Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-27, 23:16
  #6097
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Inte för att jag riktigt tror på det själv, då jag inte får ihop ledtrådarna (har för en gångs skull läst verket jag gissar på!) men norska flaggan och den agrara slagsidan gör att jag med en målvaktsutspark drar till med Hamsuns Markens gröda - en boll som jag gissar dalar ner rätt i gapet på motståndarnas mittfältslås.
Citera
2012-05-28, 12:42
  #6098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Inte för att jag riktigt tror på det själv, då jag inte får ihop ledtrådarna (har för en gångs skull läst verket jag gissar på!) men norska flaggan och den agrara slagsidan gör att jag med en målvaktsutspark drar till med Hamsuns Markens gröda - en boll som jag gissar dalar ner rätt i gapet på motståndarnas mittfältslås.

Så här gick det med den bollen

Verket är en illustrerad diktsamling som skrevs något tidigare än Markens gröda (och inte av Hamsun).
Citera
2012-05-29, 21:38
  #6099
Medlem
Författaren är mest känd som bildkonstnär och främst för sina bilder av dessa.
Här är förresten verkets huvudperson.
Citera
2012-05-30, 15:23
  #6100
Medlem
Cohibas avatar
Fuskade fram svaret -

Har helt missat upphovsmannen, men jag ville veta vem som hade gjort den där charmiga bilden. Nån mer trollkunnig än jag må sätta detta.
Citera
2012-05-30, 21:07
  #6101
Medlem
Nä, nu tror jag inte att vi kommer längre. Rätt svar, som Cohiba nu vet, är Svartedauen av Theodor Kittelsen. Jag lämnar ordet fritt...
Citera
2012-06-01, 19:30
  #6102
Medlem
Jag kan ju inte lämna tråden att dö, så här kommer en ny bok!

Ledtråd 1

Ledtråd 2

Ledtråd 3
Citera
2012-06-01, 21:13
  #6103
Medlem
Cohibas avatar


1 - Bobby --> Robert --> Stevenson
2 - Enbent --> Long John Silver
3 - Kassaskrin --> Sparpengar --> Skatt

=

Skattkammarön
Citera
2012-06-01, 22:13
  #6104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba


1 - Bobby --> Robert --> Stevenson
2 - Enbent --> Long John Silver
3 - Kassaskrin --> Sparpengar --> Skatt

=

Skattkammarön

Haha, jag gillar din tolkning av Bobby, men det är faktiskt inte rätt . Den här boken utspelar sig på högre breddgrader.

Ledtråd 4
Citera
2012-06-02, 01:57
  #6105
Medlem
Kundalinis avatar
Gaeorge MARTIN AV FOWLES?
Citera
2012-06-02, 13:56
  #6106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Gaeorge MARTIN AV FOWLES?
Menade du Daniel Martin? Misstaget ursäktas om du var mitt uppe i en somaritual . Även detta är dock fel.

Ledtråd 5

Ledtråd 6
Citera
2012-06-03, 07:55
  #6107
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Vi får ingen bollkontakt, känner oss överspelade, har helt tappat mittfältet, anfallen ofarliga och spelidén obefintlig - mest för att markera närvaro går jag dumt in och låtar mig gulas med en jättekapning med dobbarna före; gult eller rött? John "Fläsk" Le Carré med Mullvaden? (a k a Tinker. Tailer. Soldier. Spy)
Citera
2012-06-03, 13:55
  #6108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vi får ingen bollkontakt, känner oss överspelade, har helt tappat mittfältet, anfallen ofarliga och spelidén obefintlig - mest för att markera närvaro går jag dumt in och låtar mig gulas med en jättekapning med dobbarna före; gult eller rött? John "Fläsk" Le Carré med Mullvaden? (a k a Tinker. Tailer. Soldier. Spy)

Domaren blåser, och det blev rött kort!

Ledtråd 7

Ledtråd 8
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback