerländsk man... Lars Görling; tidelag.... 491? Det är länge sen jag läste den så jag minns inte om någon knullpåk förekom, men det är ju inte helt otänkbart. Kopplingen till Leonardo får jag dock inte ihop, så det är sannolikt fel gissat, men men...
Citera
2005-03-31, 14:10
  #1301
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Vit västerländsk man... Lars Görling; tidelag.... 491? Det är länge sen jag läste den så jag minns inte om någon knullpåk förekom, men det är ju inte helt otänkbart. Kopplingen till Leonardo får jag dock inte ihop, så det är sannolikt fel gissat, men men...
Nej, men det finns onekligen avsnitt i den sökta boken som starkt påminner om den berömda scenen med en av våra fyrbenta vänner i Görlings 491.
Boken jag söker skrevs senare än 491, i slutet av 60-talet.
Citera
2005-03-31, 22:31
  #1302
Medlem
Flus avatar
Vad i helv... fler ledtrådar!
Romanen är en modern klassiker, åtminstone i hemlandet. Den medförde att författaren drogs inför rätta och dömdes för osedlighet, samt fick rejält med gratisreklam.
En svensk resencent skrev något i stil med: "perversionerna som beskrivs sida upp och sida ned får markis de Sade att framstå som en konfirmand vid en jämförelse".
Det borde väl kunna falla den genomsnittlige FB-medlemmen på läppen.
Citera
2005-03-31, 22:38
  #1303
Medlem
Ezzelinos avatar
Pierre Guyotats Eden Eden Eden?
Citera
2005-03-31, 22:59
  #1304
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Pierre Guyotats Eden Eden Eden?
Nej, men väldigt nära. Författaren arbetade som journalist under Algeriska befrielsekriget.
Citera
2005-04-01, 13:17
  #1305
Medlem
Flus avatar
Jag som var rädd att den här var för lätt.
Boken kom ut på svenska för första gången så sent som förra året.
Citera
2005-04-01, 16:05
  #1306
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
"perversionerna som beskrivs sida upp och sida ned får markis de Sade att framstå som en konfirmand vid en jämförelse".

Fan, den där recensionen är jag övertygad om att jag läst. Men vad boken heter minns jag inte.
Citera
2005-04-01, 17:57
  #1307
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Jag som var rädd att den här var för lätt.
Boken kom ut på svenska för första gången så sent som förra året.

Jo, jag tror jag minns nu. Nattvardsslottet av Bernard Noel är det, va? Där kom några franska böcker i svensk översättning ungefär samtidigt med den gemensamma nämnaren explicit sexuellt innehåll, som jag gjorde anteckningar om att jag borde läsa. Det var även Houellebecq's Plattform och den självbiografiska Catherine M:s sexuella liv av Catherine Millet. Men jag har inte haft möjlighet att ge mig i kast med dem ännu, det har mest varit föräldralitteratur under sista halvåret...
Citera
2005-04-02, 14:33
  #1308
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Jo, jag tror jag minns nu. Nattvardsslottet av Bernard Noel är det, va? Där kom några franska böcker i svensk översättning ungefär samtidigt med den gemensamma nämnaren explicit sexuellt innehåll, som jag gjorde anteckningar om att jag borde läsa. Det var även Houellebecq's Plattform och den självbiografiska Catherine M:s sexuella liv av Catherine Millet. Men jag har inte haft möjlighet att ge mig i kast med dem ännu, det har mest varit föräldralitteratur under sista halvåret...
Javisst är det Bernard Noëls Nattvardsslottet som gavs ut av Modernista förra året.
Över till mohnomishe!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback