Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-16, 15:19
  #7309
Medlem
etkanoukias avatar
Denis Diderot?
Citera
2016-06-16, 15:32
  #7310
Medlem
Venators avatar
Inte rätt i tiden men några likheter.

En ledtråd och samtidigt (tyvärr enligt mig) inte en ledtråd:

Ledtråd 12 (som samtidigt inte är en ledtråd).
__________________
Senast redigerad av Venator 2016-06-16 kl. 15:38.
Citera
2016-06-16, 16:21
  #7311
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Inte rätt i tiden men några likheter.

En ledtråd och samtidigt (tyvärr enligt mig) inte en ledtråd:

Ledtråd 12 (som samtidigt inte är en ledtråd).
Frans G. Bengtsson kan ha gjort en översättning som aldrig publicerades?
Citera
2016-06-16, 16:25
  #7312
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etkanoukia
Frans G. Bengtsson kan ha gjort en översättning som aldrig publicerades?

Nej, så är det inte, men du tänker inte helt fel. Bengtsson gjorde väl för övrigt inga större översättningar från franska? Däremot kan jag avslöja att översättaren är beaktad i valet av ledtrådar...

Ledtråd 13.
__________________
Senast redigerad av Venator 2016-06-16 kl. 16:27.
Citera
2016-06-17, 00:02
  #7313
Medlem
Venators avatar
Nä, mina vänner. Det här ska ni väl kunna lösa!? Egentligen borde jag vara sträng och inte ge några ledtrådar när ni inte gissar, men eftersom jag är på resande fot och inte vet när jag kan uppdatera så får ni en till.

Ledtråd 14.
__________________
Senast redigerad av Venator 2016-06-17 kl. 00:04.
Citera
2016-06-18, 13:07
  #7314
Medlem
etkanoukias avatar
En fransk författare som levde för länge sedan, men oklart när, som på något sätt har en koppling i form av en icke-koppling till Frans G. Bengtsson, dock inte översättargärningen, men kanske i form av någon påtänkt essä (Bengtsson skrev t.ex. om François Villon och hade åtminstone något på gång där i översättningsväg om jag förstår det hela rätt)?

Ledtrådarna är legio och famlar gör jag likt de tvenne i första bilden med korpgluggar förseglade. Vi bönar om straffspark.
Citera
2016-06-18, 14:35
  #7315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nä, mina vänner. Det här ska ni väl kunna lösa!? Egentligen borde jag vara sträng och inte ge några ledtrådar när ni inte gissar, men eftersom jag är på resande fot och inte vet när jag kan uppdatera så får ni en till.

Ledtråd 14.

Det skulle faktiskt kunna vara Montaigne. Slott, Frankrike, Platon, jurist, Frans G Bengtsson som i essäist. Sedan sade Montaigne: det skulle kunna bli ett gott äktenskap mellan en blind kvinna och en döv man. - därav den blinda och den döve och hjärtat. William Hazlitt i sista ledtråden var också essäist - älskar hans On The Pleasure of Hating. Ja, jag gissar på Montaigne.
Citera
2016-06-18, 16:51
  #7316
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denskumme
Det skulle faktiskt kunna vara Montaigne. Slott, Frankrike, Platon, jurist, Frans G Bengtsson som i essäist. Sedan sade Montaigne: det skulle kunna bli ett gott äktenskap mellan en blind kvinna och en döv man. - därav den blinda och den döve och hjärtat. William Hazlitt i sista ledtråden var också essäist - älskar hans On The Pleasure of Hating. Ja, jag gissar på Montaigne.

Visst är det Montaigne, bra! Mycket bra motivering dessutom. Därtill bodde han i anslutning till Sant-Emilion. Ledtrådarna innehåll sedan en telefonstolpe, en lyktstolpe samt en grindstolpe... Översättare är ju Jan Stolpe... Slutligen hade han en syn på självet som splittrat, därav ledtrådar kring detta.

Över till denskumme!
Citera
2016-06-18, 17:16
  #7317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Visst är det Montaigne, bra! Mycket bra motivering dessutom. Därtill bodde han i anslutning till Sant-Emilion. Ledtrådarna innehåll sedan en telefonstolpe, en lyktstolpe samt en grindstolpe... Översättare är ju Jan Stolpe... Slutligen hade han en syn på självet som splittrat, därav ledtrådar kring detta.

Över till denskumme!

Tack. Mycket fiffigt det där med Stolpe.

Här är ledtrådar:

1.
2.
3.
4.
Citera
2016-06-20, 09:52
  #7318
Medlem
Kundalinis avatar
Vi har en mur - en ganska arketypisk sådan, vit...

Vi har Sacre Coeur - Jesu <3, Paris

Och en riktigt tuff och farlig varg. Varulv?

Samt, slutligen, ett fängelse, möjligen just Alcatraz

Berlin, Paris, nån som heter Wulff? Och som hamnar i fängelse? Eller så heter nån Lou...som väl är franska för Varg...

Jag gissar på Herman Lindqvists bok om hans idol Axel von Fersen.
Citera
2016-06-20, 13:39
  #7319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Vi har en mur - en ganska arketypisk sådan, vit...

Vi har Sacre Coeur - Jesu <3, Paris

Och en riktigt tuff och farlig varg. Varulv?

Samt, slutligen, ett fängelse, möjligen just Alcatraz

Berlin, Paris, nån som heter Wulff? Och som hamnar i fängelse? Eller så heter nån Lou...som väl är franska för Varg...

Jag gissar på Herman Lindqvists bok om hans idol Axel von Fersen.

Inte just Alcatraz. Det ska vara ett helt vanligt fängelse. Herman Lindqvist är inte rätt. Författaren är fransk, kan jag säga. Reflektionerna kring namnet är bra och närmar sig huvudpersonens (nya) namn.

5.
6.
7.
8.
Citera
2016-06-20, 15:59
  #7320
Medlem
Cohibas avatar
Fängelse och Frankrike förtjänar ett långskott på Jean Genet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback